• fkh

Förstör jag för pappan och barnen?

Jag var 12 år när mina föräldrar skilde sig och jag tog detta väldigt bra tack vare att de hade samma upplägg som din fd sambo nu föreslår. Det är svårt nog att vänja sig vid att ens föräldrar inte bor ihop men får man göra det i en övergångsfas där föräldrarna till en början flyttar varannan vecka istället för barnen eller att barnens umgänge med pappan förstörs så är det förstnämnda utan tvekan ett bättre alternativ. Om du tänker efter så ber ju inte pappan om en större uppoffring från din sida än vad du tvångsmässigt utsätter dina barn för- de kommer behöva flytta mellan två hem tills de blir vuxna nog att flytta hemifrån. Sätter du dina barn före dig själv så är detta det bästa tillvägagångssättet för dem då de successivt vänjer sig vid att först bo ifrån sina båda föräldrar en vecka i taget i de hem de hittills bott i för att sedan fullständigt flytta in hos pappa också.

Dessutom skriver du "mitt hem" trots att du inte köpt ut din sambo ännu samt att hittills verkar du vara den enda i familjen som slipper göra uppoffringar i form av husrum så jag tycker inte alls det låter som en så dum ide.

• fkh
    Anonym (?) skrev 2016-02-21 20:47:40 följande:

Nej egentligen är vi inte ovänner, han är nog bara ganska ledsen över att det blev som det blev. Så jag tycker inte heller att det borde vara någon omöjlighet att få det att fungera tills det löst sig med lägenheterna.

Dessutom är det helt förståeligt att han inte vill bo under samma tak som dig när han känner sig sviken. Det var du som bröt upp med honom skriver du själv, lite empati kanske.
  • fkh
    Anonym (?) skrev 2016-02-23 23:16:36 följande:

Jag vet inte om du missat att jag INTE har någonstans att bo varannan vecka (inget vettigt boende i alla fall). Vi kommer liksom inte "tvångsmässigt att utsätta" våra barn för att inte ha något boende varannan vecka.

Ja det är MITT HEM, det är det väl oavsett om jag äger det ensam eller inte, jag bor ju här. Det är mina barns hem också och det är hans hem (eller var beroende hur HAN ser på det).

Det nya hem som ditt ex kommer skaffa och som dina barn kommer behöva bo i varannan vecka kommer vara lika främmande för dem till en början som en tillfällig lösning eventuellt skullle vara för dig själv just nu. Men gud förbjude att du skulle behöva släppa lite på din egen bekvämlighet eller hur. Så du har alltså inga vänner och ingen släkt? Svårt att tänka mig det men om nu så är fallet så skulle du kanske, som någon annan redan nämnt, löst problemet med alternativt tillfälligt boende innan du bröt upp iom att resultatet rimligtvis blir så att den som dumpats helst inte vill leva under samma tak som sin f.d. livskamrat som dumpat en. Otroligt barnsligt och egoistiskt av dig att vända upp och ner på deras värld, krossa lite hjärtan och sedan vägrar göra minsta uppoffring själv för att det inte passar dig. Så svårt är det inte att föreställa sig att personen vars värld du haft i bitar inte gärna bor med dig eller utan sina barn, han har förlorat tillräckligt och nu får du stå ditt kast också. Pinsamt att ens bråka om det tycker jag.
  • fkh
    Anonym (Nnn) skrev 2016-02-24 23:24:57 följande:

Åter igen...vuxna män är INTE offer.

Du är väldigt genusfixerad. Vi lever i 2016.

Själv är jag övertygad om att alla människor oavsett kön kan bli sårade och lida av hjärtesorg.
  • fkh
    Anonym (?) skrev 2016-02-25 01:10:53 följande:

Jag vet att han är ledsen och sårad för att vår relation är slut och jag förstår att det är jobbigt för honom (det är jobbigt för mig med) och jag hjälper gärna till att underlätta umgänget för honom, inom rimliga gränser. Att han är sårad ger honom inte rätten att enhälligt besluta hur vi ska lösa det med barnen. 

