• Anonym (Trött mamma)

En mamma som behöver hjälp!

Har en 11 månaders dotter som jag behöver hjälp med, pappan finns inte med i bilden och min familj bor inte i närheten av mig.. Jag lider att depression och har tidigare haft problem med alkohol. Nu känner jag att jag är helt utmattad och skulle verkligen behöva lite avlastning. Kan man få hjälp från soc? Är min dotter för liten för att ha en kontaktfamilj? Vet inte vad jag ska göra :(

• Svar på tråden En mamma som behöver hjälp!
  • Anonym (flytta)

Du behöver flytta närmare din familj.

Har svårt att se att du skulle bli beviljad en kontaktfamilj... det finns ensamstående med barn som har olika funktionshinder som inte ens får kontaktfamilj.

• Anonym (Trött mamma)

Det blir svårt att flytta till min familj då dom bor i ett annat land.. Jag flyttade till Sverige för många år sedan och vill inte flytta tillbaka till mitt hemland :/

• Anonym (ja)

Har du inga vänner som kan hjälpa dig? Vart bor du?

Jag tror nog att soc kan hjälpa dig, men efter att sett hur dom behandlat vänner till mig så är mitt förtroende för dom ganska lågt. Tycker ofta dom gör en höna av en fjäder.

Men ditt barn är 11 månader? Så snart kan h*n börja på dagis. Även om du är arbetslös så får ju barnet gå 15 h/vecka. Åh det ganska hade räckt?

• Chianti

Ja du bör absolut kunna få hjälp av soc. Börja med att ringa och fråga.
    Om du vill säga ungefär var du bor kan du kanske få andra lokala tips också. I stockholm, gbg eller malmö finns tex fryshusets verksamhet som stöttar unga ensamstående mammor, jag är helt säker på att de kan ge råd om man ringer dit, och du behöver såklart inte vara ung för att bara be om råd.
    ensammamammor.fryshuset.se/

• Anonym (KvinnaN)

Jättebra att du är ärlig o faktiskt säger som du känner - att du inte orkar. När barnet blir större kommer det fler utmaningar i form av 18-månaders fasen med trots och annat. Ganska påfrestande! Har själv flera barn varav ett i världens jobbigaste trotsålder just nu. Du kanske kan börja med att prata med BVC? Via BVC kan man få en samtalskontakt gratis som man får gå till och prata. Gör det för det är jättebra! Säkert kan du få mer hjälp efter det men börja där.

• Anonym (soc sekr)
    Anonym (flytta) skrev 2016-02-20 11:56:15 följande:

Du behöver flytta närmare din familj.

Har svårt att se att du skulle bli beviljad en kontaktfamilj... det finns ensamstående med barn som har olika funktionshinder som inte ens får kontaktfamilj.

Stämmer inte. Jag har beviljat kontakfamilj till en ensamstående mamma helt utan kontaktnät. Inget fel på varken henne eller barnet hon är bara helt ensam.

Ring till socialtjänsten i din kommun och säg att du vill ansöka om kontaktperson. Då kommer de göra en utredning för att se om du har det behovet och antingen bevilja eller avslå. 
  • Anonym (tror på dig !)

Först vill jag ge dig massa beröm till dig, du har själv insikt över ditt mående och över ditt barns behov. Det är väldigt starkt gjort av dig !!

Jag tycker absolut att du ska kontakta socialtjänsten i din kommun, berätta om ditt mående och din livssituation. Det kommer anses som starkt av dig att själv söka kontakt och att du själv har en lösning. 

Du kommer få hjälp av socialtjänsten, så kontakta dem så fort du orkar !! 

• Anonym (soc)

Jag undrar hur det har gått för dig/er? Om du inte har kontaktat soc ännu så får jag hoppas att du släppt de tankarna?! Kanske har du någon snäll granntant/gubbe/tonåring som kan hjälpa dig ibland?

Svar på tråden En mamma som behöver hjälp!