Anonym (L) skrev 2018-04-14 09:45:13 följande:
Har fått kontakt med en präst här som finns för oss/mig framöver, fick en kuratortid på sjukhuset före läkartiden på måndag... läser på mer o mer... allt sammantaget, blödningarna sen 3 v (konstanta) att de tror de såg ett hygrom i nacken(hade fallit ur mitt huvud pga allt annat) och moderkakans placering som i sig ger ökad risk o högrisk graviditet o risken för dödfött/sena missfall vid ds gör att jag har svårt tro vår lilla pojke kommer klara graviditeten o att jag vill inte utsätta mig o sonen eller sambon för oväntat sent missfall med allt vad det innebär.... så e väl ganska övertygad om vad jag måste göra men får sån ångest över att genomföra det:( är det någon som vet hur det funkat med smärtlindring osv vid födandet (visst e i v17 då ej stor bebis men värkarna r ju smärtsamma) osv
Åh du anar inte hur mycket jag känner med dig... för strax över en vecka sedan var jag i nästan precis samma situation som dig :(.
Avslutade en graviditet pga ds i vecka 18 på Danderyds sjukhus. Av alla trisomier så känns ds som ett av de jobbigare att fatta beslut kring, men liksom du resonerade jag och min man oss fram till ett avslutande. Det grundade vi allra mest i diskussion gällande det barn vi har idag (som trots allt någonstans ändå är det viktigaste i våra liv) och hur det med stor sannolikhet kommer att påverka henne nu som barn men även som vuxen då varken jag eller min man inte längre finns kvar.
Jag gråter fortfarande varje dag och sörjer det barn vi inte kommer att få. Jag kommer säkert att gråta länge till men jag vet också att det kommer kännas mindre med tiden, men glömma kommer jag aldrig att vilja göra.
Hela processen gick bra. Blev inlagd klockan 8.00 och kunde åka hem vid 21.00. Personalen var helt fantastisk och stöttande och fick mig aldrig att känna mig ensam. De visade en enorm respekt för min sorg och gjorde verkligen allt för att kunna ordna allt jag önskade. Hoppas du kommer att känna samma bemötande.
Jag valde att se vår lilla flicka och det minnet kommer jag alltid att bära med mig, hon var alldeles perfekt.
Nu kommer hon att ligga på barnkullen vid Danderyds kyrka och det känns fint att det finns en plats att besöka.
Finns det något du vill veta så får du mer än gärna fråga och så ska jag försöka svara så bra som möjligt.
Kommer att hålla dig i tankarna de här dagarna!