Ebbagr skrev 2016-02-19 14:49:26 följande:
Har du själv varit med om det? Eller har du en säker källa på det? Av det jag hör så får man inte en hög vinst men man går absolut inte back. Och jag är inte ute efter pengar eller att kunna försörja mig på det utan jag tycker det är något som verkar intressant och fint, att få föda upp egna små liv och ta hand om dem den första tiden! :)
De enda säkra källorna jag har är ju alla de jag känner, personligen eller på forum, genom andra, mm. Plus två kullar på min samojed. Visst finns det väl några raser man kan tjäna lite på, eller gå på ett ut, men för de allra, allra flesta så är det inte så.
Jag förstår att du inte vill tjäna pengar på det. Det är det få som vill (i alla fall i Sverige) Men det är kostsamt, du behöver kapital, var ska du få det ifrån? Bara första vet-kontrollen av valparna kommer kosta dig en ca 600 kr per valp. Var hittar du lämplig hanhund, och vill ägarna ha en avgift? Hur mycket? Engångs eller språng? De ökade kostnaderna för tiken, klara de dem? Har du råd och tillräckligt god ställning för att teckna försäkringarna för 4-6 valpar, har du avelsförsäkring på tiken? Du kommer knappast kunna jobba samtidigt som du har små valpar, det kommer gå åt mycket semester om du har jobb samtidigt som du föder upp valpar. Och vad gör du om du inte kan sälja alla valparna när de är 8-12 veckor gamla? Har du en plan för det? Vad gör du om någon vill/måste lämna tillbaka en valp efter en månad? Tar en månads semester till? Och sedan, allt det där som du ska stå till tjänst med till valpköpare. De kommer fråga frågor, be om tips. Och kommer du ha ork att ta emot 6-8 potentiella valköpare i ditt hem minst 2 gånger vardera på en 6 veckor?
Många frågor som du behöver ställ dig själv. Dessa var bara en bråkdel. Men om du maler de och en hög frågor till några gånger på ett år så kommer du säkert fram till vilket som känns bäst. Jag litar på dig =P