• SeethroughPsyche

Den öppna halvprostitutionen

Man talar ibland om den öppna resp. dolda prostitutionen
    Med öppen prostitution menas oftast t.ex. gatuprostitution, medan det med dold prostitution menas t.ex nätprostitution.

Vad jag nu undrar är hur ni ser på det, som jag har kommit att benämna:
    halvprostitution, som nästan alltid är öppen.

Tillåt mig att utveckla.
    Vad menar jag med halvprostitution?
    Handlingar, som utförs mot eller utan betalning och som inbegriper nakenhet och/eller intim beröring av egen eller annans kropp.

T.ex. yrken som dessa:

massör/massös
    "dansös" på "klubbar"
    vårdbiträde/undersköterska
    gynekolog/urolog.

Vad är det som tänks rättfärdiga denna halvprostitution och göra den etiskt och moraliskt försvarbar?
    Är det betalningen, d.v.s. den ekonomiska transaktionen, som ofta förekommer mellan köpare och säljare?

Den frågan kan även ställas om "vanlig" prostitution (/helprostitituion).
    Om transaktionen uteblir, är handlingen i sin ordning då?
    Om någon t.ex. är gynekolog eller urolog på hobbybasis, utan att ta emot betalningar, är det då att anse som ok?

Jag är nyfiken på vad som motiverar säljare av halvprostitution att fortsätta sitt värv, som om det vore den naturligaste sak i världen och hur de ser på sina arbetsuppgifter, t.ex. att följa med främlingar in på toaletten, utföra "nedre hygien", dusch, o.s.v. Och hur de ser på otrohet och sina ev. partners.

Det finns ytterligare en dimension av detta ämne och det är sexhjälp åt fysiskt eller psykiskt handikappade (s.k. "sexsamariter"). Hur vanligt förekommande är det i Sverige?

Är det något, som är ett krav på vissa arbetsplatser?
    Var går gränsen mellan "brukarens" och personalens integritet?

Det finns även en dimension av otrohet i sammanhanget.
    Varken personalens eller "brukarens" ev. partner gillar kanske tanken och det faktum att ens respektive tar emot eller ger "nedre hygien".

Nyfiken på att höra hur ni som är "halvprostituerade" själva ser på saken.
    Vad vinner ni och vad offrar ni genom era tjänster?
    Är det värt pengarna att vara notoriskt otrogen genom ert yrke?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-26 10:45
    OBS!
    Konstruktiv kritik emotses.
    Personangrepp och trollkommentarer undanbedes.
    Ska det behöva vara så svårt?
  • Svar på tråden Den öppna halvprostitutionen
  • Anonym (Usk)

"Handlingar, som utförs mot eller utan betalning och som inbegriper nakenhet och/eller intim beröring av egen eller annans kropp."

Du glömmer en viktig del, lägg till "i sexuellt syfte" Där har du skillnaden på omvårdnad och halvprostitution.

Jag jobbar i vården och hjälper människor med nedre hygien tex. Så det är upp till mig att vara omvårdande och inte sexuell. Det handlar om att personen jag hjälper vet att syftet är att bli ren.

omvårdnad finns naturligt i samhället, såsom det börjar med när vi är barn och behöver omvårdnad för att överhuvudtaget överleva.

omvårdnad ÄR intimt men den är inte halvprostitution för det, för syftet är nåt annat än sexuellt.

• Farfallos
    Aikido skrev 2016-02-21 08:55:58 följande:
    Tänkarmössan hamnade snett. Igen.
  • Anonym (Usch)

...och så mycket du skrev....och så fel det ändå blev...Obehagligt vad mycket vridna tankegångar som finns där ute. *ryser*

• Anonym (What)

Det dummaste jag läst! Man går för i helvete inte till gynekologen för att det är sexuellt njutbart. Att sjukvårdspersonal måste beröra kön innebär inte att det är något sexuellt inblandat. Antar att du driver iofs... Ingen kan tänka så vridet.

• Anonym (Hej)

Massör som jobbar med att få kroppen i ordning. Med cirkulationen och ta bort knutar och skräp så vi fungerar som vi bör. Inget sexuellt. Även om det kan kännas sexuellt om ngn träffar en erogen zon

• Bebelle

Jag tror du får väldigt svårt att få igång en intressant diskussion om sånt här på den här sajten. Du kommer säkert bemötas med sura one liners. Eller folk som kommer klaga på meningsuppbyggnader eller syftningsfel. Tyvärr har jag inget vettigt att bidra med jag heller.

• Anonym (anonym)

Var någonstans kommer sexuella handlingar in när en barnmorska tar ett cellprov, när en gynekolog undersöker en patient för att se om den har livmodercancer, när en undersköterska byter blöjor eller duschar en person som inte själv kan sköta detta? 

• Anthony1978

Det är väl åter en av dessa sliskgubbar från nån porrsite som vill få uppmärksamhet. Vill rättfärdiga sitt prostitutionsgående med att kvinnor går och får massage, gyn-undersökningar o.s.v. 

"Jag ogillar vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rättighet att säga det."
  • Nomanisanisland

Gud bevare oss för folk som leker urologer på hobbybasis, känns ohyggligt mycket tryggare med någon som gör det professionellt.

Svar på tråden Den öppna halvprostitutionen