• Anonym (?)

Förstör jag för pappan och barnen?

Flickanx2 skrev 2016-02-23 12:47:51 följande:

Oj ingen lätt sits ni hamnat i verkar det som. Om jag har förstått det hela rätt så är det boendet som ställer till det för er? Du bor i en lägenhet och pappan bor hos sin bror och vill nu ha lika stor rätt att umgås med era gemensamma barn? Det tycker jag är helt riktigt tänkt av honom (och om jag förstått det hela rätt tycker du TS det också). Så långt är allt frid och fröjd, barnen har rätt till att få umgås med båda föräldrarna. 

Så till dilemmat då. Var ska ni vara då ni har barnen? Du bor ju i lägenheten så där är det inga problem då du har barnen men pappa måste nog försöka själv att ordna upp sitt boende så att han kan ha barnen när det är hans tur. Det är inte upp till dig att ordna för honom, utan det måste han göra själv. Om det är svårt för honom får han själv försöka lösa den sitsen och tills dess får ni komma överrens om hur ni ska göra med barnen. Om du inte vill ha honom i din lägenhet (vilket jag kan förstå) så kanske hans umgänge med barnen får bli på ett annat sätt tills han har löst var han ska bo. Om barnen inte kan vara med honom hos hans bror (fast det kanske är svårt att lösa, vad vet jag...).

Jag tycker i alla fall att ni ska ha all heder för att ni verkligen verkar förstå att sätta barnen i första hand. Det är ju det allra viktigaste sedan om det är svårt att lösa just nu, det kanske är så men livet ser inte alltid ut som man vill. Pappan till barnen har lite att lösa innan han kan ta hand om barnen varannan vecka. Han har ju faktiskt ingenstans att låta barnen sova på. Det går jättebra att umgås under dagarna och barnen sover hemma hos dig på nätterna, tills han löst sin bo-situation. Det är var jag tycker i alla fall. Lycka till :) 

Ja ungefär så ja. Lägenheten jag bor i är vår gemensamma lägenhet men jag kommer att lösa ut honom och han kommer att skaffa nytt boende, när det är klart kommer barnen att bo varannan vecka, så långt är vi överens.

Eftersom vi äger lägenheten gemensamt har vi så klart båda rätt att bo i den. Jag har inga problem med att bo tillsammans medan han ordnar med lägenhet till sig, även om det med stor sannolikhet kommer att ta något längre tid än vad det tar för mig att lösa ut honom. Han vill dock inte bo tillsammans med mig och har därför helt av egen vilja valt att flytta hem till sin bror. Hos sin bror kan han inte ha barnen varannan vecka därför bor de kvar i lägenheten hos mig.

Nu har han kommit på att han också vill vara med barnen lika mycket som jag, vilket jag varken tycker är konstigt eller fel. Att flytta tillbaka är dock inget alternativ för honom så länge jag också bor i lägenheten, därför vill han att jag flyttar ut varannan vecka. Jag har inte den möjligheten och har därför sagt nej till det men kommit med förslag för att underlätta umgänget för dem, men de duger tydligen inte för honom.

Hans bror bor på gångavstånd från oss och barnens skola ligger nära. Pappan jobbar mycket hemifrån och har inte heller långt till jobbet när han väl är där, så det finns liksom inga egentliga hinder för att de inte skulle få till ett bra umgänge. Håller jag mig dessutom hemifrån två kvällar i veckan och kommer hem när barnen somnat får vi ju båda två vardagar var med barnen. På helgen kan de sova tillsammans hemma hos farmor och farfar, någon kväll kan de säkert sova över hos brorsan eller så kommer han förbi med dem när de ska sova. De kan gå på bio, eller så kan jag gå på bio eller gå ut med mina kompisar så kan de vara här. Någon helg kan jag resa bort. Saknar han morgnarna går jag gärna tidigare till jobbet så kan han ta dem. Det finns liksom alla förutsättningar för att det ska gå att ordna ganska bra.

Tack för lyckönskningarna :)!
  • Anonym (?)
    TanganyikaIka skrev 2016-02-23 13:41:07 följande:

Nä. Han flyttade ut och var tydlig med det, då kan han inte komma tillbaka och tvinga ut dig. Han däremot omöjliggör ert samarbete tycker jag, genom att ändra förutsättningarna för det hela tiden. 

