Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.

Hej, ser att den här tråden är gammal men hoppas kunna väcka liv i den och kanske hitta några som är i liknande situation... vi gjorde kub i tisdags 13/2 och fick 1/1200 på trisomi 21 men

1 på 100, för trisomi 13 och 18. Allt såg bra ut på själva ultraljudet och nackspalten var 1,3 mm, men när de räknade in resultatet på blodprovet så fick vi alltså förhöjd risk på 13 och 18. Barnmorskan sa att eftersom allt såg så bra ut verkade det inte troligt att det skulle vara något av det, eftersom det är så allvarliga kromosomfel syns de oftastpå fostret redan såhär tidigt sa hon. Så vi hoppas hon har rätt... jag gjorde nipt samma dag och nu väntar vi på svar, så fruktansvärt jobbigt!

Någon som är i liknande situation eller upplevt det tidigare??

• Anonym (Orolig)

Tack för svar!! Har hört om flera som varit med om det, så konstigt att det kan bli så, gör ju att kub inte känns så tillförlitligt... vad hade ni för sannolikhet på DS på kub? Får jag fråga hur ni valde att göra när ni fått beskedet? Du behöver självklart inte svara om du inte vill!

• Anonym (Orolig)

Å, stort grattis, vad härligt att allt ser bra ut den här gången!!!

Känner du någon skillnad på graviditeterna? Jag har hört några som säger att de mått mer illa i graviditeter där det visat sig vara kromosomavvikelser... jag mår mer illa den här gången än när jag väntade mitt första barn, fast fortfarande väldigt bra jämfört med många andra.

Vi har inte pratat om hur vi ska göra om det visar sig vara DS, men jag inser att vi måste förbereda oss på det oxå...

• Anonym (Orolig)

Ja, vi hoppas ju det förstås... men jag har haft en känsla av att det är nåt konstigt med graviditeten från början, mitt hcg verkade stiga väldigt sakta - testerna visade bara svagt positivt även efter testdatum (det är en FET-graviditet.) När vi gjorde vul i v 7-8 (minns inte exakt)

• Anonym (Orolig)

Oj, råkade skicka för snabbt...

Då såg allt bra ut, men läkaren sa att det såg ut som att det hade varit en liten blödning inne i livmodern, vilket kunde tyda på en "förlorad tvilling". Vi hade bara satt in ett embryo, men det kan förstås ha delat sig. Har faktiskt läst att det kan påverka kub o nipt om den förlorade tvillingen hade en kromosomskada, det kan fortsätta påverka mammans blod även när den är borta... ett litet halmstrå jag klänger mig fast i.... är det någon mer som hört om eller upplevt detta...???

• Anonym (Orolig)

Ingen mer som väntar på resultat från NIPT/FVP/MKP nu..?

• Anonym (Orolig)

En annan fråga till alla som är mer erfarna här: varför är namnet på den här tråden grått istället för svart som alla andra...?

• Anonym (Orolig)
    Väntan2017 skrev 2018-02-20 08:02:42 följande:

Jag var i vecka 21. :( :(

Svårt att förklara hur jobbigt det var men du vet hur det känns!

Först trodde de att det var trippel x kromosom men det visade sig att det var turners syndrom. Fast det var en annorlunda Turnera syndrom för den brukar inte vara kopplad till extrema hjärtfel.

Just nu söker de genom min och sambos kromosom för att säkerställa om något så kommer inte hända nästa gång. De tror att det var bara jävla otur och det är osannolikt att det skulle hända oss igen, men jag är så rädd.

Om vi får grönt och jag blir gravid igen kommer göra alla tester från början.

Fick 1:42 på kub

Å så fruktansvärt för er, vilken mardröm...!

Fick ni höra något om att det kunde finnas en förhöjd risk för hjärtfel trots bra resultat på nipt..? Hur såg nackspalten ut på kub..? Har för mig att jag hört att en bred nackspalt kan vara tecken på hjärtfel, även om det inte beror på ngn av trisomierna man testar för vid kub. Var det T21 ni hade förhöjd risk för..?

Vi bara väntar på svar... hoppas förstås att allt ska se bra ut, men kommer nog inte känna mig helt lugn även om det gör det..:/
  • Anonym (Orolig)

Nu har vi fått svar på nipt och allt ser bra ut! Men känns ju inte helt lugnt, jag undrar ju ändå varför vi fick förhöjd risk... ska försöka tjata mig till lite extra kontroller längs vägen...

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Ds) skrev 2018-02-21 21:00:04 följande:

Var det blodprovet som

Drog ned?

