• Jossebell

Familjetraditioner från mödernet och fadernet..

När man växer upp och blir lite större så börjar man inse att traditionerna runt våra storhelger ser olika ut i olika familjer. När man står någonstans på väg ut i vuxenlivet försöker man kombinera pojkvännens, kompisens vanor med den egna familjen. När man så själv får barn så finns det vissa traditioner som man promt vill föra vidare till nästa generation och en bunt nya traditioner som man knyckt från andra som man vill anama.

Har ni någon särskilt "grej" som är speciell för eran familj som du promt vill föra vidare i nästa led?

För mig är det julkrubban. På 70-talet tillverkade min Morfar en julkrubba till mig som jag med andakt tar fram varje jul. Den påminner mig om alla kyrkliga helger som jag följde Mormor o Morfar i kyrkan och Mormor spelade på den STORA orgeln. Morfar hade alltid en påse med karameller i fikan. Man fick sitta på läktaren i kyrkan och titta ner på dem där nere. Den symboliserar även ett annat värde för mig och det är gemenskap. Julen handlar om gemenskap, när släkten samlas och allt groll läggs åt sidan för en dag. För vem tillåter sig att bråka på julafton? (det finns så många andra dagar för sådant..)

• Svar på tråden Familjetraditioner från mödernet och fadernet..
  • Hella

När jag var liten hade vi små tomteljustakar som vi tände när vi åt frukost. Det var min pappa och hans föräldrar som hade dom från början. Så nu letar jag med ljus och lykta efter ljusstakar till min lilla familj.

• Ettans Mamma

jag är född tre dagar innan jul o då tar vi in granen. det har alltid varit jag som har hängt upp första kulan i granen, samma kula i 30 år, men nu gör jag det för sista gången. Nu får min son ta över den traditionen... han skall få en egen kula som han få hänga upp....
    han har även fått en egen julstrumpa som tomten lägger paket i som man får öppna på morgonen, det är en tradition som vi alltid har haft. jättemysigt tycker jag.... sitta på morgonen o äta julskinkemacka med tända ljus o kolla på jullovsmorgon......myyyyyysssssss........

• Aprilmamma

Vi bakar alltid pepparkakshus. Från början var det en barnlös väninna till min mor som kom och bakade med oss, men när hon fick egna barn ville jag fortsätta och jag var väl stor nog för att med lite hjälp klara det rätt bra på egen hand. Då gjorde jag det "för min lillasysters skull" men nu erkänner jag villigt att det är för mitt eget höga nöjes skull, och jag tror att det inte skulle bli lika juligt till jul om vi inte samlats hela familjen i köket för att göra pepparkakshus. De senaste fyra åren (sedan min man och jag flyttade ihop) har vi gjort två hus, ett till oss och ett till mammas hus. Och i år har jag börjat fila på mallar för att göra vårt eget hus i pepparkaksvariant.

• Cybermum

Vi har presis börjat med en tradition, att hänga upp i granen varsit hjärta med namn på och födsel år, antal efter vår familj...

• Bebis

Min familjs julfirande ser alltid likadant ut...
    Vi klär granen dagen före jul (granen står framme i nån vecka innan med ljus o så men allt pynt åker upp då).
    Frukost inne hos mormor!!!! Jätteviktigt!! Förra året var hon magsjuk o vi kunde inte vara där *gråt* ingen riktig jul alls! Kom inte i stämmning...
    EN julklapp på morgonen... Resten på kvällen...

Mitt första år med sambo nu... Hur ska det gå? *suck* ska lyckas klämma in honom o hans familj nånstans oxå *skratt*

Nästa år när knodden kommit ska det minsann bli andra bullar.. Då ska vi göra egna traditioner!

God jul *ler* (snart i alla fall)

• Karla

Vi klär alltid granen på julaftons morgonen. Hela familjen i pyjamas. Älskar det och vill föra det vidare helt klart!

• Jossebell

Känner en mamma som likt en disneyfilm kvällen natten före julafton fejar och grejar så när de 4 barnen vaknade på morgonen så var hela huset förändrat till ett drömhus för alla julälskare. fanns nog inte en vrå i huset som inte var inklätt med julpynt... Stackarn jobbade ut sig totalt och hon gick ur tiden allt för tidigt... Ingen tradition som jag tänker anama.

• Molle

Vi fick alltid små "nissepaket" under sängen när vi vaknade på julaftons morgon. I dessa låg det ngt som vi kunde sysselsätta oss med under dagen för att inte väntan på tomten skulle bli så lång. Detta har vi fört vidare nu när jag har egen familj.
    Mamma och pappa klädde alltid granen efter att vi somnat dagen innan julafton. Det uppskattade jag otroligt men man kan ju inte anamma allt.
    vi har oxå skapat en egen tradition genom att ha lillejul med kompisar med familjer ett par dagar inna jul. Jättemysigt!

• Aihnoa

I min familj badade mamma och pappa alltid i badkaret kvällen innan julafton och hade levande ljus i hela badrummet. Vi barn serverade glögg till dem där i karet.
    Vi barn dekorerade julgranen medans de låg och plaskade.
    Syrran och jag badade (och slogs ) efter dem.

När det varfärdigbadat så var det dax att smaka på julskinkan och hembakt tunnbröd och vi drack alltid must till. Sen satt vi och tittade på tv till ögonen for ihop.

Allt det där gör jag fortfarande. Utom uppestittar tv för jag har inte svensk tv här.

• Elisa

Längtar till julafton...
    I min familj finns det gått om traditioner och några av dem kommer förstås att föras vidare i och med att vi själva fått barn, b la så kommer Angelica att få öppna ett paket på julaftonsmorgon, mandeln i risgrynsgröten är ett måste, dekorera julgranen den 23 december gör vi tillsammans. Angelica har ju snart namnsdag och då ska hon få en liten guldängel för att hon är så änglalik Att pynta med änglar är en ny tradition som jag infört och säkert kommer det att läggas till nya.
    Ha en riktigt trevlig december!

• Sture

Vi har varsin dag att utöva alla traditioner på. Jag är svensk och har därmed hela den 24:e till mitt föfogande och min man är engelsk och får därmed den 25:e. Det funkar jättebra för oss!

Det som jag vill föra vidare till vår son är julsångerna. Jag älskar att sjunga och jag tycker det finns så himla många vackra julsånger. Dessutom är det trevligt att sjunga tillsammans hela familjen. Vi ska för första gången gå luciatåg alla tre så även maken håller på att öva lucia och julsånger för fullt. Bebben älskar musik och blir tvärlugn så snart vi börjar sjunga.

Svar på tråden Familjetraditioner från mödernet och fadernet..