Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

BF november 2016

Hej!

Jag har kikat in regelbundet i denna grupp men aldrig skrivit. Är gravid v. 11 (10+3). Andra graviditet då första slutade i MA i oktober -15. Förra gången slutade mina symtom helt plötsligt en dag väldigt tidigt, v. 5 nån gång. Fick inte VUL förrän v. 7+9 men det konstaterades att fostret dött då redan v. 5 som jag kände av. Denna gången fick vi VUL v. 7+4 för att stilla oro och allt såg bra ut och allt har känts väldigt annorlunda. Symtomen har varit ömma bröst, illamående, trötthet framförallt. Det som nu oroar mig är att symtomen har försvunnit så där plötsligt igen. Mina bröst har varit superömma men nu är de bara pyttelite ömma. Illamåendet är också borta. Hur är era erfarenheter? Vet att illamåendet brukar ge sig kring dessa veckor men de ömma brösten då? Borde jag be om UL igen? Hade inga blödningar förra missfallet, inte hittills nu heller men det lugnar inte riktigt.

• Anonym (Sara)

Tack för lugnande ord! Det värmer <3 Man kan ju bara hoppas på det bästa men man känner sig ju så hjälplös...

• Anonym (Sara)

Tycker ni det låter rimligt att livmodern kryper ovanför BLYGDBENET först v. 12? Kanske är det fel på mig men känns fysiskt omöjligt att livmodern nånsin trots ogravid ligger så långt ner, haha. När läkarna undersökt mig och tryckt ovanpå magen på livmodern känner de ju också långt ovanför blygdbenet. På vissa sidor står det ju att livmodern kryper upp ur BÄCKENET i v. 12, men dessa sidor är ganska få. Men personligen känns det rimligare. Eller pratar de om nederkanten på livmodern? På bilder ser det ju också ut som livmodern ligger ovanför blygdbenet redan innan graviditet. Vad tror ni? Vad är era erfarenheter?

• Anonym (Sara)
    Sajocawa skrev 2016-04-21 17:58:08 följande:

Tror inte det handlar om höjdmässigt riktigt utan mer att det börjar puta ut ovanför blygdbenet, så att det går att känna livmodern liksom.. Men vet inte riktigt vad som menas, bara spekulerar. Jag är i 10+1 och kan inte känna livmodern men vet att bebis ligger typ nere vid blygdbenet då det är där jag har hittat hjärtat..

Okej, tack för svar! Men då menar du ändå att bebisen/livmodern ligger ovanför blygdbenet. Alltså inte gömmer sig bakom så att säga, så tycker jag det låter på beskrivningarna i de olika apparna.

Vad menar du med att det är där du har hittat hjärtat? ????
  • Anonym (Sara)
    Sajocawa skrev 2016-04-21 20:31:37 följande:

Alltså när man lyssnar på hjärtat med doppler :)

Tycker irrbloss_83 beskrev det bättre här ovan, att det handlar om flera dimensioner, att bebis ligger ju ändå bakom blygdbenet men livmodern växer inte bara upp utan upp och UT över blygdbenet. Alltså innan så är den för långt in för att kunna känna..

Åh nu förstod jag äntligen! Självklart är det så, eller det låter rimligt och stämmer med min egna upplevelse också :)
Svar på tråden BF november 2016