Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

När förlovade ni er?

Vi har varit tillsammans i nästan 10 år och har bott tillsammans i princip hela tiden. Vi är ännu inte förlovade men gifter oss om tre veckor!

• Anonym (H)
    Butterscotch skrev 2016-02-22 18:35:50 följande:
    Ingen har friat men ni gifter er ändå? Eller hur menar du?
    Nej, precis. Vi bestämde oss bara att gifta oss. Skippar förlovningsfasen eller hur man ska uttrycka det. Giftermålet i sig har aldrig varit viktigt för någon av oss men nu ska vi ha barn och tycker därför att det är bättre att vara gifta av juridiska skäl.
  • Anonym (H)
    Butterscotch skrev 2016-02-23 06:17:31 följande:
    Nej, det var inte själva frieriet jag reagerade på. Någon tog väl i och för sig upp frågan först ("hur tänker du kring giftermål, är det nåt du vill...?") utan det var mer det att definitionen av förlovning blev lite "ovanlig" om man har ett bröllop planerat men ändå inte anser sig vara förlovad. Men inget att hänga upp sig på, vill man inte se sig som förlovad så måste man förstås inte
    Anonym (Gift) skrev 2016-02-23 05:27:16 följande:
    Jag ser det också som att man automatiskt blir förlovad när man börjat planera bröllop. Oavsett om man blir friad till eller inte eller har ring eller inte. Att förlovad enbart är ett ord som beskriver att man bestämt sig för att gifta sig inom kort. :)

Ett romantiskt överraskningsfrieri ser jag bara som ett trevligt sätt att föreslå bröllop och introducera en diskussion om det. Min make körde hela baletten när han friade, ring, rosor champagne osv. Men för honom så var det bara ytterligare ett tillfälle för romantik. Vi överraskar ofta varandra med romantiska saker så det var nog naturligare för oss med ett frieri än något annat :) Oavsett hur jämlik man är så är det väl alltid någon som nämner äktenskap först och tar upp det till diskussion?
    Det jag menade var egentligen att vi skippade det traditionella frieriet där någon frågar, förlovningsring osv. Vi tog istället ett beslut att gifta oss efter en diskussion. Det kändes som om den här tråden handlade om den traditionella förlovningen eftersom TS frågade "Hur lång tid hade ni varit tillsammans innan någon av er friade?". Därför skrev jag att vi skippade förlovningen. 

Så när börjar man planera ett bröllop? Är det när man spikat ett datum eller är det när man börjar prata om att kanske någon gång i framtiden gifta sig? Eftersom vi varit tillsammans i snart tio år, så har vi ju pratat om det då och då men det är inte förrän nu som vi har ett datum. Vi har väl i sådana fall varit förlovade i ett par veckor alternativt väldigt många år och båda får väl anses ha friat.

Men, jag ser det mer som att vi skippat den traditionella  förlovningsfasen där man lovat varandra att gifta sig inom ett år (eller hur lång tid det nu brukar vara) och att detta har föregåtts av att någon friat till den andre. 

Romantik har vi gott om ändå :) Det här beslutet var mer en diskussion av de juridiska fördelarna med att ingå äktenskap i jämförelse med att vara sambo nu när vi blir föräldrar. 
Svar på tråden När förlovade ni er?