• Maggan00

Äktenskapsförord efter vigsel

Hej!

Min man och jag har varit gifta i över 5år. Vi har inte skrivit något äktenskapsförord! Vad händer när vi ärver ifrån våra förfäder? Kan man bli tvingad att skriva äktenskapsförord under äktenskapet?

• Svar på tråden Äktenskapsförord efter vigsel
  • Fjäril kär

Ett äktenskapsförord reglerar bara eran egendom vid skilsmässa. Vem som har rätt till vad.

Ärver du dina föräldrar och ni inte har äktenskapsförord så ingår arvet i det som ska delas vid skilsmässa.

• Draconia

Nej, ingen kan tvinga sin make/maka att skriva på EFTER vigseln. Det är ju därför man gör det innan. Det du kan göra är att be dina föräldrar skriva i sina testamenten, att ditt arv ska vara din enskilda egendom. Då fungerar det med åtminstone DE pengarna som om ni hade haft äktenskapsförord. Det vill säga - dessa pengar undantas från hälftendelningen.

• Mälaröbo
    Draconia skrev 2016-02-21 21:01:30 följande:

Nej, ingen kan tvinga sin make/maka att skriva på EFTER vigseln. Det är ju därför man gör det innan. Det du kan göra är att be dina föräldrar skriva i sina testamenten, att ditt arv ska vara din enskilda egendom. Då fungerar det med åtminstone DE pengarna som om ni hade haft äktenskapsförord. Det vill säga - dessa pengar undantas från hälftendelningen.

....så länge arvet är i samma form som det gavs. Köper man något för tex pengarna är det inte riktigt så enkelt.
  • Tonårsmamman1

Äktenskapsförord kan skrivas när som helst, så om någon får ett arv, och det inte anges som enskild egendom, så kan man skriva ett äktenskapsförord. Eller om man köper ett hus t ex för arvet. Då kan man skriva ett äktenskapsförord.

• Maggan00

Så om man arver något så kan det arvet skrivas som enskild egendom till just den personen. Och man behöver inte skriva något äktenskapsförord innan eller efter arvet?! Så det tillfaller bara ene maken utan att den andre kan ta del av det både vid ev skilsmässa eller dödsfall!?

Tonårsmamman1 skrev 2016-02-21 22:46:49 följande:

Äktenskapsförord kan skrivas när som helst, så om någon får ett arv, och det inte anges som enskild egendom, så kan man skriva ett äktenskapsförord. Eller om man köper ett hus t ex för arvet. Då kan man skriva ett äktenskapsförord.

• Tonårsmamman1
    Maggan00 skrev 2016-02-21 23:06:06 följande:

Så om man arver något så kan det arvet skrivas som enskild egendom till just den personen. Och man behöver inte skriva något äktenskapsförord innan eller efter arvet?! Så det tillfaller bara ene maken utan att den andre kan ta del av det både vid ev skilsmässa eller dödsfall!?

Det är den som testamenterar som bestämmer om det ska vara enskild egendom. Om du ärver dina föräldrar och de skrivit att det är din enskilda egendom, så behövs inget äktenskapsförord.

Om det inte är enskild egendom, så kan man skriva äktenskapsförord om det. 
    Men ett äktenskapsförord reglerar bara vad som ska delas vid en skilsmässa, inte vid dödsfall.
  • Fjäril kär

Kom ihåg bara om du använder ditt arv, tex köper bostad eller möblemang så är det INTE längre enskild egendom utan då ingår i det som ska bodelas. Om du inte skriver äktenskapsförord vill säga.

