Anonym (O) skrev 2016-02-22 19:27:55 följande:
Att göra en vänstersväng på en 80-väg kan vara direkt livsfarligt. Körskolan brukar säga att man ska köra förbi och svänga höger i nästa korsning istället, vända och köra ut igen för att kunna göra en högersväng istället. Kan det vara det han menade? Är du säker på att dina bromsljus fungerar som de ska?
Annars är det väl bara att strunta i det.
Har aldrig haft problem att svänga vänster. Jag saktar ner och bilarna bakom saktar ner. Svänger vänster och de bakom kör vidare. No problemo.
Och jo mina bromsljus fungerar. Ofta motorbromsar jag när jag ska svänga. Nån gång har hänt att bilen bakom då gjort en omkörning (trots att jag blinkar...) men i de flesta fall saktar de ner. Och då har jag inte använt bromsen. Är väl inte meningen att jag 50 meter från korsningen ska bromsa ner från 80 till 20 som vissa gör? Bättre å ta det lite lugnt.
Men vad jag ville säga med det är. Om han blinkar på mig för att jag kör sakta eller saktar in... känns lite idiotiskt.
Anonym (sebbe) skrev 2016-02-22 19:14:09 följande:
Kan han ha tyckt att du borde hålla mer till vänster så kan han köra förbi dig på högersidan?
På landsväg? Var ska jag placera mig då? Kommer ju ut i mötande fil om jag lägger mig åt vänster och han lär få köra på två jul för att komma förbi....
Förvisso ska man samsas på vägen (gäller även bakomvarande) men det betyder inte att man måste gå ut i mötande fil för att släppa fram folk såvida det inte kan ske utan risk. I det här fallet var det en kurva direkt efter korsningen med halvdan sikt. Jag hade inte kunnat se om det kom mötande i lagom avstånd där liksom...Annars hade jag ju kunnat hålla mig där. Duh!