Inlägg från: Anonym (Olidlig väntan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olidlig väntan)

    Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.

    Är 36 år och gravid i vecka13 + 5 med tredje barnet. Med första och andra gjordes kub med låg sannolikhet 1 på flera tusen. Med denna gjorde vi kub i tisdags och jag hade redan innan på känn att blodprovet inte skulle vara bra denna gång. Jag fick vid det vanligs inskrivningsblodprovet veta att jag hade lite förhöjt tsh och äter därför levaxin. dessutom fick jsg redan v 9 börja äta niferex pga dåligt järnvärde så väntade mig nästan dåligt resultat dock ej så illa som det blev. 1/20 000 på t13 och t18 visserligen men hela 1/182 på t21 (ds). Mycket stressad över detta och gjorde samma dag nipt (gratis i Sthlm vid värden sämre än 1/200). Känns olidligt att vänta 10 dagar på beskedet. Bm som gjorde ul sa att ul såg helt perfekt ut med nackspalt på 1.8, synligt näsben och allt annat och att hon nästan kunde lova att det inte kommer vara något fel (så hade nog inte jag vågar uttrycka mig). Jag tänker dock bara negstiva tankar och googlar abort i olika veckor...så vidrigt detta! Hur har ni andra överlevt väntan? Tips?

  • Anonym (Olidlig väntan)
    askyfullofstars skrev 2019-01-17 09:47:15 följande:

    En bm sa att det är oftast nackspalt över 3,5 mm som är oroväckande. Att nackspalten är fin och att hon dessutlm såg en näsrygg minskar riskerna för ds betydligt! Många ds-fall upptäcks genom att fostret saknar näsben. Mätte hon huvudformen med?


    Tack för svar. Ja hon mätte allt och kommenterade att bebisen var väldigt proportionerlig och mätte exakt enligt beräknad vecka. Tydligen var det blodprovet (och gissar jag åldern) som drog ner! :( sååå stressande detta!
  • Anonym (Olidlig väntan)
    Anonym (Anonym 2019) skrev 2019-01-17 14:35:54 följande:

    Hej! Jag har precis överlevt denna eviga väntan. Mitt svar kom efter 7dagar. Och de var bra.

    Ja försökte hitta på saker hela tiden o qsen jobba.

    Ja tror mitt blodprov oxå drog upp mitt, för min spalt var 1,8 oxå o ja fick 1/153.

    Jag gjorde som du o googlade en massa osv.. :/ så jobbigt! Jag hoppas du får ditt svar tidigt. Håller tummarna!


    Tack för ditt svar och tummarna! Ganska lika siffror som jag då! Så skönt att läsa om personer det gått bra för. Försöker hålla mig lugn men är inne på karolinskas web (svaret kommer om det är bra visas där tydligen) varje dag och gör allt jag kan för att ignorera fladdret jag mu börjat känna i magen. Fråga bara : tog det 7 dagar eller 7 arbetsdagar för ditt testsvar? Tycker inte det framgår vad som avses med ca 10 dagar som det står i min infobroschyr.
  • Anonym (Olidlig väntan)
    Anonym (Anonym 2019) skrev 2019-01-18 10:45:09 följande:

    Förstår din oro o väntan.. usch! Vilken vecka är du i nu?

    Jag tog nipt provet den 2/1 och fick svar den 9/1 så de tog ju 7 dagar totalt.

    Stod tio arbetsdagar men gick betydligt fortare som tur var.

    Styrke kram


    Tack för omtanken. Det är verkligen vidrigt detta. Blev framflyttad på kub så går in i vecka 15 idag...varje dag känns sååå tung och jag är livrädd för att telefonen ska ringa! Tog nipt i tisdags så hoppas hoppas på svar nästa vecka!
  • Anonym (Olidlig väntan)
    Anonym (102) skrev 2019-01-17 13:29:38 följande:

    Nu har det gått 4 veckor och 1 dag sedan KUB. 2 veckor sedan NIPT och inget svar än. Nu är inte abort aktuellt vid DS men det är ju ändå för jävligt att det ska få ta sån tid. Tänk om det varit trisomi 13 eller 18? Går in i vecka 18 snart...


    Hur går det för dig? Får du några besked?
  • Anonym (Olidlig väntan)
    Anonym (102) skrev 2019-01-21 17:41:20 följande:

    Idag kom brevet, inga extra kromosomer.