Det är ju precis det du inte gör, hjälper till att underlätta för honom. Du bryter upp erat liv tillsammans och förväntar dig att han ska gilla läget.

Och om någon ovan undrade ifall de som inte stryker ts medhårs är bittra själar så kan jag bara svara för mig själv. Har aldrig varit med om en separation men på något vis har jag lärt mig empati ändå.
  • fkh
    Anonym (?) skrev 2016-02-26 07:09:26 följande:

Nej jag hjälper honom inte just nu för HAN är inte intresserad av den hjälpen.

Jag har också(?) empati och jag förstår att mitt ex mår väldigt dåligt just nu. Jag har inte heller några problem med att förstå varför han vill vara med barnen utan mig. Däremot vet mitt ex lika väl som jag att jag inte har någonstans att flytta varannan vecka. Han ställer alltså ett krav han VET att jag omöjligen kan uppfylla.

Det är rätt sorgligt egentligen för det är barnen och framförallt faktiskt mitt ex som är förlorarna när han vägrar att ens diskutera alternativa lösningar.

Så ja, för att kunna tillgodose sina barns behov och men också sina egna borde han "gilla läget" och faktiskt försöka göra det bästa av den här ganska tråkiga situationen. 

Huruvida man inte har någonstans att bo är väl relativt i förhållande till hur viktigt det egentligen är för en att flytta. Skulle det brinna hemma hos dig och ni var tvugna att flytta ut för renovering så antar jag att ni inte skulle bo på gatan. Det går liksom alltid att hitta en lösning om man försöker tänka lite, men lättast är ju att säga att man inte har något alternativ.
  • fkh
    Anonym (?) skrev 2016-02-26 10:02:07 följande:

...

men jag anser till skillnad från dig att det faktiskt är personen med problemet som är ansvarig för att finna lösningen, och jag har inget problem med hur vi har det just nu.

Visserligen är det hans problem men det är du som ställt till det. Den som bryter upp får i min mening göra lite mer uppoffringar i det praktiska. Du kan ju uppenbarligen inte sätta dig in i hans situation. Hade scenariot varit omvänt och tråden startats av en man så hade han inte fått samma medhåll som du får här.
  • fkh
    Anonym (suck) skrev 2016-02-26 18:55:25 följande:

Den som bryter upp får göra mer uppoffringar? Dummaste jag hört! Det tog mig många år och oändligt många tårarar innan jag hade lyckats samla tillräckligt med ork att faktiskt lämna min man. Våra problem gick inte att lösa men han hade gärna fortsatt va gifta, dock va det ju på bekostnad av mitt välmående. Så när jag väl satt ner foten så var jag färdig med att offra mig själv för honom. Sen självklart hjälper jag honom och underlättar så mycket jag kan, men det får gå åt båda hållen.

Egentligen orkar jag inte höra allas personliga historia här men det är nog för de flesta underförstått att jag syftade till den som brutit upp ett förhållande där den ena blir lämnad och får sitt hjärta krossat som ts beskrivning av situationen antyder. Lämnar man en person som bedragit, sårat eller dyl så är det naturligtvis inte samma sak. Gör dig själv en tjänst och var inte så lättkränkt.
  • fkh
    micromat skrev 2016-02-26 19:59:48 följande:

Men herregud! Sen när ställer man till det för att man avslutar ett förhållande som inte är bra och som varit dålig en lång period? Herregud!! Det är så man förundras ibland.

Man ställer inte till det för att man avslutar något dåligt, man rättar till något.

Hade det varit en man som startat tråden hade alla klappat honom medhårs och ansett att hans ex skulle bo kvar tills hen hittat något eget. Det för barnens skull.

Suck..

