• Tatu

Tillväxtultraljud vecka 36

Jag var idag på TUL och bebis beräknas väga 3200 nu ca.. Bm sa att det är ganska stort, och ville att jag skulle sluta med sötsaker?
    Har någon annan gjort TUL och vad vägde bebisen när den kom ut? Jag får ganska stora barn så jag är inte så orolig men ändå.
    Berätta gärna hur det var för er!

• Svar på tråden Tillväxtultraljud vecka 36
  • SmallMamaBigBaby

Hej!

Jag var på TUL i vecka 33. Jag minns inte vad min son beräknades väga då, men han låg iaf på +18, enligt deras mått.

Han vägde 4450 gram och var 54 cm lång när han kom ut.

Jag åt inga sötsaker alls, förutom lite frukt, under graviditeten.

Förlossningen gick förresten väldigt bra, - förmodligen tack vare att sonen var så lång, stor och stark. Han hjälpte ju till att pressa ut sig själv, så att säga. ;)

Kan även tillägga att hans huvudomfång var genomsnittligt; 35 cm.

• Mika86

Runt v 34 ha jag gjort med två barn

Första beräknad till 3500 fullgången, vägde 3898 bf-8, kommer dock inte ihåg vad han vägdepå tul men va på - några %

Andra vägde i v 34 2700 o +14% beräknad till ca4000 fullgången, en vecka senare (bf-35) vägde hon 3580

• Eleonor01

V34 trodde de att hon skulle väga 3000-3200 vid fullgängen. -10% ca men hon vägde 2830 vilket ger -20%

• Tatu

Så då behöver det alltså inte stämma.. Spännande och se hur det blir tillslut.
    Fler?

• Josefine1991

Min son va beräknad att väga 2200gr vid v32.. Avvek enligt dem +17%. V36 avvek lite mer. Kommer ej ihåg hur mycket dock. I v38 beräknades han till 4,6kilo så blev igångsatt.. Dock vägde han "bara" 4195gr.

• Tatu

Hur gick igångsättningen?
    Det verkar som om dom ofta räknar lite i överkant, men jag kanske har fel.
    Pratade med en doktor idag ang en annan sak så kom vi in på detta, han tyckte det var strålande att även denna bebis håller ordentlig vikt eftersom mina andra har vägt runt fyra :)

• Josefine1991
    Tatu skrev 2016-02-19 14:54:52 följande:

Hur gick igångsättningen?

Det verkar som om dom ofta räknar lite i överkant, men jag kanske har fel.

Pratade med en doktor idag ang en annan sak så kom vi in på detta, han tyckte det var strålande att även denna bebis håller ordentlig vikt eftersom mina andra har vägt runt fyra :)

Jadu.. Det gick inte bra. Vattnet gick vid 3 och då fick jag värkar. Han är sen född 18:09 på kvällen. Så gick väldigt länge med kraftfulla värkar så orkade inte. O han blev stressad. Sluta i akutsnitt då hans hjärtljud var påverkade. Han plockades ut och skrek o andades inte. De återupplivade honom i 4 minuter och sen kom han igång med andning. Va de värsta jag varit med om.

Men min son är nu 13 månader och mår bra. Men va en hemsk förlossning. ??????
  • Tatu

Men å stackare!
    Härligt att han klarade sig och mår bra :)

Jag hoppas att jag kommer igång av mig själv och att jag slipper gå över tiden ????

• Plärtan

Gjorde tillväxtul med första barnet för att livmodern växte så snabbt. Bebisen beräknades väga 3,5 kg som fullgången, ut kom en klump på 4,5 istället. Så de räknade fel med 1 kg ;)

• Tatu

Jag ska på ett nytt TUL på måndag, ska bli intressant och se hur det ser ut då :)

• Ingrediensen

Ska göra TUL imorgon på min tredje graviditet men så här har de två tidigare sett ut:

Barn 1
    TUL v 32 +17%
    Födelsevikt i v 42+0 = 5000g

Barn 2
    TUL v 32 + 25%
    TUL v 37 + 36% just nu väger bebisen 3844g
    Födelsevikt i v 39+0 = 4600g

Så sista TUL stämde rätt bra men för mig har det varit färskvara med TUL, det har ändrats och blivit "värre och värre".

• Ingrediensen

Glömde fråga dig om det där med stopp för sötsaker, till mig har de alltid sagt att det inte är min kost som påverkar bebisens vikt.

Har läst på lite mer denna graviditet och tydligen finns forskning som talar om ett samband mellan födelsevikt och moderns inskrivningsvikt (alltså vikt i vanliga fall) men det stämmer inte alls på mig.

Men till dig sa de alltså att det skulle göra skillnad om du lät bli socker??

• Tatu

Ja men visst lät det lite konstigt. Jag har gått upp mellan 12-15 kg absolut men jag har i stort sätt bara mage. Äter som vanligt varken mer eller mindre. Mina barn har ju vägt lite mer än andra kanske men denna gång känner jag att dom har varit på mig lite..... :)

Som sagt, ska bli intressant att se beräknad vikt på måndag :)

• Ingrediensen

Nu har jag varit på TUL med tredje och det blev + 17% i v 32+5.
    Hade sån tur att hon skrivit en avhandling om stora barn (vid födseln). Hon berättade att faktorer som spelade in var bl.a. moderns födelsevikt, moderns inskrivningsvikt samt förstås diabetes hos modern.
    Om det inte finns diabetes spelar det ingen större roll vad du äter, ditt insulin reglerar det. Tex om en mamma svälter sig ska det väldigt mycket till om det ska märkas på barnets vikt, det samma gäller uppåt!

Jag tycker verkligen du kan ifrågasätta din bm:s råd! Det är inte kul att få kritik eller uppmaningar där du är helt oskyldig och ändå inte kan ändra på något.

Hon berättade också att man märkt att andra barnet oftast blev det största (verkar stämma på mig) och att i en ålder på ca 28-33 år fick man störst barn!

• Tatu

Tack för Din info!
    Jag har faktiskt haft dålig koll på vad som spelar in när det gäller födelsevikt, och som sagt jag är frisk och alla mina har vägt lite mer än andra. Jag själv är inte orolig men man blir ju det när någon påpekar något du gör fel osv.
    På måndag ska jag ju iväg igen och det är på ett annat ställe för tiderna var slut där jag var sist. Ska bli intressant och se vad svaret och råden blir därifrån ;)

Svar på tråden Tillväxtultraljud vecka 36