Inlägg från: Butterscotch |Visa alla inlägg
  • Butterscotch

När förlovade ni er?

Han friade när vi varit tillsammans i lite drygt 1 år, jag sa ja = därmed var vi förlovade. Sen gifte vi oss ytterligare ett år därefter.

• Butterscotch
    Anonym (H) skrev 2016-02-22 16:40:56 följande:

Vi har varit tillsammans i nästan 10 år och har bott tillsammans i princip hela tiden. Vi är ännu inte förlovade men gifter oss om tre veckor!

Ingen har friat men ni gifter er ändå? Eller hur menar du?
  • Butterscotch
    nnnnnnnn skrev 2016-02-22 19:41:58 följande:

*Gissar*

Kan det vara så att man tar ett vuxet beslut tillsammans? Det är ju så att ett äktenskap påverkar båda och att man då kanske bestämmer det tillsammans?

Det måste inte vara så att den ena frågar den andre...

Kanske har båda tänkt på det och därför diskuterar detta på ett moget och vuxet sätt och sedan beslutar sig gemensamt för ev. äktenskap?

Så kan det absolut vara - bestämmer tillsammans gör man väl alltid, i alla fall i vårt land - men det förändrar inte vad som vanligtvis avses med "förlovning", alltså tiden mellan beslut tills man gifter sig. Jag har i och för sig märkt att yngre (nu låter det som om jag själv är lastgammal) ser förlovning som något som föregås av frågan "vill du förlova dig med mig", kanske var det så skribenten tänkte.
  • Butterscotch
    nnnnnnnn skrev 2016-02-23 00:34:41 följande:

Det lät bara som att du förväntade dej att någon av dem skulle fria till den andre...

"Ingen har friat men ni gifter er ändå? Eller hur menar du?"

Kan lätt tolkas som att det är otänkbart att gifta sig om ingen av dem friat till den andre...

Om man diskuterar igenom det hela och vill gifta sig, så behövs ju ingen förlovning egentligen. Det var ju även en slags prövotid, inför bröllopet, vilket knappast behövs nuförtiden när de flesta träffas utan "förkläden" och kanske även har bott ihop...

Nej, det var inte själva frieriet jag reagerade på. Någon tog väl i och för sig upp frågan först ("hur tänker du kring giftermål, är det nåt du vill...?") utan det var mer det att definitionen av förlovning blev lite "ovanlig" om man har ett bröllop planerat men ändå inte anser sig vara förlovad. Men inget att hänga upp sig på, vill man inte se sig som förlovad så måste man förstås inte
Svar på tråden När förlovade ni er?