Ts beskrivning av situationen är att hon själv under en längre tid sett sin sambo som en kompis mer än något annat och därför vill separera. Kändlan är enligt henne inte ömsesidig då han vill stanna i förhållandet. Hade min man fått för sig detsamma efter mer än tio år tillsammans så är det naturligtvis mitt problem att han bryter upp men det är han som har skapat problemet. Han lider inte av det på samma sätt som jag gör då jag inget hellre vill än att lappa ihop oss och fortsätta leva tillsammans. Med det är det inte sagt att man inte ska bryta upp men man kan ju fortfarande kalla saker för vad de är. För ts är inte situationen olidlig då hon vill bryta upp, för hennes sambo är den ju det eftersom han inte vill bryta upp.

?? Vad är problemet?
  • fkh
    Anonym (N) skrev 2016-02-26 20:19:29 följande:

Tror du verkligen att det är lätt och roligt att lämna sin livskamrat, pappan till ens barn? Tror du att man gläds åt att vara den som förstör kärnfamiljen för sina barn?

Vi hade det dåligt i ett par år, pratade om det och kom överens om att försöka jobba på förhållandet. Efter ytterligare ett par år där jag kämpade för att hitta tillbaka till mina känslor och för att skapa tid till bara oss och för att fixa "date nights" osv medan han inte lyfte ett finger för att förbättra förhållandet så tog jag beslutet om skilsmässa. För mig var det en stor sorg att lämna det förhållande som jag trodde skulle vara livet ut.

Och jag tror att det är vanligt att känna sorg när man lämnar ett långt förhållande, speciellt när barn är inblandade. Det är två vuxna och ett till flera barn som sörjer kärnfamiljen. I mina ögon är det då de vuxna får bita ihop och stötta barnen i förändringen och sorgen. Det är inte läge för de vuxna att lägga sig ner och tycka synd om sig själv, det får man göra när barnen inte ser.

Du förstod kanske inte hinten, och tråkigt det du gått igenom även om jag inte orkar läsa hela inlägget då din personliga historia saknar relevans i sammanhanget, men jag syftade till ts fall där sambon som hon lämnat för två veckor sen uppenbarligen tar detta uppbrott hårdare än vad hon själv gör när han uttrycker att det är svårt att leva med henne under samma tak. Jag kan tycka att den som tycker synd om sig själv här är ts som vägrar mötas på vägen för att uppbrottet ska gå så smidigt som möjligt för båda parter. Istället ställs HAN inför ett ultimatum att antingen dela lägenhet med människan som får honom att må dåligt eller inte träffa sina barn mer än ibland. Hon har redan tagit ett beslut med eller utan hans samtycke som präglar båda deras liv dramatiskt, vilket hon naturligtvis har rätt till, men då får man också försöka vara lite storsint och ta ett steg tillbaks för att underlätta för den som uppbrottet är svårare för. Som sagt kallas det för empati.
  • fkh
    Anonym (N) skrev 2016-02-26 20:57:50 följande:

Om du läser ts alla inlägg så ser du att deras historia är ganska lik min. Deras separation kommer inte från klarblå himmel, den har föregåtts av samtal runt ämnet och av terapi. TS sitter inte och firar att förhållandet är slut, hon sörjer också.

Men det som skiljer deras historia från min är att i mitt fall så var pappan mogen nog att sätta barnen i centrum.

Jag måste inte och har ännu mindre tid att sitta och läsa igenom 20 sidor när ts formulerat situationen i trådstarten så som man får anta att hon vill presentera den för att andra ska kunna bilda sig en uppfattning. Att sätta barnen i centrum skulle vara att de får vänja sig vid separerade föräldrar i hemmets trygghet innan de själva måste flytta ut varannan vecka. Bara för att en separation är långdragen betyder inte att initiativet till den är ömsesidig. Du verkar vilja rättfärdiga dig själv på något sätt när jag varken känner till, vill känna till eller ens yttrat mig om din privata separationshistoria.
    Anonym (suck) skrev 2016-02-26 21:17:00 följande:

Men han verkar ju inte särskilt intresserad av att lösa situationen egentligen utan mer av j*vlas med henne. Hon har gett honom massa olika förslag och hon är till och med villig att hyra en extra lägenhet tillsammans med honom så dom kan turas om att bo med baren. Men han säger nej till allt.

