Inlägg från: björkis123 |Visa alla inlägg
  • björkis123

BF november 2016

Hallå allihopa, hänger gärna med er :) plussade igår, vårt första och oerhört spännande! Är i v 5 (4+3) och beräknat bf 15 Nov. Känns otroligt overkligt alltihop och är som alla andra orolig att det inte ska gå hela vägen. Har molvärk/tryck mot blåsan av och till dag och natt, kissnödig mest jämt och öm i brösten (även här mer i det ena). Lite huvudvärk och förvirrad (lite tankspridd tror jag, svårt att tänka på annat än bäbis). Men inga problem att äta eller illamående än iaf. Så roligt att följas åt, MOT november!! :):) tycker förresten också att tiden går i snigelfart, igår känns som en vecka sen och många tankar har hunnit snurra i huvudet. Hur tänker ni förresten om att berätta för släkt och vänner? När är väl frågan egentligen, så jobbigt när man inte kan prata med nån annan än killen då det är det enda man tänker på :) rent spontant tänkte jag vänta tills efter v12 med att berätta för någon förutom mina och killens föräldrar men hur tidigt lixom? Även fast jag vet att de blir överlyckliga så är det ju lite nervöst :) Ha det bäst!

• björkis123
    Matl skrev 2016-03-11 20:06:46 följande:

Roligt att du hittat hit oxå Grattis igen Ja tankarna dom snurrar verkligen...helt normalt såhär i början haha. Vi kanske berättar för familjen om nån vecka när det känns rätt...och gå ut med det "officiellt" vecka 12 om allt går bra. Ja alltid nervöst att berätta för folk men det gör man ju när man tycker det känns rätt själv osv Kan vara skönt att ha några att prata med oxå i familjen t.ex!

Ja verkligen :) absolut och är ju rent plågsamt att inte säga nått ;) blir nog till att hitta på nått roligt sätt att säga det på nästa vecka till mamma och pappa iaf, då har jag någon som defenitivt bara kommer tänka på samma sak också :)
  • björkis123
    Matl skrev 2016-03-12 09:00:39 följande:

Jag går oxå och känner efter med alla symptom och blir orolig så fort nått försvinner för en stund.. måste sluta vara så orolig. Man kan inte gå runt och nästan förvänta sig ett missfall...man bär ju på ett barn och inte ett missfall (intalar mig själv ) Men förstår er som varit med om det tidigare..att det måste vara svårt att släppa det Jag är jätteorolig även fast jag aldrig fått det.. men jag vill försöka njuta av detta istället då det är min sista graviditet. Kan inte tiden bara gå väldigt fort till vecka 12 så man kan slappna av!!

Som om jag skrivit det själv, förutom att det är min första graviditet och förhoppningsvis inte sista :)
  • björkis123
    Matl skrev 2016-03-12 09:33:35 följande:

Vi får stötta varann här inne och se till att vi slutar vara oroliga och ser fram emot detta istället och njuter av graviditeten Hur mår du då?

Ja precis, känns så skönt att ha er alla som stöd och bollplank . :) Jag mår bara fint än så länge, molvärk av och till och kissnödig är väl det enda, lite ömma bröstet. Det jobbigaste är att jag vaknar varje natt och måste kissa och har otroligt svårt att somna igen, ligger vaken 1-2 timmar per natt :/
  • björkis123

Någon annan som redan nu är varm som en kamin främst på natten, är i v 5. Lite jobbigt är det för samtidigt är jag såå ttrött ???? otroligt svårt att somna igen då tankarna snabbt börjar snurra.. ?

• björkis123
    Bell13 skrev 2016-03-13 08:12:48 följande:

Här är en till. Vaknar på natten av att jag är kokhet och somnar ofta inte om på flera timmar. Är så oerhört kissnödig med. Illamående kommer och går och är värre vissa dagar. Känner lukter mer också, min sambo drack en öl igår och mådde så illa av lukten.

Åh det är så jobbigt men är glad att jag inte mår illa än iaf, kan inte vara kul. Vilken vecka är du i? :)
  • björkis123
    Bell13 skrev 2016-03-13 13:09:35 följande:

Jag är i v 5 4+4 enligt baby/gravidappen och 4+5 enligt natural cycles.

