Inlägg från: Anonym (Funkismamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Funkismamma)

Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.

Råkade snubbla in av en händelse, tråden är ju ganska gammal men jag tänkte ändå svara om fler oroar sig då jag ser att många är väldigt oroliga över att era barn ska ha en kromosomavvikelse.

När jag var gravid första gången erbjöds inte KUB i vårt landsting men UL visade ett hjärtfel kopplat till kromosomavvikelser så vi blev erbjudna fostervattenprov. Vi valde att tacka nej då läkaren sa att risken för missfall var 1% och vi ville inte riskera graviditeten då det enda fallet vi kunnat tänka oss abort var om barnet ändå inte hade någon chans att överleva. Vårt barn kom och ja, hen hade en kromosomavvikelse. Men min föreställning om att ha ett barn med funktionsnedsättning kunde inte ha varit mer fel. Livet är fyllt av så otroligt mycket kärlek och glädje mellan de svåra stunderna. Framförallt är mitt barn antagligen världens gladaste person och en riktig livsnjutare. Så försök att hålla katastroftankarna borta även om det kanske känns svårt, livet kan bli bra även om det inte blir som man tänkt sig.

Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.