• Anonym (lina)

Förstör jag för pappan och barnen?

Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-25 07:18:48 följande:

TS - det du inte känner för att förstå är skillnaden i att ha en kontinuerlig vardag ihop med barnen mot att ses under lite konstigs omständigheter hos farmor och farfar, på stan, eller att exet är hemma hos sig med barnen men sedan behöver gå. Att ha längre tid tillsammans är stort alla viktiga samtal kommer inte på beställning med barn. Att under en vecka ha vardag tillsammans är stort särskilt när det är tufft. Att vara den som sover med barnen och vaknar där att kunna ha samtal och funderingar som kan pågå några dagar och återkomma. Att vara tillsammans i det som är barnens hem. Jag vet inte hur du förklarar för barnen att pappa vill bo med dem varannan vecka, men att han i så fall behöver bo med dig vilket han inte orkar och att du vägrar ge honom den det utrymmet. För mig är begreppet en vardag tillsammans så tydligt i den kvalitet man har ihop med barnen att jag trodde folk förstod det.

Alla föräldrar har ansvar för sitt egna föräldraskap. Ts har löst det för barnen sin vecka. Det har inte pappan gjort. Man kan inte tvinga sig på andra. Pappan kan inte tvinga sin vilja på ts. Han har inte lyckats ta ansvar för sitt föräldraskap då han inte kan erbjuda barnen ett vettigt boende varannan vecka. Mitt förslag är att pappan flyttar tillbaka hem under sin barnvecka så att barnen får stabilitet alternativt hyr en bostad eller har barnen hos brorsan.
  • Anonym (lina)
    Anonym (hmmm) skrev 2016-02-26 00:26:25 följande:

Det är väl inte ts lägenhet än eller har hon löst ut pappan? De har båda samma rätt till lägenheten tills den dag då de skriver köpeavtal. Ts kan inte heller tvinga sin vilja på pappan så läget är låst.

Faktum är att det rent juridiskt är BÅDAS hem fram till bodelningen. Rent moraliskt anser jag att det är bådas hem tills BÅDA fixat eget boende.

Fram tills dess är det alltså bådas hem både juridiskt och moraliskt. Ingen tvingar sig på den andra genom att bo kvar i det gemensamma hemmet eftersom det är bådas hem. Båda har med andra ord lika stor RÄTT att i hemmet.

Att tvinga den andra att flytta ut däremot tvång.

Ts gör ingenting fel genom att bo kvar. Det gör däremot exet eftersom han försöker pressa och manipulera ts att flytta ut. Okej om han respektfullt skulle frågat ts om hon kan göra honom en tjänst och flytta ut. Då skulle jag känt mer sympati för honom. Men nu har han inte gjort utan försöker istället ta till fula metoder. Inte okej oavsett hur dåligt man mår.

Jag tycker att ts helt enkelt kan strunta i exet och låta honom lösa sin situation bäst han kan på egen hand.
  • Anonym (lina)
    Anonym (hmmm) skrev 2016-02-26 00:55:17 följande:

Som jag skrev alltså. Men läget är låst. Han vill inte se ts varannan vecka.

Hur du får det tills ts problem är märkligt med tanke på att det är exets problem.
  • Anonym (lina)
    fkh skrev 2016-02-26 20:03:26 följande:

Egentligen orkar jag inte höra allas personliga historia här men det är nog för de flesta underförstått att jag syftade till den som brutit upp ett förhållande där den ena blir lämnad och får sitt hjärta krossat som ts beskrivning av situationen antyder. Lämnar man en person som bedragit, sårat eller dyl så är det naturligtvis inte samma sak. Gör dig själv en tjänst och var inte så lättkränkt.

