• Anonym (första resan med social fobi)

hur flyger man?

Efter 44 år med social fobi är jag nu tvungen att resa. Jag har aldrig rest förutom inrikes med tåg.. Hon som jag reser med vet inte hur det ligger till och hur mycket ångest jag nu har inför detta. Jag är bra på att fejka "normalt" beteende. Men jag skulle må bättre av att veta hur det går till.. Det jag sett av flygplatser är på filmer. Jag hör ord som "incheckning", "boardingpass" och "gate" , men vad är det ? Och hur går det till på en flygplats? Vad innebär handbagage egentligen och det här med vätskor, hur funkar det? En foundation eller kräm, var packar man den? Säkerhetskontroll utan metaller på sig, finns det? Eller är det bara en filmgrej ? Hur blir det med örhängen, bh-spänne eller piercing annars?

Jag vet att jag låter som världens mest korkade, men det skulle vara till stor hjälp om någon ville ge mig lite understöd. Jag får panikångest bara av tanken ????..

Och förresten, pass, vart fotas man? Hos polisen eller ska man ha med sig foto dit?

Stort tack till den som vill svara lite?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-22 03:07
    Frågetecknen som verkar malplacerade längre ned i texten var emojis, inte frågetecken!

• Svar på tråden hur flyger man?
  • Anonym (o)

Hej!
    Vad modigt av dig att du ska ut och resa trots din fobi!
    Förstår fullt ut att alla de praktiska sakerna kan kännas stressande när man är osäker på hur de fungerar. Att andra inte funderar på det beror ju på att de rest många gånger, säkert var de också nervösa första gången.

Jag tror att du får bäst svar om du tar kontakt med både flygbolaget du ska resa med, samt flygplatsen du reser ifrån.

Kort kan jag säga:

Var i god tid så du slipper stressa.
    Hitta till rätt terminal (avdelning på flygplatsen)

-När du kommer till flygplatsen letar du upp den incheckningsdisk som hör till det flygbolag du ska resa med. Den öppnar i god tid innan ditt flyg går. Där kollar de upp att du ska resa med flyget, du lämnar in det bagage du INTE ska ha som handbagage (hur stort ditt handbagage får lov att vara kan de hjälpa dig med, men maxstorlek brukar vara som en liten resväska på hjul.) Lägg över vätskor och liknande i väskan du checkar in eftersom du inte får ha med dem i handbagaget. Undantag gäller små förpackningar, ofta får man lägga dem i små påsar de tillhandahåller. Din incheckade väska åker iväg på rullband och du får ditt boardingpass - den är som en biljett som du visar upp innan du får gå på planet.

Sedan går du till säkerhetskontrollen. Din jacka och väska läggs i ett plasttråg som åker igenom en scanner, så de kan se vad som är i ditt handbagage. Du går igenom en båge, en metalldetektor, och kan sedan återfå handbagaget. Metalldetektorn kan reagera på även smycken och andra små metalldelar, men bli inte rädd om det piper, det gör det för många. Ofta kommer de med en handhållen detektor och kanske känner lite utanpå dina kläder. Är du kvinna får du en kvinnlig kontrollant. Inget att vara nervös för, du behöver inte klä av dig :)

Leta reda på din gate som står på ditt boardingpass, men du hittar också informationen på stora displayer runt om i flygplatsen, där kan du också läsa när din gate är öppen och passagerarna får lov att gå på planet. Det ska vara ordentligt skyltat vart du ska gå, men tveka inte att fråga personal, eller andra resenärer. Där visar du i dörren upp ditt boardingpass och får sedan gå igenom gången för att komma på planet. Eller så gå man ute nere på marken, beroende på hur stor flygplatsen är.

Se till att boka tid för ditt pass i god tid så att du säkert vet att du får det tid. Tider bokar du på polisens hemsida och det enda du behöver ha med dig dit är giltigt körkort eller ID-kort, foto tas där på plats.

Lycka till och ha en trevlig resa!

• FrökenKanSjälv

Tips inför säkerhetskontrollen:
    Lägg nycklar och mynt och mobil i jackan eller handväskan redan innan så slipper du krångla med att tömma byxfickorna på plats.
    Om du har en dator/platta så ska den tas ur väskan och läggas separat i ett tråg.
    Ta med en 1-liters plastpåse som går att stänga/öppna, en del flygplatser tar betalt för dem. Man kan köpa dem på Ikea och större mataffärer.
    Du får ha med dig så många "vätskor" (krämer, smink, tandkräm, schampo, osv) som får plats i 1-literspåsen. Varje tub/flaska får innehålla max 100g. Lägg allting i påsen redan när du packar och lägg påsen högst upp i väskan för de vill att du tar upp påsen ur väskan i kontrollen.

