• Anonym (hmmm)

Förstör jag för pappan och barnen?

Anonym (lina) skrev 2016-02-25 14:05:49 följande:
    Alla föräldrar har ansvar för sitt egna föräldraskap. Ts har löst det för barnen sin vecka. Det har inte pappan gjort. Man kan inte tvinga sig på andra. Pappan kan inte tvinga sin vilja på ts. Han har inte lyckats ta ansvar för sitt föräldraskap då han inte kan erbjuda barnen ett vettigt boende varannan vecka. Mitt förslag är att pappan flyttar tillbaka hem under sin barnvecka så att barnen får stabilitet alternativt hyr en bostad eller har barnen hos brorsan.
    Det är väl inte ts lägenhet än eller har hon löst ut pappan? De har båda samma rätt till lägenheten tills den dag då de skriver köpeavtal. Ts kan inte heller tvinga sin vilja på pappan så läget är låst.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (lina) skrev 2016-02-26 00:43:13 följande:
    Faktum är att det rent juridiskt är BÅDAS hem fram till bodelningen. Rent moraliskt anser jag att det är bådas hem tills BÅDA fixat eget boende.

Fram tills dess är det alltså bådas hem både juridiskt och moraliskt. Ingen tvingar sig på den andra genom att bo kvar i det gemensamma hemmet eftersom det är bådas hem. Båda har med andra ord lika stor RÄTT att i hemmet.

Att tvinga den andra att flytta ut däremot tvång.

Ts gör ingenting fel genom att bo kvar. Det gör däremot exet eftersom han försöker pressa och manipulera ts att flytta ut. Okej om han respektfullt skulle frågat ts om hon kan göra honom en tjänst och flytta ut. Då skulle jag känt mer sympati för honom. Men nu har han inte gjort utan försöker istället ta till fula metoder. Inte okej oavsett hur dåligt man mår.

Jag tycker att ts helt enkelt kan strunta i exet och låta honom lösa sin situation bäst han kan på egen hand.
    Som jag skrev alltså. Men läget är låst. Han vill inte se ts varannan vecka.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (lina) skrev 2016-02-26 01:12:13 följande:
    Hur du får det tills ts problem är märkligt med tanke på att det är exets problem.
    Men skärp dig. Det skrev jag inget om. Vad har hänt med Fl?? Folk vrider och vänder på allt man skriver.

Jag skrev att eftersom lägenheten är bådas så har de ett låst problem.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (?) skrev 2016-02-26 08:52:34 följande:
    Nej läget är inte låst.

Han kommer inte att få igenom sitt krav eftersom jag varken kan eller måste det, jag kommer därför att bo kvar i lägenheten på heltid.

Hur han sen väljer att lösa umgänget med barnen under de förutsättningarna är inte mitt problem. JAG har inget behov att han tar emot den hjälp jag erbjudit för att underlätta HANS umgänge med sina barn.

Att han har låst sig vid ett alternativ han är fullt medveten om inte är genomförbart skadar bara honom själv egentligen. För barnen kommer han att så klart att träffa ändå. 

Det bästa för alla vore ju så klart om exet och jag kunde komma fram till en tillfredsställande lösning för oss båda och jag är villig att kompromissa. Men väljer han att fortsätta stå fast vid sin sak, så får han väl göra det. Jag behöver faktiskt inte bry mig om jag inte vill.
    Han kan välja att ändra sig och kräva lägenheten. Sen måste ni ha en dräglig tillvaro för barnen. Det kan vara svårt att dela upp ansvarsveckor när man bor under samma tak. Barnen lär inte fatta varför de plötsligt inte får vara med pappa eller mamma.

Barnen är ERA. Varför envisas folk som separerar att prata om MINA och DINA barn? De är gemensamma och ett gemensamt ansvar. Som du skriver så kommer han naturligtvis att få ha barnen lika mycket som dig om det är hans önskan och om han, liksom du, är fullgoda föräldrar.

Man måste kunna kompromissa. Ni har många års tjafsande kvar. Börjar ni så här så lär ni sluta som ovänner i tingsrätten och det är sällan en bra lösning för barnen.
Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?