• Draconia
    Mälaröbo skrev 2016-02-21 22:02:48 följande:
    ....så länge arvet är i samma form som det gavs. Köper man något för tex pengarna är det inte riktigt så enkelt.
    Nej, och det är därför man brukar använda formuleringen "...samt egendom som träder i dess ställe ska vara enskild egendom" i testamentet. Men sådant känner ju en advokat till.
  • Draconia

Jo, men bara om maken går med på det. Maken kan ju bestämma sig för att vägra, och för att lägga in om skilsmässa precis när makan har fått ett stort arv. För att snika åt sig hälften av det - och kunna leva gott på pengarna med en ny ung kvinna. ("maken" kan förstås lika gärna vara "makan" - vi har inget könsneutralt ord som de har i engelskan: "spouse")
  • Draconia

Jo, men bara om maken går med på det. Maken kan ju bestämma sig för att vägra, och för att lägga in om skilsmässa precis när makan har fått ett stort arv. För att snika åt sig hälften av det - och kunna leva gott på pengarna med en ny ung kvinna. ("maken" kan förstås lika gärna vara "makan" - vi har inget könsneutralt ord som de har i engelskan: "spouse")
  • Draconia

För övrigt förstår jag inte varför inte ALLA som har barn, skriver ett testamente där det framgår att arvet ska vara barnets enskilda egendom..? Mina föräldrar berättade för mig redan när jag var bara ett barn, att de hade gjort det. För blir en ung människa förälskad, så kan förnuftet flyga ut genom fönstret - och då tänker han eller hon inte på att kräva äktenskapsförord före vigseln.

• Draconia
    Draconia skrev 2016-02-22 10:27:00 följande:

För övrigt förstår jag inte varför inte ALLA som har barn, skriver ett testamente där det framgår att arvet ska vara barnets enskilda egendom..? Mina föräldrar berättade för mig redan när jag var bara ett barn, att de hade gjort det. För blir en ung människa förälskad, så kan förnuftet flyga ut genom fönstret - och då tänker han eller hon inte på att kräva äktenskapsförord före vigseln.

Tillägg till detta: det kan ju också vara svårt att ta upp ämnet med sin fästman/fästmö, för att det kan verka som att man inte litar på den andre. Som att man misstänker att han bara tar en för pengarna, eller för de pengar som han vet att man en dag ska få ärva. Eller som att man inte själv tror på att man ska kunna hålla sina äktenskapslöften, utan redan planerar för en ev. skilsmässa. 

Därför är det så bra att föräldrarna har skrivit det i testamentet, då kan man "skylla på" dom sedan när man ärver sin enskilda egendom!

Det är dessutom bra att föräldrarna skriver detta så tidigt som möjligt, innan det finns en svärdotter/svärson - så att hon eller han inte behöver tro, att svärföräldrarna skrev detta bara för att de inte litade på henne eller honom som person.
  • Tonårsmamman1
    Draconia skrev 2016-02-22 10:27:00 följande:

Även om man skriver det som enskild egendom så gör barnet vad det vill med
    pengarna.
  • Tonårsmamman1
    Draconia skrev 2016-02-22 10:24:12 följande:
    Ja, naturligtvis måste båda vara med på det.

• Draconia
    Tonårsmamman1 skrev 2016-02-22 10:32:25 följande:
    Även om man skriver det som enskild egendom så gör barnet vad det vill med
    pengarna.
    Ja, man kan ju inte hindra en kärlekskrank dotter från att försörja en lat lycksökande man, ge honom dyra presenter, eller bjuda honom på lyxresor och restaurangbesök... det stämmer. Men hon slipper i alla fall kränkningen att behöva lämna över hälften av allt som är kvar, när mannen har tröttnat och tar ut skilsmässa för att leva med sin älskarinna för gott...
  • Tonårsmamman1
    Draconia skrev 2016-02-22 10:53:43 följande:
    Ja, man kan ju inte hindra en kärlekskrank dotter från att försörja en lat lycksökande man, ge honom dyra presenter, eller bjuda honom på lyxresor och restaurangbesök... det stämmer. Men hon slipper i alla fall kränkningen att behöva lämna över hälften av allt som är kvar, när mannen har tröttnat och tar ut skilsmässa för att leva med sin älskarinna för gott...
    Man slipper vara med om det själv i alla fall, eftersom man är död vid det laget.
Svar på tråden Äktenskapsförord efter vigsel