Att föda upp hundar?!?
Hejsan! Jag är en tjej på 17 ( snart) 18 år som har en finsk lapphunds tik på 10 månader. Jag har alltid varit intresserad av hundar och hunduppfödning och har länge velat starta mitt egna kennel. Nu är ju min tik bara 10 månader och de är mycket som ska göras innan hon hade varit redo att bli avlad ( om hon ens kan det vill säga) Finsk lapphund är väldigt sega på att "växa klart" så man ska vänta lite längre med att armbågs och höft röntga dem. Men i alla fall så undrar om någon här hade kunnat berätta för mig vad jag väntar mig, ( förutom då att min hund ( och partnerns) ska ha bra höfter, armbågar, ögonlysning ua, osv) Vad ska man tänka på? Jag är ganska säker på att det finns kurser för nybörjar uppfödare och finns det sådana i närheten av vars jag bor så kommer jag självklart gå på dem. Sen så är ju detta någonting som kommer ske om kanske ca 2 år så det är inget som ska hända nu så¨jag har en lång tid på mig att lära mig.
Finns det några här som har kennel eller har haft som vill dela med sig av tips? Böcker att läsa? Någon man kan vända sig till? :)
Jag är medveten om att det står om uppfödning och sådant på skk! :)
Sen vill jag också tillägga att ja jag är väldigt ung, och jag går skola men jag tar studenten om 1 och ½ år och jag kommer absolut inte föda upp valpar innan dess. Sen har jag även pratat med min mamma om detta igår( eftersom jag bor hemma) och hon tillåter det, hon kanske till och med går några kurser med mig så hon kan vara en hjälpande hand!
Vad är de största riskerna? är det mycket pappersjobb att tänka på?