• Anonym (Lis)

Förstör jag för pappan och barnen?

Anonym (?) skrev 2016-02-27 18:44:34 följande:
    Att jag avslutade en relation vi båda är ansvariga för inte fungerade gör mig INTE skyldig att göra några som helst uppoffringar för hans skull. Vidare har mitt ex ingen som helst ensamrätt på att må dåligt över separationen bara för att det var jag som avslutade den. Jag är också ledsen och mår dåligt. 

Jag har inte fördjupat mig i anledningen till separationen då det inte är den tråden handlar om. Att jag överhuvudtaget behandlar den i trådstarten är för att klarlägga grundförutsättningarna, det vill säga att vårt uppbrott inte rör otrohet, misshandel, missbruk eller dylikt.

Att jag i trådstarten bara skriver att separationen beror på att jag inte längre har "rätt" känslor för mitt ex innebär inte att jag, som du nästan verkar tro, har VALT att tappa mina känslor för exet. Utan självklart finns det bakomliggande orsaker till varför jag inte längre känner likadant för för honom. Jag skriver också att jag valt att avsluta relationen för att vi vill olika med den, med det menar jag att vi inte kan leva tillsammans utan att minst en av oss mår dåligt, i praktiken båda. För det var faktiskt inte så att mitt ex mådde speciellt bra i vår relation innan jag valde att avsluta den.

Jag saknar varken empati eller förmåga att sätta mig in i mitt ex situation. Jag förstår som sagt mycket väl att han mår dåligt över situationen och varför han håller på som han gör. Det finns ingen motsättning mellan att ha empati och att inte göra som han kräver.

Mitt ex kräver att jag ska lämna lägenheten till honom varannan vecka samtidigt som han vägrar att diskutera hur det skulle gå till, det enda han sagt när jag försökt prata med honom om det är att det är min sak att lösa. När inte ens han själv är villig att komma med förslag eller diskutera hur vi ska lösa HANS problem så har jag ingen lust att sätta mina behov åt sidan för att "hjälpa" honom.

Jag har inte förstått det som att du har argumenterat utifrån barnens perspektiv utan ifrån mitt EX perspektiv. Det är ju att inte kunna se saken från hans sida du kritiserad mig för. Vidare har du DINA erfarenheter av dina föräldrars separation och av vad som fungerade för er och de är på intet sätt allmängiltiga. Att varannan veckas lösningen var det bästa för dig innebär INTE att den skulle vara det för våra barn och det är den inte heller, men det är faktiskt inte det tråden handlar om. 
    Jag tycker ni ska turas om att bo i lägenheten, och hitta något annat ni delar varannan vecka eller om du har någon annan stans att bo, syskon/ föräldrar? 
    DET är justast mot barnen i denna situation, DU tycker kanske inte det är rättvist mot DIG men för barnens skull är det den bästa lösningen, för då kan de stegvis anpassa sig till den nya situationen utan allt för stora förändringar. Väljer man att bryta upp med sin partner man har barn med har man faktiskt ett ansvar att göra allt man kan för att det skall bli så bra som möjligt för barnen. Då får man sätta sig själv och sitt egna åt sidan, eftersom i själva separationen gör ni inte det, så det är att ta och ge mot sina barn, man kan inte bara tänka på sig själv. Du måste förstå att det är SKITTUFFT för dem, det är mer barnen du ska tänka på att det är tufft för än ditt ex och agera därefter. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (?) skrev 2016-02-28 16:24:12 följande:
    Genom att vägra vara delaktig i att hitta lösningar på hur det skulle gå till eller att ens vilja diskutera saken så gör jag tolkningen att exet faktiskt är ute efter att straffa och förstöra för MIG.

Ett sånt beteende tänker jag varken uppmuntra eller premiera genom att vända ut och in på mig själv för att göra som han vill. Vem vet vad han får för sig nästa gång.

I längden tjänar både jag och barnen på att exet redan från början får klart för sig att han inte har någon makt att kräva saker av mig utan att han precis som jag ibland är tvungen att kompromissa.
    Lägga undan ditt ego nu i denna situationen, tänk på barnen i första hand. I ditt svar här är det bara jag, jag, jag. Eftersom det var du som släppte bomben måste du väl tänkt ut en lösning på boende innan kan jag tycka och hur du/ ni smidigast skulle göra detta så minst smärtsamt som möjligt för barnen. 

Att du erbjudit exet att få bo kvar i sitt eget hem, nu tänker jag inte på hur han känner för det, utan på att det skall inte barnen behöva vara med om, för självklart kommer dom att märka en stämning som är allt annat än rolig för dem att uppleva. 

genom att turas om att bo med barnen själv i deras hem så underlättar ni hela situationen för dem och dom kan under en tid vänja sig med att deras föräldrar kommer att separera och att bo med endast en förälder växelvis. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (lina) skrev 2016-02-29 01:57:48 följande:

Ts har inget alternativt boende i bakfickan.