Vad ska man ha för bedömningsgrund när man beslutar vem som ska få bo kvar i fred i det gemensamma hemmet? Hur svinigt den som dumpar betett sig? Ska det räknas in hur svinigt den som blivit dumpad betett sig? Eller är det känslorna som räknas? Är det den som är mest ledsen som ska få bo kvar? Räknas det även när den som är överdrivet ledsen? Eller ska den med minst pengar få bo kvar? Eller den med minst möjlighet att slagga hos släkt och vänner? Vilka jävla kriterier ska man ha?
  • Anonym (lina)
    fkh skrev 2016-02-27 00:21:45 följande:

Det står ganska tydligt i trådstarten att sambon föreslagit ett scenario där båda parter "får bo kvar" veckovis tills han själv hittat nytt boende. Så jag förstår inte riktigt vad du har för huvudbry. Nu har det dessutom framkommit att ts själv föreslagit det som jag själv syftat till så du kanske bör fråga henne om du vill ha ett relevant svar.

Han vill alltså slänga ut sin (snart fd) sambo varannan vecka.. Vem skulle vilja bli utslängd hemifrån sådär? Inte jag i alla fall. Förstår om ts skulle skadat exet på nåt sätt. Men det har hon ju inte. Hon har bara slutat älska honom.
  • Anonym (lina)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-26 23:53:05 följande:

Du och t kanske är de största stolpskott jag någonsin stött på. Med eran login så får FAKTISKT kvinnan skylla sig själv då hon blir våldtagen. För vet du vad, hon hade ju faktiskt en kort kjol på sig. Du pratar om parasiter, dags att ta en självrannsakan!

En extrem parallell men de med någon innanför pannbenet förstår.

Du drar verkligen märkliga paralleller när du jämför våldtäkt och separation.. I en våldtäkt utsätter förövaren offret för fysisk och psykisk skada. När ett förhållande tar slut finns det däremot ingen förövare och därmed heller inget offer. Att sluta älska någon och inte vilja vara med någon innebär inte att man gör någonting mot någon. Istället innebär det att man slutar göra någonting mot någon. Man slutar nämligen bara att älska någon.
  • Anonym (lina)

Ts har inte gjort någonting elakt mot sitt ex. Det enda hon har gjort är att hon slutat älska hono. Och slutat vilja med honom. I själva verket har hon inte gjort någonting mot exet.

• Anonym (lina)
    fkh skrev 2016-02-27 08:50:53 följande:

Han skulle ju lika gärna kunna kräva sin rätt att få köpa ut henne istället för vice versa och bett henne hitta nytt boende. Sen är det en stor skillnad på att slänga ut någon och att be någon hitta en alternativ boendelösning varannan vecka, men varför inte bre på med lite melodramatik. Det ser inte ut som att någon hamnar på gatan iallafall så lugna dig lite.

Men det skulle ju inte spela någon roll om han ville köpa ut ts istället. Fram tills bodelningen är lägenheten deras gemensamma hem oavsett vem som slutgiltigen köper ut vem.
  • Anonym (lina)
    fkh skrev 2016-02-27 12:22:07 följande:

Ja men det är ju precis det jag säger. Medan ts i trådstarten skriver "jag tycker väl egentligen att han kan vara glad för det jag erbjudit honom" hon har ju inte erbjudit något alls när det är underförstått att han har lika stor rätt att bo där som hon har. Det han ber om är en lösning för att kunna bo med sina barn och samtidigt slippa bo tillsammans med sin fd som nyligen brutit upp med honom; legitimt. Hon har i sin tur erbjudit sig att hyra en lägenhet tillsammans med honom att bo i växelvis även om det är synd att hon inte understryker detta i trådstarten så är det också legitimt. Det känns lite som att du diskuterar med dig själv.

Men what's the problem then? De har ett gemensamt hem som de båda kan bo i. Den enda skyldigheten de har mot varandra är att bete sig respektfullt mot varandra i hemmet.
  • Anonym (lina)
    fkh skrev 2016-02-27 13:47:53 följande:

Ja vad är problemet frågade jag ju dig? Det är du som skriver till mig. Jag inledde här med att dela på lägenheten och bo växelvis någon annanstans är gynnsamt för barnen och en bra kompromiss för båda parter. Då stod det inte klart att ts erbjudit ett sådant upplägg men sen kröp det fram. Därför fattar jag inte vad du vill riktigt.

