• Anonym (TS)

Jag är väktare- fråga vad du vill.

Jag har förstått att det är mycket fördomar om yrket, därför jag startar den här tråden.

Givetvis kan jag inte avslöja några detaljer om det/de objekten jag jobbar på.

• Svar på tråden Jag är väktare- fråga vad du vill.
  • Anonym (????)

Vilka arbetstider har du? Stämmer det att det bara finns 12h pass eller liknande obekväma tider? För vilket bolag jobbar du?

• Anonym (TS)
    Anonym (????) skrev 2016-02-22 16:06:40 följande:

Vilka arbetstider har du? Stämmer det att det bara finns 12h pass eller liknande obekväma tider? För vilket bolag jobbar du?

Jag har valt att vara behovare så jag har alla möjliga arbetstider beroende på vilka pass jag tar.

Det mesta är nog 12-timmarspass men det måste inte vara så. Däremot är de flesta scheman sådana att du jobbar 4 dagar, ledig 5, sen tvärtom. Eller till exempel 5-2-schema. Då är det 12-timmarspass.

Jag jobbar för ett av de största bolagen.
  • Anonym (TS)
    Snövits skrev 2016-02-22 17:02:28 följande:

Vill du inte hellre vara polis, om du har handen på hjärtat?

Nej, verkligen inte. Det är en vanlig missuppfattning, att yrkena på något sätt skulle vara lika. De KAN vara det, men väktare är ganska långt från polisyrket. Själv sitter jag i reception på kontor, bland annat. Jag vill jobba med service, är förre detta hotellreceptionist och barista.

Men som sagt, finns såklart väktarjobb som liknar polisen mer (antar jag, vet inte exakt vad det skulle vara då), men jag skulle inte ta de jobben.
  • Milleman
    Anonym (TS) skrev 2016-02-22 17:12:43 följande:
    Nej, verkligen inte. Det är en vanlig missuppfattning, att yrkena på något sätt skulle vara lika. De KAN vara det, men väktare är ganska långt från polisyrket. Själv sitter jag i reception på kontor, bland annat. Jag vill jobba med service, är förre detta hotellreceptionist och barista.

Men som sagt, finns såklart väktarjobb som liknar polisen mer (antar jag, vet inte exakt vad det skulle vara då), men jag skulle inte ta de jobben.
    Jag kan svara lite snabbt på din sista undran där. Är man skyddsvakt har man en snarlik tjänst som en polis, alltså batong och gripanderätt. Då jobbar man på Sveriges skyddsobjekt.
  • Anonym (TS)
    Milleman skrev 2016-02-22 18:50:48 följande:

Jag kan svara lite snabbt på din sista undran där. Är man skyddsvakt har man en snarlik tjänst som en polis, alltså batong och gripanderätt. Då jobbar man på Sveriges skyddsobjekt.

Tack. Jo det är klart men jag räknade inte med det eftersom det kräver vidareutbildning. Jag är bara "vanlig" väktare.
  • Anonym (kvinnliga väktare finns det?)
    Anonym (TS) skrev 2016-02-22 15:44:51 följande:

Jag har förstått att det är mycket fördomar om yrket, därför jag startar den här tråden.

Givetvis kan jag inte avslöja några detaljer om det/de objekten jag jobbar på.

träffar du på kvinnliga väktare på dina arbetsplatser? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (kvinnliga väktare finns det?) skrev 2017-07-26 07:14:19 följande:
    träffar du på kvinnliga väktare på dina arbetsplatser? 
    Givetvis. Ungefär hälften av mina kollegor är kvinnor.
  • Anonym (kvinnliga väktare finns det?)
    Anonym (TS) skrev 2017-07-26 11:52:35 följande:
    Givetvis. Ungefär hälften av mina kollegor är kvinnor.
    Är dom flesta kvinnorna svenskar eller finns det några med invandrar bakgrund eller är det väldigt ovanligt?   Jobbar du på kvällen eller är det varierat?
  • Anonym (TS)
    Anonym (kvinnliga väktare finns det?) skrev 2017-07-26 11:58:15 följande:

Är dom flesta kvinnorna svenskar eller finns det några med invandrar bakgrund eller är det väldigt ovanligt?   Jobbar du på kvällen eller är det varierat?

Av de jag jobbar med är de flesta födda svenskar.

Jag jobbar nästan alltid på dagen, även helg ibland beroende på vad jag gör.
Svar på tråden Jag är väktare- fråga vad du vill.