Men enligt dig så ska ts göra exakt som han vill utan några invändningar bara på grund av att hon tog beslutet, efter flera år av samtal och terapi och olika syn på förhållandet??

Hade ts erbjudit sin fd sambo att hyra en lägenhet tillsammans som de kan bo i växelvis så är det ett väldigt bra initiativ som både de vuxna inblandade och framförallt barn drar nytta av i en sån här situation. Det är mao mer i stil med att gå den andra till mötes som jag hittills syftat på än vad som framkommer i trådstarten eller några av ts inlägg, utan att behöva bläddra femton sidor bakåt vilket ingen normalt fungerande människa har tid med.
    Anonym (Nnn) skrev 2016-02-26 21:38:02 följande:

Vem bestämmer vem uppbrottet är svårast för? Det går inte, alltså finns lagen till för att styra upp. Du kan tycka vad du vill, men du har inte rätt.

För att citera ur trådstarten "Det var jag som ville avsluta relationen då jag börjat se honom mer som än kompis än en partner" Jag får väl anta att ts vet lite mer om sin egen relation och uppbrott med sin sambo än vad du gör. Och det är bara utifrån hennes egen formulering som jag bildar min uppfattning. Men du är väl en av dessa människor man stöter på ibland i vardagen som vill ha rätt hela tiden så jag bjuder på den; Du har rätt.
  • fkh
    Anonym (suck) skrev 2016-02-26 23:31:02 följande:

Det är totalt omöjligt att få med allt i en trådstart. Du kan tycka och läsa enbart hennes inlägg så är det inte så mycket att gå igenom. För om du ska ha massa åsikter och trycka ner ts så får du ju se hela bilden. Hennes ex vill inte hyra en lägenhet med henne eller acceptera några av hennes förslag, för han är sårad och bryr sig bara om sig själv, skit samma om barnen blir drabbade bara han får j*vlas med henne.

Aldrig någonstans har jag tryckt ner ts, jag svarade respektfullt men ärligt på frågeställningen. För det andra så kan man ju inte formulera det i trådstarten som så att hon har gett honom ett enda alternativ om sanningen är att hon har gett honom två varav ett dessutom är tillmötesgående hans eget förslag, det fattar väl väl vem som helst. Det går f.ö. att göra tillägg i trådstarten.
  • fkh
    Anonym (lina) skrev 2016-02-27 00:01:21 följande:

Vad ska man ha för bedömningsgrund när man beslutar vem som ska få bo kvar i fred i det gemensamma hemmet? Hur svinigt den som dumpar betett sig? Ska det räknas in hur svinigt den som blivit dumpad betett sig? Eller är det känslorna som räknas? Är det den som är mest ledsen som ska få bo kvar? Räknas det även när den som är överdrivet ledsen? Eller ska den med minst pengar få bo kvar? Eller den med minst möjlighet att slagga hos släkt och vänner? Vilka jävla kriterier ska man ha?

Det står ganska tydligt i trådstarten att sambon föreslagit ett scenario där båda parter "får bo kvar" veckovis tills han själv hittat nytt boende. Så jag förstår inte riktigt vad du har för huvudbry. Nu har det dessutom framkommit att ts själv föreslagit det som jag själv syftat till så du kanske bör fråga henne om du vill ha ett relevant svar.
  • fkh
    Anonym (lina) skrev 2016-02-27 02:22:43 följande:

Han vill alltså slänga ut sin (snart fd) sambo varannan vecka.. Vem skulle vilja bli utslängd hemifrån sådär? Inte jag i alla fall. Förstår om ts skulle skadat exet på nåt sätt. Men det har hon ju inte. Hon har bara slutat älska honom.