Illamående kommer och går här men det är så svagt så det är inte jobbigt än så länge.

Åh vad roligt, då är vi ju typ på samma. 4+5 idag för mig :)
  • björkis123
    vanjastina skrev 2016-03-13 12:38:31 följande:

Tjejer, tränar ni något och hur tänker ni med träning genom er graviditet? :)

Jag tränar tung styrketräning 3 ggr i veckan (1 pass med vikter på gymmet, 2 kettlebellpass), går en timmes powerwalk ca 5-6 ggr i veckan samt går på yoga. Fast yogan kommer jag att göra uppehåll med nu fram tills efter vecka 12 typ och börja med gravidyoga därefter. En av mina yogalärare sa nämligen att man ska undvika det under första trimestern pga att det frisätts gifter i kroppen när man utövar yogan (dvs renar kroppen) och därmed ska man låta bli det när barnet utvecklas som mest i början men vettefan om det är sant.. Tar inga risker efter mitt missfall hursom så låter bli det ett tag framöver som sagt.

Men styrketräning och powerwalks tänker jag köra på med :) Sen får man givetvis lyssna på kroppens signaler och ta det dag för dag tänker jag.

Jag går med mina vovvar varje dag minst 5 km, sen har vi får och en hel del djur så blir ju automatiskt lite träning i vardagen. Har inte mkt tid att gå på gym eller pass men brukar försöka köra igenom hela kroppen hemma med lite enklare övningar. Tänker att träna är bra så länge det känns bra för kroppen och inte blir för tungt och att man äter bra :)
  • björkis123
    Stardust2016 skrev 2016-03-13 18:43:51 följande:

Jag tränar hårt 4-5 gånger i veckan (typ crossfit) och tänker fortsätta med det så länge allt känns bra.

Jag jobbar som personlig tränare och har gått flera gravid utbildningar. Så länge man mår bra och kroppen inte säger nåt annat kan man träna på som vanligt fram till ca vecka 20 (lite individuellt), efter det ska man börja anpassa träningen. Men i början kan träningen inte påverka graviditeten negativt, det där med yogan vet jag inget om, så det kanske är smart att lyssna på. Även kan det ju vara bra att undvika träningsformer som riskerar slag mot magen som boxning eller sporter med tacklingar, men det tror jag alla förstår :)

Däremot ändras ju blodvolymen väldigt tidigt och därför kan man uppleva att det är väldigt jobbigt att träna. Jag skulle kalla mig väldigt vältränad, men blir helt plötsligt super Flåsig av att springa upp för en trappa.

Det där sista förklarar också varför jag blev ovanligt flås av den vanliga promenaden . :)
  • björkis123
    sagalo skrev 2016-03-14 19:27:03 följande:

Hörrni, folsyra! Käkade tabletter förra graviditeten, minns inte vilka. Är ju en djungel det där, men vet inte om det skiljer så mycket åt mellan märken och så. Tips? :)

Äter folsyra (från graviditetskollen), d-vitamin och magnesium (får annars otroligt jobbiga pirr och krypningar i benen på natten). Funderar på att inhandla nån "allt i ett" för gravida.
  • björkis123

sarape­tra

#807  Idag 13:12

Ja, den är hemlig :) Skicka ett mail till sommaregn@outlook.com och skriv din mailadress som är kopplad till ditt Facebook-konto så lägger hon till dig :) Tror inte hon hade möjlighet förrän imorgon men hon lägger till då :)

Skidbruden skrev 2016-03-15 19:08:48 följande:

Jag skickade meddelande till en i tråden 1 mars för att komma med. Det har inte hänt nåt. Så jag har gett upp.

Detta är en annan fb grupp om jag fattat rätt se mailen ovan :) jag blev tillagt direkt och hade varit roligt om fler ville vara med! :)
  • björkis123
    Bell13 skrev 2016-03-16 12:52:19 följande:

Igår kom mitt illamående på riktigt. Fick knappt i mig nån mat alls. Idag likadant men lite bättre efter en lång promenad. V 5+1 idag

Hur mår ni andra?

Inget illamående än för min del bara otroligt trött och fortfarande molvärk och tryckande huvudvärk till och från. Humörsvängningar och lite lätt retlig :) men annars mår jag prima :) är också på 5+1 idag .
Svar på tråden BF november 2016