    Å så skönt! Stort grattis! Märkligt ändå att det skulle ta så bedrövligt lång tid. Samtidigt går det väl långsammare om resultatet kommer med posten gissar jag. För min del är det 7 dagar sedan testet imorgon och jag hoppas ändå lite på svar innan helgen men förväntar mig inget!
  • Anonym (Olidlig väntan)

    [quote=79383960][quote-nick]Gela85 skrev 2019-01-22 10:51:06 följande:[/quote-nick]

    Hejsan, 

    har läst igenom varenda berättelse och såg att det fortfarande var liv i tråden så varför inte. Var på KUB-testet i går och har sedan dess gått som i en dimma. Fick resultatet 1:122 på T21 (ds) och visste inte riktigt vart jag skulle ta vägen. ALLT har varit helt perfekt och underbart med den här graviditeten (första) och nu fick man den här kallduschen. Bm var ganska korthuggen och förklarade knappt några värden men fick till sist ur henne att nackspalten var 1,5 mm samt att näsbenet såg fint ut. Fick gå till labb direkt efteråt som utförde blodprovet för Nipt och nu väntar 2 veckors helvete. Jag känner mig snuvad på glädjen i att vara gravid och vågar knappt andas eller tänka framåt överhuvudtaget, med risk för att ta ut något i förskott. Bebisen verkade må bra, OTROLIGT livlig utan det var min ålder (33) och mina blodprover som drog ner allt. Vi har bestämt sedan innan att vi tar bort barnet om det har DS men just nu är jag i limbo och vågar knappt röra telefonen i fall Karolinska ringer om negativt svar, trots att proverna skickades igår så jag vet att de knappt ens fått fram dem ännu :(

    /Gela

    Hej. Den här tråden har varit och är ett bra stöd för mig som liksom du går i väntans tider för nipt svar. Hoppas den blir det för dig med. Min bebis hade 1,8 nackspalt, näsben och allt annat bra. Bm sa t o m under ultraljudet att det här var en väldigt proportionerlig bebis. Men sedan, precis som du, fick vi en kalldusch när blodprovet skulle räknas med (och åldern -36 år). Blev 1:182 på ds men 1:20 000 på de andra två trisomierna. Vi har bestämt samma som ni - abort vid ds - och väntan känns verkligt outhärdlig. Tog mitt nipt förra tisdagen (15/1) så har väl ca 1 veckas väntan kvar..Sks hålla tummarna för oss båda! Tyvärr har jag inga bra tips förutom att försöka aktivera dig så mycket du kan med annat, jobb och sådant. Har sett här att några fått svar långt innan 10 dagar så lite hopp kan det nog finnas för ett snabbare besked.

  • Anonym (Olidlig väntan)

    Fortfarande inga besked dag 8 efter NIPT idag...väldigt stressande och tärande detta. Får man fråga - ni som fått besked via Karolinskas web - när på dygnet laddades era svar upp. Det står någon om varje kväll men har för mig jag läste om någon vars svar laddades upp på förmiddagen. Vet inte hur många gånger jag varit inne på den där sidan nu...suck...om tiden bara ville gå lite snabbare!

  • Anonym (Olidlig väntan)
    larssonc skrev 2019-01-23 16:02:33 följande:

    Hej.

    Jag hade kub idag och fick tråkiga besked. Nackspalten mätte 3,6 mm och fick en sannolikhet på 1:174 för downs. Imorgon ska jag göra nipt. Fler som fått så bred nackspalt men där barnet varit friskt?!

    Jag är 28 (snart 29) och har en frisk son sen tidigare.


    Hej Vad tråkigt. Ungefär samma siffra som jag fick (1:182) men för mig var det inte nackspalten utan blodet. Vet att jag läste (tror i denna tråd längre bak) om någon vars foster hade bred nackspalt men som det gick bra för. Minns tyvärr inte riktigt om det var denna eller någon annan tråd. Känns inte som om jag gör annat än att hänga i dessa trådar i väntan på NIPT-svaret. Håller tummarna för dig och lider med dig i den fruktansvärda väntan på svaret. Inget skoj alls kan jag intyga! Jag är 37 år med två friska knattar sedan tidigare förresten.
  • Anonym (Olidlig väntan)
    Anonym (Anonym 2019) skrev 2019-01-23 19:07:25 följande:

    Förstår att de är segt, hoppas du får svar snart. Ja loggade in varje kväll o varje morgon, mitt svar fanns när ja sen loggade in vid 15.00 o då hade ja loggat in vid 13 samma dag.


    Tack för ditt stöd - det värmer verkligen! Då kommer resultaten alltså inte (bara) på kvällen som det står på hemsidan. Bra att veta!
  • Anonym (Olidlig väntan)

    Äntligen!!! Nu hade resultatet kommit! Provsvaret var normalt (inga trisomier påvisade med andra ord). Sitter på jobbet och gråter lyckotårar. Varit så vansinnigt rädd att behöva avbryta och är redan så galet förälskad i lilla trean. Resultatet laddades upp klockan 07.00 imorse står det så glöm det där med att resultaten kommer på kvällen det verkar som resultaten registreras löpande och kan komma när som helst under dagen (och kanske kvällen). Jag och maken (han fick vara med över telefonen) tryckte precis på knappen som visar kön och det blir en liten flicka.

    Till alla er som fortfarande väntar - jag lider och känner enormt med er. Väntan är bedrövlig. För mig kom resultatet 9 dagar (på 7:de arbetsdagen) efter NIPT. All lycka till er som väntar och till er som varit ett sådant enormt stöd under denna process - inte minst du Anonym (2019) - STORT STORT TACK!!!

  • Anonym (Olidlig väntan)
    Anonym (Anonym 2019) skrev 2019-01-24 13:59:54 följande:

    Åhhh!!!! Va roligt!!!! Stort grattis, har varit nervös ja oxå

    Så himla roligt med en liten flicka!!!