Han skulle ju lika gärna kunna kräva sin rätt att få köpa ut henne istället för vice versa och bett henne hitta nytt boende. Sen är det en stor skillnad på att slänga ut någon och att be någon hitta en alternativ boendelösning varannan vecka, men varför inte bre på med lite melodramatik. Det ser inte ut som att någon hamnar på gatan iallafall så lugna dig lite.
  • fkh
    Anonym (suck) skrev 2016-02-27 02:56:01 följande:

Han kräver att hon lämnar lägenheter varannan vecka, men hur det ska gå till skiter han i, hon ska bara ordna det. Att hyra en lägenhet tillsammans är han inte intresserad av då han kan sova hos sin bror varannan vecka. .

Jag hinner bara läsa och kommentera på första stycket. Hade trådstarten lydit som följande "Mitt förslag är att han flyttar tillbaka hit eller att vi hyr en lägenhet tillsammans som vi bor i växelvis" istället för enbart det förstnämnda alternativet så hade jag svarat att för barnens skulle är det sistnämnda upplägget det bästa då de på ett naturligt sätt får vänja sig vid separerade föräldrar innan de helt byter hemmiljö på halvtid.
  • fkh
    Anonym (lina) skrev 2016-02-27 11:01:07 följande:

Men det skulle ju inte spela någon roll om han ville köpa ut ts istället. Fram tills bodelningen är lägenheten deras gemensamma hem oavsett vem som slutgiltigen köper ut vem.

Ja men det är ju precis det jag säger. Medan ts i trådstarten skriver "jag tycker väl egentligen att han kan vara glad för det jag erbjudit honom" hon har ju inte erbjudit något alls när det är underförstått att han har lika stor rätt att bo där som hon har. Det han ber om är en lösning för att kunna bo med sina barn och samtidigt slippa bo tillsammans med sin fd som nyligen brutit upp med honom; legitimt. Hon har i sin tur erbjudit sig att hyra en lägenhet tillsammans med honom att bo i växelvis även om det är synd att hon inte understryker detta i trådstarten så är det också legitimt. Det känns lite som att du diskuterar med dig själv.
  • fkh
    Anonym (lina) skrev 2016-02-27 12:39:51 följande:

Men what's the problem then? De har ett gemensamt hem som de båda kan bo i. Den enda skyldigheten de har mot varandra är att bete sig respektfullt mot varandra i hemmet.

Ja vad är problemet frågade jag ju dig? Det är du som skriver till mig. Jag inledde här med att dela på lägenheten och bo växelvis någon annanstans är gynnsamt för barnen och en bra kompromiss för båda parter. Då stod det inte klart att ts erbjudit ett sådant upplägg men sen kröp det fram. Därför fattar jag inte vad du vill riktigt.
  • fkh
    Anonym (N) skrev 2016-02-27 14:23:17 följande:

Du har alltså inte brytt dig om att läsa alla ts inlägg? Och svarar/argumenterar utifrån en liten del av den information hon gett?

Likadant orkar du inte läsa allt i de inlägg du svarar på?

Bra att veta! Då slutar jag läsa dina inlägg och struntar i dina argument.

Tack vad skönt, då slipper jag höra från dig.

Långt ifrån alla läser igenom en hel tråd, jag svarade ts baserat på trådstarten utifrån barnens perspektiv då mina föräldrar skilde sig under liknande omständigheter för femton år sedan. Låg aldrig i mitt intresse att få diskutera med dig. Så, hej med dig!
  • fkh
    Anonym (?) skrev 2016-02-27 18:44:34 följande:

Att jag avslutade en relation vi båda är ansvariga för inte fungerade gör mig INTE skyldig att göra några som helst uppoffringar för hans skull. Vidare har mitt ex ingen som helst ensamrätt på att må dåligt över separationen bara för att det var jag som avslutade den. Jag är också ledsen och mår dåligt. 

Jag har inte fördjupat mig i anledningen till separationen då det inte är den tråden handlar om. Att jag överhuvudtaget behandlar den i trådstarten är för att klarlägga grundförutsättningarna, det vill säga att vårt uppbrott inte rör otrohet, misshandel, missbruk eller dylikt.