Säkerhetskontrollen är extremt stressande för alla med lång kö, man vill inte sinka köerna genom att fippla (arga blickar från kön känns i nacken), man oroar sig för pip, vakterna blänger, osv. Du behöver alltså inte känna dig ensam om att vara stressad, de flesta har samma reaktion där.

• Anonym (!)

Ska du flyga reguljärt eller charter? Ska ni byta flyg nånstans? Vilken flygplats flyger ni från?

• sextiotalist

För att komplettera: (du har fått bra beskrivningar innan, men de glömde förklara orden)
    Boardingkort, det är den biljett som du visar när du går igenom säkerhetskontrollen och när du ska gå på flyget.
    Incheckning, där får du boardingkortet, det är även då du lämnar över de väskor du inte ska ha med dig på flyget.
    Gate, det är därifrån flyget går.

Du kan gärna skriva från vilken flygplats och vilket bolag du ska åka från, så kan de som känner flyger därifrån, ge dig tips.
    Pass fixar du hos polisen, det räcker med att ha med dig en giltlig legitimation. De tar fotot där (tips, använd inte det fotot på datingsidor, man ser förskräcklig ut Glad)

• Anonym (:))

Oj vad jag känner igen mig. Tycker det är starkt av dig att ändå göra det! *tummen upp*

Jag brukar alltid vara i jättegod tid. Det finns bagage vagnar ute vid bilparkering. Dessa kör man genom att trycka ner handtaget. Gör du inte det så är det tvärstopp, har upplevt detta själv ganska många gånger :). Sen går du in på flygplatsen, (arravial ). Lett upp rätt incheckningsdisk. Där står skyltar ovanför varje, destination och flightnummer. De brukar öppna ca 2 timmar innan flyget går och stänger ca 30 min innan.

Ha ditt pass och biljett redo så du inte behöver fibbla med det. Därframme lämnar du över pass och biljett och de ber dig lägga upp din resväska på rullbandet. Handbagaget behåller du. Du får tillbaka pass och boardingpass. (Passet fixar du hos polisen, ingen anmälan krävs. Tar ca 1-2 veckor innan det kommer. Du behöver ha med giltigt id)

Sen går du vidare till säkerhetskontrollen. Där framme är det stressigt, dels för att man inte vill göra fel och dels för att jag tycker det är jobbigt att bli granskad. Men där finns ett rullband och plast lådor. Du tar en låda för jacka och väska, ibland skor med, men du ser om de andra tar av sig skorna. En låda för mobil, dator/platta, skärp och vätskor och nycklar. Varje behållare får innehålla max 100 gr. Jag har bara med mig typ Alvedon eller nån handkräm, resten får vara det incheckade. Sen går du igenom bågen och dina saker åker igenom scannern.

Piper gör det ibland, då stannar du bara så kommer någon med en handscanner eller så får du plocka ur det som piper och gå igen. Händer rätt ofta.

Sen tar du dina saker och går vidare.

Därefter brukar vi alltid fika eller gå i affärer. Men först vill jag alltid leta upp gaten, det är där planet står. Det brukar vara en bokstav följt av en siffra. När hittat denna är det fika och titta i affärer dom gäller. Tänk på TT om du ska handla i taxfreen så måste du ha med dig passet. Inget pass ingen handlande.

När det är dax så går vi till gaten, där måse man visa pass och boardingpass (biljetten). Sen är det bara att hitta stolar utanför och sätta sig.

När de sen släpper på på planet, fram med boardingpass och pass, du visar det för den som släpper på. Sen vill personalen på planet ibland se din biljett för att visa var du ska sitta.

På planet letat du upp din stol. Nummer står på boardingpasset och står ovanför varje stolsrad. Där är trångt och varmt.

När du hittat din stol så öppnar du luckan ovanför och lägger in ditt handbagage och jacka. Sen sätter du dig, spänner fast dig...och sen njuter du! Njuter för att du är grym som gjorde ngt du aldrig gjort förut!

• Carambolan
    Anonym (:)) skrev 2016-02-22 09:24:59 följande:

Sen går du in på flygplatsen, (arravial ).