    Glad för er skull!!!

    Wow vilken lättnad!!!

    Åh tack för de fina orden.


    Att få stöd av ngn som levt genom samma pina var ovärderligt och jag ska försöka att pay it forward! Tusen tack för stöd och gratulationer!
  • Anonym (Olidlig väntan)
    Anonym SQ skrev 2019-01-27 19:50:44 följande:

    Hej,

    Var på KUB i torsdags (24/1) och fick ett resultat som gav 1:128 för DS. Kunde ta Nipt samma dag så inväntar nu svaret. Min stora vånda nu är att jag och min kille har olika syn på hur vi ska tänka med det här beskedet. Jag tänkte redan innan att det inte var helt självklart att göra abort om det visar sig vara DS. Nu känner jag mig ännu mer osäker när man faktiskt fått se bebisen på UL! Men jag vacklar fram och tillbaka. Min kille tyckte å sin sida att det var självklart med abort om det är DS. Men han tycker inte att vi behöver diskutera och bestämma oss definitivt förrän vi får ett eventuellt resultat att det verkligen är så. Jag tycker att det är för sent att ta diskussionen då. Om vi väljer abort så måste jag ju känslomässigt hinna ställa in mig på det och känna mig grundad i att vi ska göra så. Min fråga är egentligen hur ni resonerat som par? Var det självklart för er och isf hur resonerade ni, oavsett vad ni bestämde er för?


    Hej! Det är ingen rolig väntan ni står inför (jag var nyss i samma väntan)! Jag tror som du att det är viktigt att man som par diskuterar hur man gör (eller iaf tror man gör) om resultatet på nipt innebär ds (eller ngn av de andra trisomierna). Vi hade diskuterat mycket innan vi gjorde kub redan så var ganska säkra på hur vi båda tänkte. Jag förstår det är extraavgifter när ni kanske tänker olika. Förhoppningsvis blir det ändå inte skarpt läge för er men kanske prata lite ändå om det går. Håller tummarna för att ni får snabba och bra besked!
  • Anonym (Olidlig väntan)
    larssonc skrev 2019-01-27 22:44:55 följande:

    Jag vet inte hur jag ska klara av att vänta. Jag mår så jäkla dåligt. Illamåendet väller över mig ibland och jag har behövt springa till toaletten flera gånger för jag har varit på väg att spy. Stundvis känns det som att jag inte kan andas. Tog nipt provet i torsdags så lång väntan kvar. Vet inte hur jag ska klara det.. 1:174 och bred nackspalt hade vi på kub.


    Väntan är hemskt - lider med dig. Vi tog nipt en tisdag fick svar tidigt på torsdagen veckan efter (bra svar). Men har hört om ngn som fick svar på 4 dagar och någon som fick vänta 16 dagar så det verkar variera ordentligt! Håller tummarna för att du får ett snabbt och bra besked! Tufft med illamåendet också vilken vecka är du i?
  • Anonym (Olidlig väntan)
    larssonc skrev 2019-01-28 10:54:57 följande:

    Skönt att set gick relativt snabbt för er. Ja har också hört om väldigt olika tider folk har fått vänta. Tycker det är jobbigt att det är så olika. Lättare om man kunde ställa in sig på x antal dagar. Illamåendet har inget med graviditeten att göra utan är ångestkopplad. Har inte mått illa alls förrän nu när jag måste vänta på beskedet :( jag är i vecka 14 nu (13+2).


    Ok. Det är en fruktansvärd väntan och jag kan inte räkna hur många gånger jag loggade in på sidan där mitt provsvar skulle komma men flera gånger om dagen blev det mot slutet iaf! Hoppas som sagt verkligen du får ett snabbt besked!
  • Anonym (Olidlig väntan)
    Santhea skrev 2019-01-29 20:37:05 följande:

    Vilken tid på dygnet kom era svar på Karolinska?


    Mitt laddades upp 07.00 en torsdag. Gjorde NIPT på tisdagen veckan innan. Har hört om personer som fått sina resultat runt lunch och eftermiddag också så det verkar inte finnas någon särskild tid då allt läggs in (oavsett att det står så på Karolinskas hemsida). Håller tummarna för er!
  • Anonym (Olidlig väntan)
    Santhea skrev 2019-01-30 08:41:07 följande:

    Ok, tack! Denna väntan... Man önskar så innerligt att den där förbaskade texten ska ändras när man loggar in.


    Ja jag känner så väl (för väl) igen det där. Vet inte hur många ggr jag loggade in per dag men måååånga var det. Hoppas du snart, snart får besked och bra besked.
  • Anonym (Olidlig väntan)
    Gela85 skrev 2019-01-30 14:46:32 följande:

    Idag vid 11.30 kom svaret. Vår lille skitunge är frisk och fosterprovet var normalt! SÅ underbart!


    Stort grattis!!! Sådan underbar känsla av lättnad! Tryckte ni på visa kön knappen också eller blir det en överraskning? Vi kunde inte låta bli när möjligheten fanns och fick veta vi väntar en flicka!
Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.