Att jag i trådstarten bara skriver att separationen beror på att jag inte längre har "rätt" känslor för mitt ex innebär inte att jag, som du nästan verkar tro, har VALT att tappa mina känslor för exet. Utan självklart finns det bakomliggande orsaker till varför jag inte längre känner likadant för för honom. Jag skriver också att jag valt att avsluta relationen för att vi vill olika med den, med det menar jag att vi inte kan leva tillsammans utan att minst en av oss mår dåligt, i praktiken båda. För det var faktiskt inte så att mitt ex mådde speciellt bra i vår relation innan jag valde att avsluta den.

Jag saknar varken empati eller förmåga att sätta mig in i mitt ex situation. Jag förstår som sagt mycket väl att han mår dåligt över situationen och varför han håller på som han gör. Det finns ingen motsättning mellan att ha empati och att inte göra som han kräver.

Mitt ex kräver att jag ska lämna lägenheten till honom varannan vecka samtidigt som han vägrar att diskutera hur det skulle gå till, det enda han sagt när jag försökt prata med honom om det är att det är min sak att lösa. När inte ens han själv är villig att komma med förslag eller diskutera hur vi ska lösa HANS problem så har jag ingen lust att sätta mina behov åt sidan för att "hjälpa" honom.

Jag har inte förstått det som att du har argumenterat utifrån barnens perspektiv utan ifrån mitt EX perspektiv. Det är ju att inte kunna se saken från hans sida du kritiserad mig för. Vidare har du DINA erfarenheter av dina föräldrars separation och av vad som fungerade för er och de är på intet sätt allmängiltiga. Att varannan veckas lösningen var det bästa för dig innebär INTE att den skulle vara det för våra barn och det är den inte heller, men det är faktiskt inte det tråden handlar om. 

Att du känner dig tvungen att rättfärdiga ditt uppbrott med ditt ex är inte mitt problem. Du startar en tråd på ett diskussionsforum och frågar vad andra tycker. I mitt första inlägg riktat till dig så skriver jag att jag och min syster som skilsmässobarn fick mycket i utbyte av att mina föräldrar hade samma upplägg som din sambo föreslog, då vi fick vänja oss vid tanken av föräldrar som bor isär inledningsvis inom hemmets trygga väggar, för att sedan flytta ut och bo halvtid i ett annat hem. Att du valde att bli kränkt och ta åt dig av den sista meningen i hela inlägget är ju inte heller mitt problem utan snarare synd att du inte kunde kontra med att "jag har erbjudit honom att tillsammans hyra lägenhet som vi bor i växelvis" om nu så är fallet. Det hade ju liksom haft lite mer relevans då jag aldrig ifrågasatt anledningen bakom eran separation och jag inte ser att den har någon betydelse heller. Faktumet att du inte har några problem med att bo under samma tak som honom medan han har det tyder ju på att det just är svårt för honom att bo under samma tak och inte för dig. Då kan det vara värt att mötas på vägen vilket du också gjort tydligen men valde att undanhålla den lilla informationen i din respons till mig för att, ja man får väl anta att du gillar att tjafsa om ingenting eller så sticker det dig i ögonen att någon inte ger dig 100% medhåll. Det kan du få av dina väninnor istället tycker jag. Starta inte en tråd där du ber om folks syn på saken ifall du bara tänker snäsa att "du vet ju ingenting om vår situation" för att du just har förklarat den halvtaskigt i inledningen och inte bara får medhåll. Hoppas du lyckas eliminera den procenten som vågar säga emot ditt tillvägagångssätt så du får leva med den antagligen falska övertygelsen att han gjort allt fel och du har gjort allt rätt, så får du sova gott om nätterna. Lycka till med det
  • fkh

Haha, för själva är ni ju jättetrevliga...! Speciellt mobben som dyker upp när någon vågar komma med en invändning. Jag lämnar er nu så ni får fortsätta klappa varandra på huvudet, slicka ts sår och försäkra henne om hur hemsk hennes fd sambo är. Dumma jag insåg lite för sent att det var det som var syftet med tråden. My bad

Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?