Jag kan ta om han skulle vilja flytta tillbaka, det kan jag, men en sån här sak det har du rätt i att han inte bara kan komma i efterhand och kräva.

Jag vet att han är väldigt ledsen över hur det blivit och ju mer jag tänker på det tror jag att det här faktiskt är ett sätt för honom att jävlas lite med mig. Förhoppningsvis inser han det själv snart, för vanligtvis är han en ganska vettig person. Vore tråkigt om det inte ska gå att få till ett bra samarbete, när vi egentligen har ganska goda möjligheter för det. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 16:31:36 följande:

Missuppfattar inte med flit. Förstår perfekt.

Ta in på ett vandrarhem för 150:- natten då så är boendet löst.

Frågeställningen vad om du förstör för pappan och barnen... Ja, ja det gör du. Om du inte kan se det så är det du som är den själviske.

Om pappan inte klarar av att bo ihop med dig för att det gör för ont och hans bror inte är ett bra alternativ att ha barnen hos så varför ska du då envisas med att bo kvar? Vandrarhem som sagt VV om inte annat.

Hur tycker du annars att pappan och barnen ska kunna umgås? Eller är det din fullständiga rättighet att neka honom barnen för att du inte vill flytta VV?

Ni andra i denna tråd som absolut inte vill förstå, vad är problemet? Är.det min hårda ton eller är ni helt enkelt inte kapabla att se saker från ett annat perspektiv?

Jag har aldrig påstått att det är rätt att lacka ur och ställa till ett jävla väsen. Däremot säger jag att det är fullt förståeligt.

Lever ni så fullkomligt inrutade liv så det enda ni förstår är solsidan?

Så mycket skit som jag sett i mitt jobb, kanske jag har härdats mot mycket men blir ofantligt förvirrad av att folk inte vet hur verkligheten ser ut...

Du tycker alltså att det är fullt rimligt att jag ska bo i en sovsal med ett 10-tal främlingar varannan vecka medan det är otänkbart att mitt ex ska behöva dela lägenhet med mig? För det är vad du får (om ens det) för 150 kronor natten. Så nej det kommer jag inte att göra. Inte heller kommer jag att betala 700 kronor natten, vilket är ett mer realistiskt pris för ett enkelrum. Så jag "envisas" med att bo kvar här därför att jag inte hittat något okej alternativt boende.

Jag har för övrigt ALDRIG NEKAT mitt ex umgänge med barnen (hur läser du egentligen). Om han sen väljer bort att träffa sina barn om jag är i närheten eller för att han inte vill träffa dem någon annanstans än i vår lägenhet så är det hans val. Inte ens mitt ex har gått så långt att han anser att jag nekar honom umgänge.

Nedan har jag skrivit lite förslag på hur umgänget kan gå till även om jag bor kvar i lägenheten:

Pappan bror bor på gångavstånd från oss och barnens skola ligger nära. Pappan jobbar mycket hemifrån och har inte heller långt till jobbet när han väl är där, så det finns liksom inga egentliga hinder för att de inte skulle få till ett bra umgänge. Håller jag mig dessutom hemifrån två kvällar i veckan och kommer hem när barnen somnat får vi ju båda två vardagar var med barnen. På helgen kan de sova tillsammans hemma hos farmor och farfar, någon kväll kan de säkert sova över hos brorsan eller så kommer han förbi med dem när de ska sova. De kan gå på bio, eller så kan jag gå på bio eller gå ut med mina kompisar så kan de vara här. Någon helg kan jag resa bort. Saknar han morgnarna går jag gärna tidigare till jobbet så kan han ta dem. Det finns liksom alla förutsättningar för att det ska gå att ordna ganska bra trots att jag bor här.
  • Anonym (?)
    fkh skrev 2016-02-23 18:28:56 följande:

Jag var 12 år när mina föräldrar skilde sig och jag tog detta väldigt bra tack vare att de hade samma upplägg som din fd sambo nu föreslår. Det är svårt nog att vänja sig vid att ens föräldrar inte bor ihop men får man göra det i en övergångsfas där föräldrarna till en början flyttar varannan vecka istället för barnen eller att barnens umgänge med pappan förstörs så är det förstnämnda utan tvekan ett bättre alternativ. Om du tänker efter så ber ju inte pappan om en större uppoffring från din sida än vad du tvångsmässigt utsätter dina barn för- de kommer behöva flytta mellan två hem tills de blir vuxna nog att flytta hemifrån. Sätter du dina barn före dig själv så är detta det bästa tillvägagångssättet för dem då de successivt vänjer sig vid att först bo ifrån sina båda föräldrar en vecka i taget i de hem de hittills bott i för att sedan fullständigt flytta in hos pappa också.

