Inlägg från: Anonym (1234) |Visa alla inlägg
  • Anonym (1234)

Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.

Brandynova skrev 2017-08-11 21:13:17 följande:

Vill bara säga att era svar värmde när jag var som mest hysterisk över vårt resultat. Insåg att det var brnmorskn som skrämde upp oss genom att inte besvara våra frågor. Det ledde till att vi gick därifrån i panik eftersom vi inte hade fått nån info.

Vi fick prata med vår läkare efter en vecka. Han förklarade vårt resultat på Kub med att blodproverna drog ner. Nackspalten var bara 1, 6. När jag förbannade KUB så han att vad man än tycker om siffror så ger tex måttet på nackspalten läkarna en massa info som inte bara har med kromosomavvikelse att göra... att man kan upptäcka andra avvikelser på det sättet. I det stora hela lugnade han mig mycket. Men så är det också den läkaren som ansvarar för den medicinska behandlingen som nu äntligen är tillsatt efter att vi förlorat våra tre barn. Jag skulle lita på allt han så, hur tokigt det än var ;)

Idag, efter 11 dagar, fick vi iaf resultatet. Att fostetprovet var normalt. Mer än så stod det inte... trodde man skulle få nya siffror?

Vi är givetvis jätteglada samtidigt som vår oro på intet sätt är över. Det är nu det börjar för oss och har vi lite tur så hjälper insatserna så att vi får vårt efterlängtade barn.

Tack !

Å så skönt att det såg bra ut! På NIPT får man inte en risksiffra utan bara om det är normalt/avvikande. Man letar efter fostrets DNA som finns i liten mängd fritt i mammas blod och är bara blodprovet korrekt så hittar man om jag fattat rätt. Och eftersom det faktiskt har tittat på fostrets egna kromosomer så blir det inte en uppskattad risk utan ett ja/nej.

Det är därför det är så bra, typ 99, 8% korrekt för downs.

Kram till er!

Väntar själv på nipt-svar i nästa v.
  • Anonym (1234)
    Brandynova skrev 2017-08-12 10:48:39 följande:

Tack!

Hoppas att du också får ett positivt svar! Det var en jobbig väntan tyckte jag...

Tack!
  • Anonym (1234)
    Pluppistan skrev 2017-09-29 17:12:17 följande:

Åh, så bra inlägg här Funkismamma! Såklart blir livet fullt av kärlek ??????

Tack Ankissen!

Vet ni jag fick svar idag!!! Inga kromosomavvikelser!! Lättnade var så stor att jag började gråta mitt på föreläsningen där jag satt.

Till er andra som läser tråden och väntar; jag fick svar mycket snabbare än jag trodde var möjligt. Tog blodprov i Linköping på tordag morgon och fredagen därpå (idag alltså) efter bara 8 dagar, fanns svaret på portalen. Och tidpunkten det lades upp var kl 12.30 så det där med att sidan uppdateras på kvällen stämmer nog inte.

Jag kommer i framtiden att arbeta inom mödrahälsovården och blir väll en av dom som kommer propagera starkast för NIPT till alla som vill göra fosterdiagnostik. Att göra KUB är en metod som varit bra i brist på annat men oron det skapar är inte ok.

Åh så skönt! Grattis!

Jag hoppas att du jobbar för det, jag gjorde nipt direkt men långt ifrån alla har råd att lägga 6000 på det. Väldigt orättvist.
Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.