Superbra tips från Anonym ovan! Jag tänkte bara märka lite ord här så att det inte blir någon osäkerhet på plats. Arrival är ankommande flyg, så när du tittar på tidtavlor och följer skyltar ska du såklart kolla efter Departing.
  • Anonym (h)

Bra tips här. Jag reser nästan enbart med handbagage, då slipper man att väskan kommer bort på vägen, stå i extra köer för att checka in bagaget och sen stå och vänta på det. Vätskor är allt kletigt, typ mascara, foundation, hudkräm mm. Lägg allt sånt i en vanlig påse redan hemma så det är smidigt att ta fram på plats, innan säkerhetskontrollen finns särskilda påsar att lägga dem i. Behållaren får max kunna ta 100 ml, du får alltså inte ha en typ halvlitersflaska även om du bara har en dl vätska i. Åker du utanför Europa så kräver de flesta länder ett visa man måste fylla i i god tid innan man reser, flera veckor är bra. I usa ställer de sen på plats frågor om vad man ska göra där, hur mycket bagage och pengar man har, hur länge man ska stanna. De vill försäkra sig om att man inte luras och planerar att stanna kvar och bo där.

Sist men inte minst, alla som är på planet och flygplatsen är superupptagna med sig själva och sin egen stress, inte en enda själ kommer ägna dig en extra tanke så finns inget att vara nervös för. Det är såpass att du kommer märka det själv, nåt händer med folk när de är på en flygplats.

Tusen tack alla för jättebra svar!!! :)

Skönt att höra att man inte är helt knäpp i huvet ;)!

Vi ska inte åka charter utan min vän köper bara flygbiljetterna arlanda och så bor vi hos hennes mamma i Italien :).

Om man reser inrikes, ser proceduren ungefär likadan ut?

• Ramiz

Ang: Handbagage.

Kolla upp detta ordentligt med flygbolaget som du ska resa med. Alla har olika stl på sina handbagage, vissa kräver en extra avgift om den är för stor.

Lycka till på resan :)

• Carambolan
    Anonym (första resan med social fobi) skrev 2016-02-22 11:33:48 följande:

Vi ska inte åka charter utan min vän köper bara flygbiljetterna arlanda och så bor vi hos hennes mamma i Italien :).

Ja, det är precis samma process inrikes. Men de mindre flygplatserna är väldigt små. Jag reser mycket i jobbet och på Arlanda brukar jag räkna med 45 minuter för att hinna igenom incheckning-säkerhetskontroll-hitta rätt gate (kan vara långt att gå!) men på Bromma, Övik, Ronneby etc. brukar en kvart räcka.
  • Anonym (A)
    Anonym (första resan med social fobi) skrev 2016-02-22 11:33:48 följande:

Ja flyga inom EU och flyga inrikes är rätt likadant, man behöver inget pass inrikes, mest den skillnaden. Utanför EU är det lite längre köer och passkontroller, men inte så stor skillnad.

Det jag funderar över är också var i planet du vill sitta. Man kan välja fönster, mitten, gång. En del plan har 3 platser på vardera sidan mittgången, andra har två. Känns det bra att sitta vid fönstret med din vän bredvid dig eller känns det bäst tror du att sitta vid gången? Tänk lite som du ska åka buss i 2h, var skulle du sätta dig? Är man i god tid väljer man platser, med visa bolag betalar man extra för att boka sittplatser. Du kan nog se på din biljett om du redan har sittplats bokad, siffran är raden framifrån och bokstaven står för sittplats, olika på olika plan vad som blir var, men det syns skrivet på bagagehyllan ovanför sittplatserna när man stiger på planet..

Flyger ni direkt från Arlanda till en stad i Italien, eller är det byte? (Kallas för transfer).
  • Rocket Mania

Om jag vore du skulle jag vara helt ärlig med den du reser med också. "Vad spännande och läskigt - jag har aldrig flugit förut. Du får vara reseledare så hänger jag efter dig!".

Jag skulle i alla fall inte tycka att du var knäpp eller dum, bättre vara ärlig än att låssas att man kan. Sedan är det jättemånga som är flygrädda eller oroliga och det är fullkomligt normalt. Prata om det, det hjälper!

Gällande pass så ser du till att vara ute i god tid, ring och boka tid redan idag.

• Anonym (!)

Läs p flygbolagets hemsida exakt vilken storlek och vikt som gäller för incheckat bagage och handbagage. Kontrollväg innan du åker så vet du att du kan slappna av.

Jag har inte åkt från Arlanda så många gånger men kolla innan vilken terminal ni ska åka ifrån.

