Anonym SQ skrev 2019-01-27 19:50:44 följande:
Hej,  
Var på KUB i torsdags (24/1) och fick ett resultat som gav 1:128 för DS. Kunde ta Nipt samma dag så inväntar nu svaret. Min stora vånda nu är att jag och min kille har olika syn på hur vi ska tänka med det här beskedet. Jag tänkte redan innan att det inte var helt självklart att göra abort om det visar sig vara DS. Nu känner jag mig ännu mer osäker när man faktiskt fått se bebisen på UL! Men jag vacklar fram och tillbaka. Min kille tyckte å sin sida att det var självklart med abort om det är DS. Men han tycker inte att vi behöver diskutera och bestämma oss definitivt förrän vi får ett eventuellt resultat att det verkligen är så. Jag tycker att det är för sent att ta diskussionen då. Om vi väljer abort så måste jag ju känslomässigt hinna ställa in mig på det och känna mig grundad i att vi ska göra så. Min fråga är egentligen hur ni resonerat som par? Var det självklart för er och isf hur resonerade ni, oavsett vad ni bestämde er för?
Vi fick 1:102 för DS, på ultraljudet såg allt bra ut så vi förväntade oss ett bra resultat efter NIPT, vilket det också var. Med bra var alltså nackspalten inom normalspannet, näsben och nästipp syntes och alla delar var på plats enligt bm. Min man sa faktiskt ingenting först men jag hade inte kunnat abortera ett önskat foster som med stor sannolikhet kommer få ett bra liv, det var de andra trisomierna vi gjorde testet för, och detta sa han inte emot. Tror man får läsa på om DS och bilda sig en egen uppfattning därifrån. 
Trisomi 21 innebär en utvecklingsstörning och med stor sannolikhet fysiska sjukdomar, samtidigt som 99% av personer med trisomi 21 är nöjda med sitt liv. I Sverige är 35% av oss med rätt antal kromosomer nöjda med vårt liv. Det var ärligt talat detta jag baserade mitt val på.
Jag vill inte skriva någon på näsan eller anklaga någon som tänker annorlunda, jag är för fri abort. Men så här tänkte jag/vi iaf. Men visst fan är jag glad att fostret inte har DS trots att de är lyckligare än oss andra, det hymlar jag inte med.