Ja, precis, nackspalten var 1,3 och min ålder räknas som 33 (det var en FET) så det måste vara blodprovet som drog ner. Vet inte vilka värden jag fick, ska försöka ta reda på det... har en kompis som hade lågt papp-a och det visade sig bero på problem med moderkakan...
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Nervös) skrev 2018-02-22 10:09:16 följande:

Tack! Nu funderar när vågar man logga in för att titta på resultat. Kanske nästa onsdag? Jag mår då illa idag pg av stressen...

Vi fick oxå svar dag 8, gjorde testet en tisdag och fick svar onsdagen efter. Såg det på kvällen vid 19:30 men det står att det kom redan 10:11...
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Nervös) skrev 2018-02-28 20:35:20 följande:

Var och kollade igen och resultaten hade kommit. Idag vardag 5. :) Barnet har normala kromosomer! :)

Grattis, vad skönt!!!

Jag fick hem ett brev med mina testresultat idag och det visade att mitt papp-a värde var extremt lågt, 0,150, vilket tydligen ger ökad risk för massa hemska saker, bl a dålig moderkaksfunktion, för tidig födsel och sena missfall... är det någon av er andra som har lågt papp-a? Hur tänker ni kring detta...?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ds) skrev 2018-03-02 17:42:41 följande:

Jag hade det. Bebis hade ds

Fick du veta det på nipt..? Förlåt, du kanske har skrivit det förut, jag lyckas inte gå tillbaka i tråden...

Vi har fått nipt-resultat att "fosterprovet var normalt", men det kan ju förstås vara nån annan kromosomavvikelse än 13, 18 och 21, eller så beror papp-a-värdet på nåt annat...
  • Anonym (Orolig)
    Idunudi skrev 2018-03-02 21:48:45 följande:

Hej! Då ger jag mig in i denna tråd då jag helt klart också kvalar in på lite sämre KUB-resultat.... gjorde nupp i onsdag med viss känsla i bakhuvudet, då jag strax blir 37 år, att risken ökat sedan sist jag var gravid. Men käftsmällen jag fick av resultatet 1:2 kunde jag inte ens anat. Allt är bara otroligt luddigt och varken jag eller min sambo är speciellt klar med vad som sades i rummet. Nackspalten tror jag att de mätte till 5,3 -5,8. Blodproverna var bortslarvade och vi hade en ny bm som inte tidigare jobbat med KUB.

Vi blev tillfrågade om nipt eller mkp, valde mkp för att få svaren svart på vitt. Nu ska vi iväg på tisdag för provet och världen är bara uppochner.

Usch vilket tufft besked! Och vad dåligt ni verkar ha blivit behandlade, värdelöst att de tappat bort blodproverna!! Inte så kul med en oerfaren bm heller, kom det inte in någon mer erfaren för att bekräfta det hen hade sett??

Låter som ett klokt beslut att göra MKP - skönt att få säkert besked direkt. Vi valde att göra nipt, men vi hade betydligt lägre risk (1/100 för trisomi 13 o 18). Hade nipt visat på kromosomavvikelse så hade vi varit tvungna att gå vidare med MKP, och då blir det mer väntan vilket är otroligt psykiskt påfrestande... hoppas ni inte behöver vänta så länge, har för mig att jag har hört att resultaten på MKP brukar komma rätt snabbt. Tänker på er och hoppas det går bra!!
  • Anonym (Orolig)
    Mamsen71 skrev 2018-03-04 00:58:14 följande:

Hej.

Jag hade 1/225 På trisomi 21. Jag är 46 år,hade jag varit 2 år yngre hade resultatet varit klart mkt bätte enligt barnmorskan som utförde ul.Hon sa oxå att hon inte var ett dugg orolig då hon inte kunde se några tecken alls på någon avvikelse. Hon var så säker på att allt var lugnt att hon bokade in ett nytt ul,antar att det är rul? I vecka 20.. Är 14+2 idag.

Hur orolig bör jag vara?

Kan oxå säga att denna graviditet INTE var planerad och den kom som en överraskning då jag tidigare fått höra att jag var i förklimakteriet och att det inte fanns någon risk för graviditet..

1/225 är ju mindre än 1 % risk, och det är en låg risk för din ålder! Enligt den här artikeln meetings.lg.se/pdfFile/pdfFile.aspx%3D%3D

(från Gävleborgs landsting 2017) är den "normala" risken 1/30 redan vid 44 år, så jag skulle säga att du har fått ett väldigt bra besked, grattis!!
  • Anonym (Orolig)
    Mamsen71 skrev 2018-03-04 12:03:35 följande:

Tack,hoppas verkligen du har rätt.. Svårt att slappna av och se framemot vad komma skall..

Jag kan tyvärr inte följa länken.. Vet inte om det beror på att jag använder mobilen?

Gör ett nytt försök: meetings.lg.se/pdfFile/pdfFile.aspx%3D%3D

Om det inte funkar, googla bara trisomi 21 risk ålder eller liknande så hittar du många resultat.
Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.