• Dreambrother

    Betalningsanmärkning - Hjälp

    Hej!

    Har precis fått en fordran som har gått vidare till kronofogden. Min andra inom loppet av ett år. Den första låg "osynlig" fram tills den andra var ett faktum, och nu syns båda.

    Såhär ser min situation ut.

    Mitt liv har tidigare fungerat bra, varit strukturerat, inga problem med ekonomi osv. Jag hade en sambo, vi försökte få barn osv. En dag, ur det blå, sa min sambo sen 6 år att hon skulle flytta utomlands och studera, hon ville lämna mig. För mig var det helt ur det blå, hade inte sett tecken, ingenting. Mitt liv kraschade totalt. Jag hade 2 månader innan sj tagit tjänstledigt från mitt jobb för att börja studera. Men efter kraschen tackade jag nej till skolan, blev utbränd, depression osv... Började tappa kollen på mitt liv, allt tappade mening. Jag försökte sjukskriva mig men eftersom jag var tjänstledig så kunde jag inte genom jobbet. Fick senare det året en skatteskuld som sista betalningsdagen gick till kronofogden. Jag lyckades dock betala hela skulden med detsamma det hamnade hos fogden.
    Fick en anmärkning där men den låg som sagt "dold" fram tills nu.

    Nu för några dagar sedan dimper ett brev ner i min låda, från CSN, ett krav på en betalning som skulle varit inne för 4 dagar sedan... Får panik, ringer, och inser att dom redan skickat vidare till kronofogden. Iom att den gick till kronofogden så är nu båda anmärkningarna synliga.

    Anledningen till att jag missat påminnelserna från CSN är för att jag har autogiro och att dom alltid brukar dras automatiskt, även om jag får påminnelser. Men den fakturan som nu gick ut nu var tydlig med att den behövde betalas dock kom den ju försent till mig. Träffade min granne igår som frågade om jag hade fått posten från honom, då visar det sig att det här brevet plus ett annat hade hamnat i hans låda men att han varit bortrest och inte fört det vidare förrens nu... Han kan givetvis intyga, men när jag ringer posten så säger dom att dom inte kan skriva något intyg på att detta ev har hänt. Bevisbördan ligger på mig osv.

    När jag ska ansöka om rättelse, vilken väg är då bäst att ta? Den där jag med hjälp av intyg osv hänvisar till psykisk sjukdom eller den där jag påvisar att min räkning skickats fel? Eller båda?

    Dom två åren som har gått har varit det sjukaste jag har varit med om, jag har kämpat mig upp varje morgon, rullat ur sängen, brytit ihop på golvet i hallen, rest mig upp, gråtit på vägen till bussen, haft panikångest flera ggr per dag osv. ALLT har varit en kamp. Och nu detta ovanpå allt, känns helt oöverkomligt... Det får mig att vilja ge upp helt. Orkar inte med att mitt liv bara rasar ihop...

    Snälla hjälp! Vore så oehört tacksam...

  • Svar på tråden Betalningsanmärkning - Hjälp
  • Dreambrother
    Snövits skrev 2016-02-19 17:01:18 följande:

    Skulle tro att du inte får igenom den rättelsen. Det är ditt ansvar att se till att autogiro funkar.....


    Jo precis. Men autogirot är ju eg bara upprinnelsen till allt det här inte sj orsaken
  • Kjell2

    Grundregeln är att man ska betala även om du inte får brev eller räkningar. Ditt ansvar att betala. Alltså svårt att få rättelse i ditt fall. Men du kan alltid försöka.

  • Holma

    Du kommer inte komma någon vart med detta . Bara att ta att du har två anmälningar . Allt ansvar ligger på dig .

  • Dreambrother
    Holma skrev 2016-02-19 18:18:15 följande:

    Du kommer inte komma någon vart med detta . Bara att ta att du har två anmälningar . Allt ansvar ligger på dig .


    Straffet känns så oproportionerligt bara. Sett till djurplågeri och våltäkt tex så är ju det här ett hårdare straff än vad övervägande får för sånna grejer...
  • Holma
    Dreambrother skrev 2016-02-19 18:49:39 följande:
    Straffet känns så oproportionerligt bara. Sett till djurplågeri och våltäkt tex så är ju det här ett hårdare straff än vad övervägande får för sånna grejer...
    Lite dålig jämförelse bara . Det är ju bara du som är skyldig o då får man ta det .
  • Dreambrother
    Holma skrev 2016-02-19 19:25:50 följande:
    Lite dålig jämförelse bara . Det är ju bara du som är skyldig o då får man ta det .
    Dålig på vilket sätt? Ett straff för ett fel man begått i alla tre fallen
  • Holma
    Dreambrother skrev 2016-02-19 19:39:04 följande:
    Dålig på vilket sätt? Ett straff för ett fel man begått i alla tre fallen
    Men i några av dom fallen är det oftast en psykisk sjuk människa som ligger bakom .
  • Kjell2
    Dreambrother skrev 2016-02-19 18:49:39 följande:

    Straffet känns så oproportionerligt bara. Sett till djurplågeri och våltäkt tex så är ju det här ett hårdare straff än vad övervägande får för sånna grejer...


