Inlägg från: felisa |Visa alla inlägg
  • felisa

BF november 2016

Första gången jag skriver i denna tråd, bf 14/11, har en son sedan tidigare som snart blir fem.

På tal om detta med inköp och förberedelser. Ja, vi gör alla olika. Vi har nästan inte kvar något från första barnet undantaget lite kläder jag ska gå igenom och en spjälsäng. Jag har än så långe knappt börjat med några inköp alls faktiskt. Vi beställde precis barnvagn (bugaboo buffalo), thats it:) Jag tycker nog det är lite jobbigt psykisk att ha en massa bebisgrejer liggandes framme flera månader innan bebisen kommer, och försöker att mota bort ev stress inför alla inköp med en lugn inställning (men misslyckas ofta haha).

Jag har hittat en bra lista på saker att ordna, om någon är intresserad:

Att inhandla:

Barnvagn inkl regnskydd

Ergonomisk bärsele

Babysitter

Rumptermometer

Blöjor

Torra tvättlappar

Inotyol

Nappar

Bröstpump

Skötbord med skötdyna

Skötväska

Nappflaska (amningsvänlig)

Bröstmjölksersättning (jag tänker varva med amning)

Bebiskläder (samt mössa, overall, vantar)

Små filtar

Bebiskudde

Sängkläder

Babyskydd till bilen

Näsfrida

Kräklappar/små handdukar

Hakklappar

Plastad frotté

Spjälsäng med madrass och täcke

Leksak att hänga ovanför spjälsängen+ spjälskydd

Amningsbh+ amningsinlägg

Bindor

Blöjhink

Badolja

Badtermometer/mjuk handduk

Batteri till andningslarm (jag har ett andningslarm sedan tidigare)

Sedan kommer ju sådant som att planera föräldraledigheten också, mycket skoj:)
  • felisa

Jag vill verkligen inte förespråka en köphysteri, men jag tycker att jag har kortat ner min lista till de saker som jag tycker är enbart nödvändiga:) På nätet kan man ju hitta listar som är evighetslånga. Eller alla listor om hur man ska packa sin bb-väska, dessa tycker jag är fullkomligt överdrivna. Men vem vet, vissa kanske har nytta i att ta med sig halva bohaget till BB.

Vi är nog olika som personer. Jag avskyr att shoppa och det sista jag vill göra är att behöva ge mig ut i affärer för att handla extra saker som jag har väntat med. Det har en lugnande faktor på mig i att känna mig relativt klar. Vad det gäller amnings-bh så är det nog också mycket olika. Mina bröst växte knappt något med sonen, trots att amningen fungerade strålande. Så där känner jag att jag lätt kan köpa innan (men kanske köpa en storlek större för säkerhets skull).

Jag har dock nu i efterhand insett att bebiskudde kanske ska strykas. Det är lustigt, för fem år sedan så rekommenderades att köpa specialanpassade kuddar till spjälsängen, men nu verkar det som att man inte ska ha någon kudde alls? Får fråga vår bvc-sköterska. 

• felisa

För vår del så blev det bugaboo buffalo vad det gäller barnvagn, hoppas det blir bra. Hade en Teutonia med sonen och var inte alls nöjd. Känns viktigt med rätt barnvagn, speciellt om man ska vara ute och gå mycket.

FiaLottaPäronkvist skrev 2016-08-04 10:24:14 följande:

Jaha, då vart jag sjukskriven för prematura förvärkar med livmodertappspåverkan. Utlöstes av för mycket gång, stående, lyft osv och eftersom jag jobbar som sjuksköterska så är mitt arbetet inte idealt för mitt bebisbakeri tydligen :( Har aldrig aldrig varit sjukskriven innan.. Eftersom jag dessutom är beviljad gravledighet från 29/8 så kommer jag vara hemma nu tills BF 29/10.
    Jag vet inte hur jag skall känna nu, men det vikigaste är såklart att lilleman inte kommer för tidigt. Hej å hå :(

Ja, du får se det som en möjlighet till att vila ut dig innan bebisen kommer! Hade rejäla sammandragningar med sonen i v 28 med livmodertappspåverkan och blev inlagd några dagar. Det höll sig dock sedan stabilt fram till igångsättningen i vecka 39. Så förhoppningsvis så kommer det att lösa sig med vila!

Jag har tänkt att arbeta hela vägen ut, men börjar nu fundera på om jag ska prata med läkare om sjukskrivning på halvtid. Arbetar nu 85%, men det är ganska slitigt då jag har mycket sammandragningar, foglossning och åderbråck. Arbetar med människor, ett arbete som inte är fysisk betungande eg men psykisk. Inte helt ovanligt med hotsituationer också, och långa dagar. Får se. Sedan jag fick min första son för fem år sedan, har jag insett att arbete för min del verkligen inte är en prio. Mycket annan som kommer innan, främst familjen och Gud (är kristen). Vem kommer tacka oss liksom om vi bränner ut oss själva och inte har tid för våra barn och annat i livet som är viktigt? Ingen kommer tacka mig iaf, man bara utnyttjas mer och mer.
Svar på tråden BF november 2016