Fast allt går att lösa om man vill! Och är ngt man redan borde tänkt på innan! Det handlar om att ts inte vill hitta en lösning. Det kanske inte blir det bekvämaste eller roligaste lösningen/ boendet, men den är ändå bara tillfällig och inte för evigt.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (lina) skrev 2016-02-29 07:34:40 följande:
    Men varför ska ts behöva hitta en ny bostad? Hon har ju redan en?
    Det har ju även ts ex lägenhet eller är inte deras hem bådas menar du? Så länge hon inte köpt ut lägenheten så är det bådas bostad Men om nu ts ex är en skitstövel och inte vill hjälpa till så kanske ts kan vara den större personen och tänka på barnen istället?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (suck) skrev 2016-02-29 08:16:09 följande:
    TS har givit exmaken massa med alternativ. Men han är inte intresserad. Han vill heller inte hyra en extra lägenhet tillsammans med henne så dom enkelt kan bo varannan vecka med barnen. Han kräver att hon ska lämna sitt hem varannan vecka med skiter fullständigt i hur det ska gå till. Han är mer intresserad av att j*vlas än hitta en lösning. Han sabbar för dig själv och barnen, inte ts. Ja beslutet va hennes, efter år av olycka, prat och terapi. Så beslutet kom ut inte direkt ur intet. Han är bara löjlig och omogen.

Jag har också skiljt mig. Men aldrig att vi hade såna problem. Va också mitt beslut men heller ingen överraskning. Vi bodde tillsammans första tiden, sen flytta han ut. Men är hemma hos mig nästan varje dag då våren minsta bara är 5 månader. Visst är det jobbigt och vi är båda sårade men vi försöker ha en bra relation ändå och barnen kommer först.
    Ja men det är långt ifrån alla som kan hålla en god stämning som barnen inte känner av om man väljer att båda bor kvar tills nytt boende är hittat. 

Kanske kan ts ta in på vandrarhem, om hon nu varken har vänner eller familj att sova hos. Är ju billigare och mer prisvärt än att själv hyra en bostad om nu exet inte vill gå på den lösningen om nu ts föreslagit det. Det är inte för alltid utan enbart tillfälligt. Jobbigt ja, men som sagt tillfälligt och för barnens skull. Och jag tror knappast ts ex vill bo hemma hos vänner hur länge som helst, för det är ju lika jobbigt för han som vem som helst att bo så, utan jag tror även han vill hitta en lägenhet så han kan gå vidare med livet. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (suck) skrev 2016-02-29 11:52:09 följande:

Eller så kan exmaken växa upp och acceptera något av ts förslag eller aktivt själv hjälpa till att hitta en lösning. Varför är det enbart ts som ska vända ut och in på sig för att göra honom nöjd? Och säg inte att det är pga att det var hennes beslut att lämna. För dom har haft problem länge, dom har vart i terapi och kommit fram till att dom vill väldigt olika saker med deras förhållande. Så det kom inte direkt som nån överraskning för exmaken. Och det är inte ts fel eller ensam hennes ansvar att lösa allt.

Nej inte pga hennes beslut att lämna utan pga det minst smärtsamma för barnen! Man får faktist sätta sig själv åt sidan i sådanahär situationer. Att pappan inte gör det rättfärdigar inte att ts inte heller behöver göra det.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (?) skrev 2016-02-29 14:51:46 följande:

Nu har det förvisso redan löst sig, men jag kände mig ändå sugen så...

Den här tråden handlar inte om vad som är bäst för barnen, för det har mitt EX och jag inga problem med att avgöra. Dessutom vore det fruktansvärt onödigt för mig att starta en sån tråd, då det inte finns någonting DU eller någon annan än mig, mitt ex eller våra barn kan göra för att jag ska ändra uppfattning i frågan.

Men eftersom du envisas så. Våra barn skulle inte ta någon skada av att inte BO med exet under den här tidsperioden förutsatt att han får till ett frekvent umgänge med barnen ändå. Det kommer och har han redan börjat få. Då jag vet att VÅRA barn kan få sina behov av båda sina föräldrar tillgodosedda även om jag bor kvar i lägenheten finns det ingen annan anledning för mig att vända ut och in på mig själv för att hjälpa exet när han är så ovillig själv. Det här är således ett problem mellan oss VUXNA och självklart sätter jag mina behov före exets.

Jag tror för övrigt inte ens varannan veckas lösningen är speciellt bra för VÅRA barn, inte när det skulle innebära att jag (eftersom sambon har det ordnat för sig) skulle behöva bo under väldigt oordnade former. Vi kanske har ovanliga och unika barn (eller?), men de skulle bli stressade (speciellt den yngsta som är orolig av sig) av att inte veta vart de hade mig, speciellt i den här i övrigt turbulenta perioden. 

Du ville alltså bara höra från andra vilken skitstövel till ex du har? Tråkigt att din yngsta inte är trygg med sin pappa utan dig, varför har det blivit så? men är ju bra att du å ditt ex kunnat prata nu iaf och hoppas din yngsta även blir trygg med sin pappa framöver.
Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?