Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

    Tips & råd inför kejsarsnitt

    Rutinerna kring själva snittet får du fråga din Mödravård/läkare om, för det skiljer sig mellan olika Landsting. De flesta ger information om hur det går till när man bestämmer snittdatumet, sade de inget till dig?

    Jag har gjort sex kejsarsnitt, och jag har upplevt tiden efteråt lite olika, men på det stora hela har det gått bra och jag har återhämtat mig snabbt.

  • Embla twopointoh
    KrabbanKrabat skrev 2016-02-20 19:27:36 följande:
    Det var ju planerat för igångsättning så vi hann inte få så mycket information om själva snittet, vi fick bara lite allmän info & en dag för snittet. Vi ska tillbaka på tisdag för att få mer info, men eftersom det är så nära nu är jag rädd att det kanske sätter igång innan dess & då hinner vi ju inte få den infon.
    Du får väl knipa! Flört

    Skämt åsido, sök på nätet, många sjukhus/Landsting har information om just deras rutiner.

    Om förlossningen skulle sätta igång förmodar jag att de snittar dig akut. Ett akut snitt kan gå väldigt lugnt till (jag har gjort ett akut). Ofta är det den mentala biten som är jobbig vid ett akutsnitt; att mamman inte är beredd och oro över barnets mående. I ditt fall mår ju barnet bra, så den biten behöver du inte oroa dig för. Försök att ställa in dig mentalt på att det kan bli ett akut snitt, det hjälper förhoppningsvis om det nu skulle bli akut. Annars ser jag inte att ett akutsnitt i ditt fall skulle bli väldigt annorlunda från ett planerat.
  • Embla twopointoh
    KrabbanKrabat skrev 2016-02-20 20:24:33 följande:
    Åh, grattis till den lilla & vad skönt att allt gick då bra!

    Det som låter jobbigt är precis efteråt. Får man inte ha barnet hos sig? Men skönt att det inte gjorde så ont, hoppas jag får det så med. Jag hoppas verkligen att jag slipper de där magproblemen, låter inget visare. Är det att det gör ont eller får man problem med att kiss & avföring?

    Alla jag frågat som gjort båda skulle hellre föda normalt än snitt igen... Det var lite därför jag ändå trotsade min förlossningsrädsla, men nu finns ju inget val & jag är faktiskt mindre rädd nu än inför igångsättningen... Jag har ju inget & jämföra med heller, men jag hoppas verkligen att det kommer gå bra så man har energi för barnet.

    Tusen tack för alla tips & råd!
    Om allt är bra med barnet och mamman så är det meningen att mamman ska få ha bebisen hos sig hela tiden (utom möjligtvis den korta stund undersökningen tar efter att den kommit ut).

    Efter vissa av mina snitt har det varit väldigt jobbigt när tarmarna satte igång igen, efter andra kände jag ingenting alls av det. Vad jag vet finns det inga direkta rekommendationer vad man ska äta efter ett snitt, man kan äta precis som vanligt (även om man kanske vill undvika saker som man vet att man får en orolig mage av...).
  • Embla twopointoh
    KrabbanKrabat skrev 2016-02-20 21:57:12 följande:
    Vad är det för undersökning man hör efteråt? Hur går den till? Gör man vaginala undersökningar eller är det mest andra typer av undersökningar som görs? Gör de ont?
    Den undersökning jag refererade till var när de väger, mäter, klipper navelsträngen o.s.v. på barnet efter födseln, medan mamman håller på att sys ihop.

    Det enda jag kan komma på att det undersöks på mamman är hur livmodern drar i hop sig, och på mig har barnmorskan gjort det första gången redan på uppvaket (och det görs sedan några gånger till). Eftersom de då känner på magen kan det vara obehagligt och göra lite ont, men de är ofta så försiktiga och snabba som möjligt. Några vaginala undersökningar efteråt har jag inte varit med om (just det området är ju inte påverkad av ett snitt...).
Svar på tråden Tips & råd inför kejsarsnitt