    Fängelse i ett par år för våldtäkt samt skadestånd. Vad får du som är hårdare?
  • orzia1

    Tyvärr så är det nog bara för dig acceptera att du nu har två betalningsanmärkningar och hoppas på att du ej behöver ngn ny bostad, abonnemang osv...
    Jättesurt, men det fungerar ändå "ganska" bra med betanmärkningar..

  • Steven01

    Men ser du inte mönstret? Allt är nån annans fel och beror på omständigheter som ligger helt utanför din kontroll, om du inte börjar att ta ansvar för det som händer kommer det aldrig bli bättre. Att hävda att hunden åt upp läxboken fungerade dåligt i skolan och ännu sämre i vuxen ålder.
    Man up och börja ta ansvar för dett liv!

  • atea

    Jag förstår att du har haft det svårt. Alla kan drabbas av motgångar och tappa greppet. Även om det nu blir en andra betalningsanmärkning som gör även den första synlig, tycker jag inte att du ska låta detta dra ner dig ännu djupare i skiten. Tvärtom. Se det som att nu har du nått botten, nu kan det bara gå uppåt.

    Ja, jag hör själv hur outhärdligt hurtig jag låter. Jag menar förstås inte att det bara är att ta sig i kragen. Det vet jag av egen erfarenhet. Vad jag däremot menar är att du kan försöka ta ett första steg för att få hjälp. Kanske har du redan provat terapi, annars brukar man ofta kunna få det genom vårdcentralen. (Förstår att det är svårt att ha råd med i din situation, men går du via vc går det ju på högskostnadsskyddet.) 

    Jag förstår att det inte är roligt att få en betalningsanmärkning till, och att det kan ses som ett hårt straff. Däremot tycker jag inte de jämförelser du gör med bland annat våldtäktsman, är rimlig. Visst, det finns säkert de som tycker man är slarvig/klandervärd/slösaktig om man har en betalningsanmärkning, men det är INGENTING mot hur människor i allmänhet ser på en våldtäktsman.

    Att ha skulder är faktiskt inget brott, och det finns många som har varit nere på nio, men lyckats resa sig igen på tio och få ordning på sitt (ekonomiska) liv. Jag tror att du är en av dem! (Hurtigt igen, men jag tror faktiskt det! ) 

    Lycka till! 

  • Dreambrother
    atea skrev 2016-02-21 00:41:54 följande:

    Jag förstår att du har haft det svårt. Alla kan drabbas av motgångar och tappa greppet. Även om det nu blir en andra betalningsanmärkning som gör även den första synlig, tycker jag inte att du ska låta detta dra ner dig ännu djupare i skiten. Tvärtom. Se det som att nu har du nått botten, nu kan det bara gå uppåt.

    Ja, jag hör själv hur outhärdligt hurtig jag låter. Jag menar förstås inte att det bara är att ta sig i kragen. Det vet jag av egen erfarenhet. Vad jag däremot menar är att du kan försöka ta ett första steg för att få hjälp. Kanske har du redan provat terapi, annars brukar man ofta kunna få det genom vårdcentralen. (Förstår att det är svårt att ha råd med i din situation, men går du via vc går det ju på högskostnadsskyddet.) 

    Jag förstår att det inte är roligt att få en betalningsanmärkning till, och att det kan ses som ett hårt straff. Däremot tycker jag inte de jämförelser du gör med bland annat våldtäktsman, är rimlig. Visst, det finns säkert de som tycker man är slarvig/klandervärd/slösaktig om man har en betalningsanmärkning, men det är INGENTING mot hur människor i allmänhet ser på en våldtäktsman.

    Att ha skulder är faktiskt inget brott, och det finns många som har varit nere på nio, men lyckats resa sig igen på tio och få ordning på sitt (ekonomiska) liv. Jag tror att du är en av dem! (Hurtigt igen, men jag tror faktiskt det! ) 

    Lycka till! 


    Tack??
  • Dreambrother
    Jamesdio skrev 2018-09-11 15:06:52 följande:

    Och hur ser livet ut nu då 2.5 år senare? Du bör snart vara fri från dina anmärkningar?


    Det ser något ljusare ut:) Konsekvenserna av anmärkningen var inte sås tora som jag trodde. Har inte märkt av den alls faktiskt. Köpt smågrejer på avbetalning, löst tlfnabonnemang osv utan problem. Har tom blivit beviljad huslån. Har oxå lite bättre struktur i mina egna finanser, vilket till stor del hänger ihop med att jag fick utrymme för att strukturera upp företaget jag konsulterar för. Mindre brandsläckningsarbete där gör att jag har tiden för att administrera mitt eget.
Svar på tråden Betalningsanmärkning - Hjälp