Du föreslog att föräldrarna skulle bo växelvis. Att bo växelvis är en bra kompromiss för exet eftersom han kan bo hos sin bror varannan. För ts är det däremot ett mindre bra alternativ då hon inte har något vettigt ställe att vara på varannan vecka. Skulle själv aldrig gått med en så dålig kompromiss.
  • Anonym (lina)
    fkh skrev 2016-02-27 19:18:49 följande:

Att du känner dig tvungen att rättfärdiga ditt uppbrott med ditt ex är inte mitt problem. Du startar en tråd på ett diskussionsforum och frågar vad andra tycker. I mitt första inlägg riktat till dig så skriver jag att jag och min syster som skilsmässobarn fick mycket i utbyte av att mina föräldrar hade samma upplägg som din sambo föreslog, då vi fick vänja oss vid tanken av föräldrar som bor isär inledningsvis inom hemmets trygga väggar, för att sedan flytta ut och bo halvtid i ett annat hem. Att du valde att bli kränkt och ta åt dig av den sista meningen i hela inlägget är ju inte heller mitt problem utan snarare synd att du inte kunde kontra med att "jag har erbjudit honom att tillsammans hyra lägenhet som vi bor i växelvis" om nu så är fallet. Det hade ju liksom haft lite mer relevans då jag aldrig ifrågasatt anledningen bakom eran separation och jag inte ser att den har någon betydelse heller. Faktumet att du inte har några problem med att bo under samma tak som honom medan han har det tyder ju på att det just är svårt för honom att bo under samma tak och inte för dig. Då kan det vara värt att mötas på vägen vilket du också gjort tydligen men valde att undanhålla den lilla informationen i din respons till mig för att, ja man får väl anta att du gillar att tjafsa om ingenting eller så sticker det dig i ögonen att någon inte ger dig 100% medhåll. Det kan du få av dina väninnor istället tycker jag. Starta inte en tråd där du ber om folks syn på saken ifall du bara tänker snäsa att "du vet ju ingenting om vår situation" för att du just har förklarat den halvtaskigt i inledningen och inte bara får medhåll. Hoppas du lyckas eliminera den procenten som vågar säga emot ditt tillvägagångssätt så du får leva med den antagligen falska övertygelsen att han gjort allt fel och du har gjort allt rätt, så får du sova gott om nätterna. Lycka till med det

Shit vad du är otrevlig.
  • Anonym (lina)
    fkh skrev 2016-02-28 07:19:35 följande:

Haha, för själva är ni ju jättetrevliga...! Speciellt mobben som dyker upp när någon vågar komma med en invändning. Jag lämnar er nu så ni får fortsätta klappa varandra på huvudet, slicka ts sår och försäkra henne om hur hemsk hennes fd sambo är. Dumma jag insåg lite för sent att det var det som var syftet med tråden. My bad

Jag har aldrig påstått att ts ex är dum. Däremot hävdar att han inte är något offer som det är synd om. Och att han har eget ansvar för att få sitt liv att fungera. Precis som ts också har.
  • Anonym (lina)
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-28 17:43:52 följande:

Lägga undan ditt ego nu i denna situationen, tänk på barnen i första hand. I ditt svar här är det bara jag, jag, jag. Eftersom det var du som släppte bomben måste du väl tänkt ut en lösning på boende innan kan jag tycka och hur du/ ni smidigast skulle göra detta så minst smärtsamt som möjligt för barnen. 

Att du erbjudit exet att få bo kvar i sitt eget hem, nu tänker jag inte på hur han känner för det, utan på att det skall inte barnen behöva vara med om, för självklart kommer dom att märka en stämning som är allt annat än rolig för dem att uppleva. 

genom att turas om att bo med barnen själv i deras hem så underlättar ni hela situationen för dem och dom kan under en tid vänja sig med att deras föräldrar kommer att separera och att bo med endast en förälder växelvis. 

Ts har inget alternativt boende i bakfickan.
  • Anonym (lina)
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-29 07:03:14 följande:

Fast allt går att lösa om man vill! Och är ngt man redan borde tänkt på innan! Det handlar om att ts inte vill hitta en lösning. Det kanske inte blir det bekvämaste eller roligaste lösningen/ boendet, men den är ändå bara tillfällig och inte för evigt.

Men varför ska ts behöva hitta en ny bostad? Hon har ju redan en?
Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?