Dessutom skriver du "mitt hem" trots att du inte köpt ut din sambo ännu samt att hittills verkar du vara den enda i familjen som slipper göra uppoffringar i form av husrum så jag tycker inte alls det låter som en så dum ide.

Jag vet inte om du missat att jag INTE har någonstans att bo varannan vecka (inget vettigt boende i alla fall). Vi kommer liksom inte "tvångsmässigt att utsätta" våra barn för att inte ha något boende varannan vecka.

Ja det är MITT HEM, det är det väl oavsett om jag äger det ensam eller inte, jag bor ju här. Det är mina barns hem också och det är hans hem (eller var beroende hur HAN ser på det).
  • Anonym (?)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-23 20:21:56 följande:

Tycker verkligen att du förstör för pappan - du har gjort slut, du har privilegiet att få bo kvar i er lägenhet (och köpa ut honom, men jag antar att det inte är gjort) han är förmodligen mer sårad än du och tycker det är jobbigt att bo tillsammans. Självklart får ni bägge flytta in och ut tills det är löst - allt annat är väldigt dålig stil. Visst du har ingen lösning som du ser nu men i sådana här lägen får man ta till allt för att ordna det- sov på en arbetskompis soffa, bo på vandrarhem vad som helst men du har ett ansvar för att hjälpa dina barn att få ha honom lika närvarande som du även under skilsmässan

Vaddå privilegiet att bo kvar? Det var han som ville skaffa nytt boende till sig själv och tyckte att jag kunde bo kvar om jag ville. Det var också han som inte ville bo tillsammans i väntan på att han fixat ny lägenhet.

Ja han tycker det är jobbigt att bo tillsammans, och ingen tvingar honom heller. Jag skulle tycka att det var för jävla jobbigt att sova på olika kompisars soffor i månader eller hur lång tid det nu skulle ta och ingen tvingar mig heller, så jag kommer att låta bli (vem fan vill ha en kompis sovande på soffan i veckor förresten).

Har han inget eget ansvar för att få umgänget att fungera med hans barn? Eller anser du verkligen bara att det är mitt ansvar att få det att fungera.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-23 22:53:22 följande:

Sorry TS det duger inte .. synd om dig som behöver sova i "sovsal" eller vad det blir - men kanske synd om exet som måste bo hos sin bror med vad det medför - du har gjort slut han går med på att du får bo kvar på sikt vilket är hyggligt av honom - du får ta att det blir bökigt även för dig en tid. Det du föreslår ovan är bara superstökigt för alla särskilt för barnen. Men också för ditt ex som ju redan har det stökigt med att bo hos sin bror..

Jag varken måste eller kommer att sova i en sovsal, så nej det är inte synd om mig. Det är inte heller synd om mitt ex för att han bor hos sin bror, för det måste han lika lite som jag måste sova i sovsalen. Han kan flytta hem till oss igen eller så kan han flytta till sina föräldrar om det inte passar hos brorsan.

Jag får inte behålla boendet för att han var schysst, det var han som ville flytta till en ny lägenhet. Hade han velat köpa ut mig hade jag vart helt okej med det.

Jag har väldigt svårt att se hur mitt förslag på umgänge skulle vara för stökigt för barnen, det är inte ens småbarn det handlar om utan en 9- och 11-åring. Det är förövrigt inte alls speciellt olikt hur vi levde när vi levde tillsammans.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-23 23:22:26 följande:

Fast du är ju helt låst - varför ställer du ens frågan TS? Du har ju bestämt att du gör rätt och han fel som inte orkar bo med dig under en separation.. Även om du är klar med er relation och tycker att ni bara är "vänner" så kan det väcka helt andra känslor hos honom

Om någon som resonerade som min sambo faktiskt läste vad jag skrev och argumenterade utifrån det istället för att hitta på egna sanningar om vad jag skrivit, presenterade bra argument samt kom med vettiga förslag på vart jag kan bo så kanske jag skulle kunna tänka om.

