• Amanda84

Grannens fåglar låter hela tiden

Sedan drygt en månad tillbaka är vi nyinflyttade i ett flerfamiljshus. Bredvid oss bor en äldre kvinna som har fåglar och en liten hund som husdjur.

Tre dagar efter att vi hade flyttat in, så frågade hon ifall vi hade hört hennes fåglar. Det hade vi inte men tyckte att det var omtänksamt av henne att fråga. Hur mycket kan några fåglar låta egentligen, tänkte jag, som inte kan något om djur alls.

Så gick det då en vecka. Fåglarna låter väldigt högt och ofta och har gjort så i tre veckor. Ibland överröstar de tv:n trots att det är tre rum mellan vardagsrummet och närmast angränsande rum till hennes lägenhet. Hon har också en liten, liten hund, och när de har åkt i hissen är hunddoften så pass markant att vi måste hålla för näsan (till och med min man som annars aldrig klagar på dofter över huvud taget)

Vi vet inte riktigt hur vi ska gå vidare med det här, eftersom vi inte kan så mycket om husdjur över huvud taget. Vi funderar över om hunden och fåglarna mår bra, men vet inte riktigt. Hon verkar vara väldigt snäll mot sin hund och hon är väldigt trevlig.

Men ska det verkligen stinka hund i hela hissen, även en kvart efter att hon har åkt, speciellt med tanke på att den är så liten att man kan ha den i en handväska (även om hon inte har det)? Och ska fåglar låta så högt och så ofta? Vi hör inga andra grannar, inte ens de som har barn, som också bor angränsande till vår lägenhet.

Om vi påtalar för henne att fåglarna låter, kan hon då verkligen göra något för att få dem att inte låta så mycket?

• Svar på tråden Grannens fåglar låter hela tiden
  • viseversa

Vad är det för fåglar? Och ja fåglar låter. Min svägerskas papegoja skrek fan hela tiden. Hunden skulle nog behöva ett rejält bad låter det som.

• Fennyxx

Knepigt, fåglar låter ju en del och går inte att säga till. Man kan lägga en filt över buren om man vill ha tyst en liten stund, men det är ju inte någon långtidslösning. Värden kanske kan ljudisolera om det är väldigt lyhört i huset? Hunden är väl enklast, den kan bada.

• jps

Om ni störs kanske det första är att försöka mäta upp hur starkt det låter.
    Jag tänker att om man inte är van vid de här ljuden kanske man är extra uppmärksam på dem.
    Överröstar de TV:n borde de ju vara lätt att mäta upp.
    Men, har ni pratat med andra grannar om det också ?
    Om det är ett flerfamiljshus borde väl fler vara påverkade ?

Överhuvudtaget förstår jag inte riktigt varför man skaffar den här typen av husdjur om man bor i lägenhet.
    Själv har jag höns, en av tupparna (som är liten som en duva) gal helt hysteriskt ibland, skulle få ett psykbryt själv om han skulle bo inne i huset.

Men, han är ändå inte i närheten av den här typen av fåglar:

• 1234568

Papegojor kan låta vääääldigt högt. Dock borde nu inte typ små undulater låta så det överröstar tvn hos grannen..

Men natten är väl tyst? För på natten sover fåglar. Och är det inte tyst nattetid, så be henne sätta något över buren så det blir mörkt..då blir dom tysta.

Hundar vet jag inget om...men bada kan ju vara ett allternativ?

Jag tror inte det är så mycket ni kan göra. Förstås kan man ju framföra ett klagomål, men så länge husdjur är tillåtna så tror jag inte det kommer göra mycket skillnad. Och dom är ju tysta nattetid...

Och tyvärr så kan man inte få tyst på fåglar..

• Emerencia

Gamal tråd, jag vet. Men vi har 2 undulater i lägenheten och dom låter högt när som vill. Riktigt riktigt högt. Vi har kunnat styra deras skrik ganska bra med träning för vi var orolig att grannara ska klaga. Då måste vi göra oss av med dom och de vill vi inte. Varit mycke jobb med dom. Vi lägger snitt kanske 2-3 timmar aktiv hantering med dom och säger till när dom skriker högre. När vi inte är hemma misstänker vi attt dom kan skrika lite men de är under dagen. Vi flyttar till hus om några månader och de kommer bli skönt att inte behöva vara orolig. Var dumt att skaffa fågel när man bor i lägenhet känner jag. Men tycker om dom :)

Hunden är antingen sjuk eller en typ av ras som kräver pälsvård som inte ses till. Har hund också med den är på foder just nu pga lägenhet. Men valde en ras utan pälsvård.

Svar på tråden Grannens fåglar låter hela tiden