Inlägg från: Ebbagr |Visa alla inlägg
  • Ebbagr

Att föda upp hundar?!?

Hejsan! Jag är en tjej på 17 ( snart) 18 år som har en finsk lapphunds tik på 10 månader. Jag har alltid varit intresserad av hundar och hunduppfödning och har länge velat starta mitt egna kennel. Nu är ju min tik bara 10 månader och de är mycket som ska göras innan hon hade varit redo att bli avlad ( om hon ens kan det vill säga) Finsk lapphund är väldigt sega på att "växa klart" så man ska vänta lite längre med att armbågs och höft röntga dem. Men i alla fall så undrar om någon här hade kunnat berätta för mig vad jag väntar mig, ( förutom då att min hund ( och partnerns) ska ha bra höfter, armbågar, ögonlysning ua, osv) Vad ska man tänka på? Jag är ganska säker på att det finns kurser för nybörjar uppfödare och finns det sådana i närheten av vars jag bor så kommer jag självklart gå på dem. Sen så är ju detta någonting som kommer ske om kanske ca 2 år så det är inget som ska hända nu så¨jag har en lång tid på mig att lära mig.

Finns det några här som har kennel eller har haft som vill dela med sig av tips? Böcker att läsa? Någon man kan vända sig till? :)

Jag är medveten om att det står om uppfödning och sådant på skk! :)

Sen vill jag också tillägga att ja jag är väldigt ung, och jag går skola men jag tar studenten om 1 och ½ år och jag kommer absolut inte föda upp valpar innan dess. Sen har jag även pratat med min mamma om detta igår( eftersom jag bor hemma) och hon tillåter det, hon kanske till och med går några kurser med mig så hon kan vara en hjälpande hand!

Vad är de största riskerna? är det mycket pappersjobb att tänka på?

Det är bara att mata in med information, jag är tacksam för alla svar! 
  • Svar på tråden Att föda upp hundar?!?
  • Ebbagr
    Aniiee skrev 2016-02-19 14:15:45 följande:

De absolut största riskerna du står inför är att du kommer vara för evigt pank. Att föda upp hundar är en ren förlustaffär, och är skitsvårt att kombinera med jobb.

Har du själv varit med om det? Eller har du en säker källa på det? Av det jag hör så får man inte en hög vinst men man går absolut inte back. Och jag är inte ute efter pengar eller att kunna försörja mig på det utan jag tycker det är något som verkar intressant och fint, att få föda upp egna små liv och ta hand om dem den första tiden! :)
  • Ebbagr
    Dexter dot com skrev 2016-02-19 18:10:11 följande:

Om du är genuint intresserad av rasen och vill föra den framåt tycker jag du ska börja med att läsa allt om rasen (sjukdomar, linjer, mentalitet mm) och engagera dig i rasklubben, försöka hitta en mentor i form av en erfaren och seriös uppfödare och gå SKK´s uppfödarutbildning.

Börja sen meritera din tik, gör alla hälsotester och BPHbeskrivning.
    Sen kan du börja fundera på om din tik verkligen är ultimat, både mentalt och extriört.

Vad är det som får dig att vilja föda upp valpar?

Jag har alltid varit hund intresserad och jag gillar att arbeta med hundar. Varför jag just vill föda upp valpar kan jag inte ge ett rakt svar på,  det är bara någonting jag vill, och länge velat.

Tack för mycket kloka tips och självklart vet jag att det är jobb att föda upp valpar, både innan parning och efter, som sagt har jag ett tag kvar innan de skulle ske och jag hinner tänka och lära mig mycket på den tiden!
  • Ebbagr
    Dexter dot com skrev 2016-02-21 17:20:18 följande:
    Min förra tik var riktigt bra både mentalt och extriört och jag fick flera förfrågningar om valpar efter henne men fast jag både har ekonomin och ett jobb som skulle funka med att ta valpar valde jag att avstå. Främst för att jag inte ville riskera att mista henne under en förlossning men även för att hur noga man än är kan det senare visa sig att man sålt valp till nån som inte de sköter den och det skulle mitt samvete aldrig klara.

Du har som sagt tid att fixa ett jobb där du jobbar hemifrån, spara ihop till en rejäl buffert, gå alla tänkbara utbildningar inom hunderiet,lära känna erfarna & seriösa uppfödare som kanske kan vara din mentor och framför allt se vad det blir av din hund när hon är färdig :)
    Ja det är någonting som verkligen är en stor nackdel, att de finns en risk att man säljer en valp till fel hushåll. Det är något jag gruvar mest över, de lär väl sluta att jag behåller flera ;) haha nej men det är alltid en risk ja men det är något jag hade varit SUPERSUPER försiktig med. Jag tex har jätte bra kontakt med min uppfödare och även de andra som har kullsyskonen, det är jätte skönt att få följa syskonen och att ha uppfödaren nära till hands när jag har frågor eller bara vill uppdatera läget. Om jag blir en uppfödare så vill jag ha bra kontakt med valpköparna och jag kommer vara jätte noga.
Svar på tråden Att föda upp hundar?!?