När du kommer in i terminalen kollar du på informationsskärmarna vilken incheckningsdisk din flight ska checkas in vid. Disken brukar öppna ca två timmar innan avgång och stänga ca en timme innan avgång. Detta kan variera något så ibland öppnar de lite tidigare eller senare. Det kan vara långa köer. Vid incheckning lämnar du ditt bagage som ska checkas in på bandet dör det kontrollvägs och taggas. Detta ser du inte igen förrän du är framme vid resmålet. Ditt handbagage får du ibland visa upp (och ibland vägs/mäts det fast oftast inte i Sverige ). Du visar även pass och biljett för incheckningspersonalen och får då ett boardingkort som innehåller info om gate och sittplats.

Sedan går du till säkerhetskontrollen. Du får visa pass och boardingkort och oftast är det lång kö även här. Framme vid kontrollen läggs allt löst i backar och skickas genom röntgen. Som sagts innan så är det Max 100ml förpackningar och Max en liter totalt. Jag brukar lägga allt i resväskan men har lite nässpray etc i genomskinlig plastpåse med återförslutning. Denna tas upp och läggs separat i backen. Allt annat utom dator/padda kan ligga i väskan. Alla blir stressade i säkerhetskontrollen. Det är ett rafsande av och på med väskor etc och det är folk framför och bakom.

Sen kollar du var gaten finns och slappnar av en stund.

Kolla på informationstavlorna regelbundet så ser du när din flight kommer upp "go to gate".

Innan gate kommer du att visa pass och boardingkort (fast kanske inte inom EU?). Sätt dig och vänta på att de ropar upp boarding av din flight. Ofta ber de visa stolsrader komma på i en viss ordning. Du får vida pass och boardingkort igen och sedan går du genom gaten direkt in i flygplanet eller så bussas man ut till flygplanet.

Ombord letar du upp din plats och lägger ALLT handbagage ovanför sätet eller under din stol (beror på var du sitter). Slappna av och njut av flygresan!

Framme vid målet så går du genom gate eller bussas in till terminalen. Du går genom passkontroll (eller behöver inte visa pass alls) . Kolla efter blåa EU skyltar och välj den vägen. Sedan kommer du inI i ankomsthallen. Där tittar du efter informationsskylt om vilket band bagaget kommer på. Du tar din resväska och går genom tull och sen är det färdigt.

STORT TACK :)! jag hoppas att jag verkligen lyckas genomföra resan, jag vet att det skulle vara bra för mitt ångesttillstånd som social fobi innebär. Kram till er!

• Anonym (Berrit)

Ta lärdom av filmen Sällskapsresan, så går det bara finemang.

Vilket land ska du till? Ta med dig lite nervlugnande mediciner ifall du ska till tex USA, där älskar dom att mobba och trakassera turister i passkontrollen och tullen. De älskar att skrämma slag på folk och huffa och puffa och verka stora och elaka. Det kan vara lite, hmm...intimiderande.

• Coccolina
    Ramiz skrev 2016-02-22 11:47:05 följande:

Ang: Handbagage.

Kolla upp detta ordentligt med flygbolaget som du ska resa med. Alla har olika stl på sina handbagage, vissa kräver en extra avgift om den är för stor.

Lycka till på resan :)

Precis som olika bolag tillåter olika storlek på det incheckade. För vissa måste du ju betala för att få checka in....

TS när du väl är på flygplatsen så är det viktigaste att tänka på att tömma fickorna innan du går igenom kontrollen. allt du har i fickorna skall läggas på bandet. Piper det så kan det vara allt från skärp till stålskenor som faktiskt finns i de flesta skor.

Bli inte nervös om de vill titta i din väska. Det handlar helt enkelt om att de sett något på bilden som de behöver bekräfta! Inga vätskor! Du får ha med dig krämer och sånt i tuber som är MAX 100ml och de skall alla placeras i samma förslutningsbara plastpåse på 1l. (förpackningen inte mängden i...så du kan inte komma med en halvfull tub på 150ml, låter kanske självklart men det är faktiskt ofta folk dyker upp och tror att det är ok...)

Väl inne så är mitt tips att säga till flygvärdinnan att det är din första gång du flyger så kan de hjälpa dig lite extra om det behövs! 

För passet, de tar bilden hos polisen, sen tar passet upp till någon vecka innan det kommer så åk och fixa det så snart som möjligt för att vara säker på att ha det

Du kommer ha det toppen i Italien!! Något att verkligen se framemot! Hoppas du åker till havet om du är där sommartid!!  

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden hur flyger man?