• race

Kiropraktor

Jag fick ont i ryggen när jag började på ett nytt jobb 2010 och satt ned hela dagarna. Jag har HMS och en liten skolios, så antagligen gjorde dessa faktum att jag felbelastade ryggen när jag satt ned och jag fick därmed ont.

Jag ringde för att boka tid till en sjukgymnast, MEN de hade 6 veckors väntetid. Jag hade verkligen jätteont och var tvungen att jobba 36 timmar/vecka. Så jag googlade och försökt hitta någon som kunde ta emot mig snabbt. Jag gick till en kiropraktor. Jag fick tid nästan direkt, och gick dit och berättade om mina problem. Min kiropraktor tog bort spänningar i ryggen genom att trycka på vissa punkter vid muskelfästena samt knäckte lite i ryggen. Jag började med att gå där 2 gånger i veckan, men kunde sedan börja gå 1 gång i veckan istället. Det hjälpte verkligen att gå dit. Jag hade inte klarat mitt jobb utan det. Innan jag gick dit så började jag gråta på jobbet. Jag hade ont långt ned på vänster sida av ryggen, nästan vid skinkan. Det kändes som om någon skar med en kniv inifrån. Usch.

När frikortet slutade gälla hos kiropraktorn så ringde jag tillbaka till sjukgymnasten. På grund av andra skäl så började jag jobba deltid och ryggen klarade detta bättre då. Jag fick träningsprogram av sjukgymnasten som hjälpte, men jag blev inte helt bra förrän jag slutade på jobbet.

Jag är oerhört tacksam över att kiropraktorer finns! Jag tror att de, som många andra yrken, har olika effektiva behandlingar beroende på vilket problem man har. I mitt fall så var kiropraktorn en räddare i nöden, men det var främst en kortsiktig lösning. Med facit i hand så skulle jag ha gått till kiropraktorn så att jag klarade av att jobba öht, ställt mig i den långa kön till sjukgymnasten direkt, och börjat med träningspassen samtidigt som jag blev behandlad hos kiropraktorn. Sjukgymnaster är duktiga på att lösa problem långsiktigt, men när man har fruktansvärt ont och har svårt att klara sitt arbete så behöver man en akut lösning också. Då är en kiropraktor guld värd. Tack för att ni finns.

Förresten ts, tycker du inte att det är konstigt att läkare verkar ha så lite kunskap om hypermobilitet? Det är ju naturligt att gå till läkare när man har ont, så många med HMS bör ju gå till läkare med detta.

• race
    Griseknoen35 skrev 2016-02-19 17:15:54 följande:

Inte för att jag själv har vart hos en men det va en kiropraktors vän som tyckte jag skulle gå till honom så kunde han bota min skolios (krokig/sne ryggrad) genom att knäcka den rätt... Jag valde min planerade steloperation istället för att testa, lät tveksamt. Vännen påstod att han fixat massor med skoliosryggar raka igen...

Detta sade inte min kiropraktor någonting till mig om. Jag har ju en liten skolios, så den borde ju vara lätt om de är vana... Men det låter märkligt?
  • race
    Fennyxx skrev 2016-02-19 17:53:49 följande:
    Tack för ett rimligt svar! Personligen har jag tänkt att ni förutom moduleringen av nocioception också ibland lyckas överrumpla spända muskler och får dem att slappna av, men det har jag naturligtvis inga bevis för.

Har dock träffat rätt så många patienter som efter en kiropraktorkontakt haft en rätt så udda bild av vad som pågår i deras rygg, och tex vill ha hjälp med att operera fast de kotor som sitter fel, men det är naturligtvis inte ditt fel.
    Det är mycket möjligt att det är kommunikationen mellan kiropraktorer och patienter som brister också. Ibland är det ganska komplicerat, så då säger nog patienten vad denna kommer ihåg, och gör omedvetet om lite också. Vissa kiropraktorer kanske säger fel för att det blir så jobbigt att förklara annars.
  • race
    Griseknoen35 skrev 2016-02-19 19:50:17 följande:
    Jag köpte det iallafall inte.. Min steloperation gick på minst 500.000 och med de risker en operation medför, tror knappast att jag fått den operationen om det hade gått att knäcka min rygg rak. Dessutom upptäcktes min skolios i ett tidigt skede så det rimliga då om det hade funkat var att knäcka den rak då.. Jag skrattade faktiskt lite när jag fick det förslaget för lät som ett påhitt.
    Inte jag heller. Det måste ju bland annat vara benen som sitter fel? Det känns som om det är väldigt komplicerat att fixa det, och även om kiropraktorer hade kunnat göra det så måste det vara en stor risk att det blir fel. Hoppas din operation gick bra!
  • race
    Griseknoen35 skrev 2016-02-19 19:50:17 följande:
    Jag köpte det iallafall inte.. Min steloperation gick på minst 500.000 och med de risker en operation medför, tror knappast att jag fått den operationen om det hade gått att knäcka min rygg rak. Dessutom upptäcktes min skolios i ett tidigt skede så det rimliga då om det hade funkat var att knäcka den rak då.. Jag skrattade faktiskt lite när jag fick det förslaget för lät som ett påhitt.
    Inte jag heller. Det måste ju bland annat vara benen som sitter fel? Det känns som om det är väldigt komplicerat att fixa det, och även om kiropraktorer hade kunnat göra det så måste det vara en stor risk att det blir fel. Hoppas din operation gick bra!
Svar på tråden Kiropraktor