Draconia skrev 2016-02-22 10:27:00 följande:
För övrigt förstår jag inte varför inte ALLA som har barn, skriver ett testamente där det framgår att arvet ska vara barnets enskilda egendom..? Mina föräldrar berättade för mig redan när jag var bara ett barn, att de hade gjort det. För blir en ung människa förälskad, så kan förnuftet flyga ut genom fönstret - och då tänker han eller hon inte på att kräva äktenskapsförord före vigseln.
Tillägg till detta: det kan ju också vara svårt att ta upp ämnet med sin fästman/fästmö, för att det kan verka som att man inte litar på den andre. Som att man misstänker att han bara tar en för pengarna, eller för de pengar som han vet att man en dag ska få ärva. Eller som att man inte själv tror på att man ska kunna hålla sina äktenskapslöften, utan redan planerar för en ev. skilsmässa.
Därför är det så bra att föräldrarna har skrivit det i testamentet, då kan man "skylla på" dom sedan när man ärver sin enskilda egendom!
Det är dessutom bra att föräldrarna skriver detta så tidigt som möjligt, innan det finns en svärdotter/svärson - så att hon eller han inte behöver tro, att svärföräldrarna skrev detta bara för att de inte litade på henne eller honom som person.