• Cicciliona

Sonen skriker högt och gällt! Testar sin röst?????????! SNÄLLA, SNÄLLA RÅD SÖKES!!

Jag har en liten kille på snart 1 år. '
    Han är helt fantastisk men har sedan ngn månad (kanske lite mer) kommit in i ngn slags fas då han skriker.
    I alla möjliga olika lägen. När han är glad, exalterade, arg, hungrig, uppspelt. Ja, i alla möjliga situationer.

Han skriker rakt ut, ett högt (hög tonart) illskrik. Folk vänder sig om och kommenterar det. Vissa blir t.o.m rädda. (Och jag blir bara ledsen av kommentarer/blickar, och känner att "vad gör jag för fel?)

Har pratat med BVC och Öppna förskolan. De säger bara att det "växer han ur".
    MEN JAG TYCKER DET ÄR OTROLIGT JOBBIGT, SÄRSKILT BLAND ANDRA MÄNNISKOR SOM INTE KAN HANTERA DET.

Min undran är nu om ngn känner igen det? Vad ska man göra?
    Jag försöker med alla möjliga saker: "Nej:ar honom", säger till honom, nonchalerar honom, försöker avleda honom med andra saker.... Men inget hjälper.

Är det SNÄLLA!!!!! ngn som kan ge mig råd, även om ni inte har erfarenhet av det själva.
    I grund och botten är han annars en trygg (och charmig) kille.
    Tacksam för svar,
    C

• Svar på tråden Sonen skriker högt och gällt! Testar sin röst?????????! SNÄLLA, SNÄLLA RÅD SÖKES!!
  • Pelinen

Hej!
    Har en pojke som gör precis likadant nu, men han är bara 7 månader gammal. Det är precis som om han testar rösten och kan hålla på jättelänge att skrika så det skär i hela kroppen! Är dock inte orolig utan tror att det försvinner med tiden...
    Jag vet inte vad jag ska komma med för råd förrutom att, försök stå ut... man ska kanske inte uppmuntra beteendet, men inte heller förbanna det tycker jag.
    Nåväl. Lycka till med grabben =)

/Elin

• Pallas

Jag är ledsen, men jag tror inte det går att påverka. Det du kan påverka är din egen inställning till det hela för att det ska bli lättare för dig. Det har INGETING att göra med att du gjort något fel, så det kan du släppa med en gång.

• lövet2

Skaffa öronproppar, så inte din egen hörsel tar skada!
    Sedan kan du vara noga med att aldrig skrika åt honom, utan hellre sänka rösten lite när du pratar med honom. Han kommer ganska snart att ta efter dig då och sänka rösten själv (åtminstone när han är med dig!).

• Lykiska

Vår kille har varit sån i perioder. Det kan vara jättejobbigt när man är borta, men man får tänka på att det oftast är jobbigast för en själv. Tror inte att du ska neja och göra en grej av det. Prata i stället lågmält med honom och fortsätt med det ni gör. Då kommer han, som lövet2 säger, snart ta efter och börja reglera ljudstyrkan.

• Crappy

Dag skriker också ibland skrik sjunger han som just nu. Oftast är han väldigt glad när han skriker. Det är bara att stå ut och inte bry sig om det så mycket, fast det är tröttsamt...

• smiley77

Min tjej är också sådan från och till. Hon är ca 13 månader nu. Minns att hon hade en sådan period - mycket lägligt - kring jul. Vi var på ett par släktmiddagar, där hon testade sina röstresurser i typ två timmar oavbrutet. Det var släktingar som vi inte träffar så ofta så man hade en del att prata om, men det blev inte mycket sagt på den middagen Det är inget som hjälper, hon fattar ju liksom inte att hon stör. Hon är ju inte heller varken arg eller ledsen, hon bara vrålar Det är väl bara att härda ut och konstatera att barn funkar så här ibland

• Mia m Rasmus

Här finns en till som testar sin röst till och från. Det har han gjort i omgångar sedan han var 4 månader, och nu är han snart 14 månader.
    Frågade också på Bvc och fick samma svar som du, att det är en fas som det växer ur. Vi brukar igonera sonen när han gör så, men oftast blir han mer högljudd då.

Jag har vissa kompisar som reagerar på att han skriker så, men det är ju inget jag kan göra åt, så det är bara att stå ut. Han slutar väl förhoppningsvis någon gång Glad

• Cicciliona

Tack för alla svar. Det känns skönt att höra att det finns fler därute.... Det värsta är att jag tycker att det är så jobbigt för hur andra!!! reagerar.
    C

• AndiPandi

En kompis har en son som också prövade sin röst genom att skrika mycket, högt och länge. Hon började viska till honom. Först ignorerade han henne, sen tittade han fundersamt på henne och så småningom upphörde skrikandet. Kanske värt att prova?

• Sara med Marianne

Marianne har gjort och gör så i perioder, det är nog inte mycket du kan göra åt det. Men skaffa öronproppar.....
    Jag har faktiskt gjort det eftersom att när hon tar i så blir min tinnitus mycket värre.

• Sapho

Min son är 8månader och har skikit sådär i några veckor och jag tycker det är okej såvida vi inte sitter vid matbordet då brukar jag hålla honom i handen och säga bestämt nej. Han skiker inte lika mycket längre.

• Mumsemamma

Ja, vi har också ill-skrik i perioder! (kille 18 mån).
    Spelar ingen roll om man blir arg på honom, talar "förnuftigt" med honom eller ignorerar honom.
    Bra tips, Andi-Pandi! Jag ska prova att viska!

• Mumsemamma

Vill bara rapportera att det funkade att viska!

• Cicciliona

TACK SNÄLLA alla för råd.
    Jag har också börjat viska, och han reagerar med ens att sluta skrika, men bara för en liten stund av nyfikenhet tror jag, men sen fortsätter han att skrika.
    Hoppas på mer resultat. Bara han inte "ignorerar" viskningarna när han "tröttnat på dem"...
    C

• Helene m Olivia o Sigrid

När de är lite äldre och skriker bara för att höra sin egen röst kan det funka (det funkar skitbra med Olivia iaf) att säga: "Du får gärna skrika om du känner att du måste men jag har ingen lust att lyssna, jag får ont i öronen, så jag vill att du går in i ett annat rum och skriker färdigt! sen kan du komma tillbaka!"

Olivia brukar tom säga "nu ska jag gå in i ett annat rum och skrika lite grann!" och så går hon in i sovrummet, stänger dörren, skriker några sekunder och kommer ut igen helt färdigskrikt!

Svar på tråden Sonen skriker högt och gällt! Testar sin röst?????????! SNÄLLA, SNÄLLA RÅD SÖKES!!