Familjetraditioner från mödernet och fadernet..
När man växer upp och blir lite större så börjar man inse att traditionerna runt våra storhelger ser olika ut i olika familjer. När man står någonstans på väg ut i vuxenlivet försöker man kombinera pojkvännens, kompisens vanor med den egna familjen. När man så själv får barn så finns det vissa traditioner som man promt vill föra vidare till nästa generation och en bunt nya traditioner som man knyckt från andra som man vill anama.
Har ni någon särskilt "grej" som är speciell för eran familj som du promt vill föra vidare i nästa led?
För mig är det julkrubban. På 70-talet tillverkade min Morfar en julkrubba till mig som jag med andakt tar fram varje jul. Den påminner mig om alla kyrkliga helger som jag följde Mormor o Morfar i kyrkan och Mormor spelade på den STORA orgeln. Morfar hade alltid en påse med karameller i fikan. Man fick sitta på läktaren i kyrkan och titta ner på dem där nere. Den symboliserar även ett annat värde för mig och det är gemenskap. Julen handlar om gemenskap, när släkten samlas och allt groll läggs åt sidan för en dag. För vem tillåter sig att bråka på julafton? (det finns så många andra dagar för sådant..)