Jag har till exempel aldrig skrivit eller tyckt att han gör fel som inte vill bo med mig.
  • Anonym (?)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 23:39:56 följande:

Ja, bo i en sovsal om det är det enda alternativet. För 150:- får du ett eget rum på ett vandrarhem dock.

Återigen, eftersom du är helt insnöad på din linje så förklarar jag igen.

Du NEKAR ditt ex ett umgänge med BARNEN på samma villkor som DU själv har! Det är BARNEN som får lida.

Jag tycker synd om dina barn. Jag tycker synd om ditt ex. Jag anser på fullaste allvar att du är en väldigt dålig mor och förebild till dina barn!

Jag hoppas verkligen att du vaknar upp ur din fantasivärld du lever i. Om inte för din så för dina barns skull.

Jag hittar då inte ett enda vandrarhem i Stockholm som tar 150 kronor natten för ett enkelrum.

Jag nekar inte mitt ex umgänge på samma villkor som jag, det är han som VÄLJER bort det. Jag förstår att han tycker att det är jobbigt att bo tillsammans med mig, men det är trots allt ett alternativ som HAN väljer bort. Har han inget eget ansvar för att få till ett fungerande umgänge med sina barn?

Jag är varken perfekt som människa eller mamma, men att det här skulle göra mig till en väldigt dålig mamma och förebild för mina barn, nej det köper jag inte.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-24 00:25:00 följande:

Fast du har ju bara märkliga lösningar som är ett himla pusslande hit och dit - istället för att du flyttar vv? Du verkar överhuvudtaget inte googlat på andra boendelösningar för din del. Varför ställde du frågan här överhuvudtaget?

Så här skulle umgänget kunna fungera enligt mitt förslag:

På tisdagar och torsdagar har han barnen i VÅRT GEMENSAMMA HEM fram till 22, då jag kommer hem.

På lördagen går han och barnen på bio efter det hälsar de på farmor och farfar och stannar till läggdags och på söndagen följer han med ena barnet och tittar på hans match.

Följande helg har de filmkväll hos brorsan på fredagen barnen lämnas vid läggdags. På söndagen åker de till simhallen och äter middag ute.

Helgen efter det träffar jag vänner på lördagskvällen och han och barnen umgås då i VÅRT GEMENSAMMA HEM. Och så vidare.

Att det skulle vara så himla komplicerat har jag ärligt svårt att förstå.

Jo då jag har googlat på boenden, men jag har tyvärr varken lust att bo i en sovsal eller lägga 10 000 kronor på ett boende två veckor i månaden.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-24 08:04:18 följande:
    Fast det är ju inte ett vardagsliv tillsammans, dina barn går igenom något jobbigt just nu, de kanske inte visar det vad vet jag, men en separation är tuff, det blir osäkert och instabilt. Man kan behöva lugn och ro tillsammans vardagsrutiner en chans att småprata, en chans att få ta hand om deras sorg. Det är det ditt ex inte får med mindre än att han bor med dig - vilket han uppenbarligen inte klarar av
    Jo tack jag är fullt medveten om att separationen är jobbig för barnen och att den just nu påverkar dem negativt. Jag är också fullt medveten om att det barnen helst av allt skulle vilja just nu är att allting var som vanligt, vilket tyvärr är helt omöjligt att ordna. Det innebär att livet numer kommer att se annorlunda ut för barnen, mitt ex och mig, detta oavsett om vi skulle gå på min eller mitt ex linje.

Jag är också fullt medveten om att min sambo skulle få mer tid med barnen om han bodde här varannan vecka, men att han inte skulle kunna få till ett vardagsliv med barnen enligt mitt förslag på umgänge det tror jag inte på. Vi skulle ju båda ha hälften av vardagskvällarna!

Vad det gäller helgerna så är exemplena på det de kan göra tillsammans sådant som vi faktiskt brukade göra på helgerna när vi levde tillsammans. Visst är barnen ledsna på grund av separationen, men deras liv har inte stannat. De vill inte sitta hemma en hel helg och småprata, de vill (och behöver) göra saker för att må bra. För övrigt går det alldeles utmärkt att prata även om man inte är hemma, barnen och jag var till exempel och bowlade i lördags och vi pratade massor om deras känslor och funderingar kring separationen.
Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?