Inlägg från: pandoraDiem |Visa alla inlägg
  • pandoraDiem

BF november 2016

Sajocawa skrev 2016-03-08 13:50:48 följande:

Hallå! Jag plussade svagt igårkväll och tog tre test till idag för att vara på säkra sidan, så nu vågar jag presentera mig här.
    Vi väntar syskon till vår 1,5-åring, vi ville egentligen ha väldigt tätt mellan barnen så började försöka när minstingen va 2-3 månader redan, men ägglossningen kom inte igång förrän jag slutade amma när dottern var 10 månader. Då blev jag däremot gravid på första försöket men MA upptäcktes i vecka 10, i oktober. Nu har vi försökt sen dess och äntligen tog det sig på fjärde försöket! Känns så overkligt, och jag hoppas att det kommer gå hela vägen den här gången!
    Juste, bf 16 november!

Grattis!!
  • pandoraDiem
    essbee skrev 2016-03-08 13:52:33 följande:

Hej alla :)
    Jag ska till BM nu på torsdag... Har man möjlighet att göra en VUL redan nu? Har ni gjort/kommer göra det såhär tidigt? Jag är idag i vecka 5+6..

Man är ju nyfiken :)

De flesta BM har inte utrusning för att göra vul tror jag och det är inte alla landsting som erbjuder vul kostnadsfritt om det inte är någon speciell omständighet. Men det finns nog en hel del privata kliniker dit du kan gå, fast då får du betala lite. Jag gjorde själv ett vul idag väldigt tidigt v6+1 och det gick att se fostret och hjärtljud. Var rätt orolig för att det skulle vara för tidigt att se något (hade läst runt en del och det verkade på gränsen, fast jag är ju ingen expert så vet egentligen inte) så om du inte känner att det är akut så vänta gärna något vecka så slipper du oroa dig om det inte går att se hjärtljud. Lycka till!
  • pandoraDiem
    Norrlänning86 skrev 2016-03-08 14:40:58 följande:

Åh grattis!! Nu längtar jag till mitt VUL och hoppas på samma resultat! :)

Så lite så <3 vet ju hur jobbigt det är med oron för utomkveds.

Tack :) När ska du göra ditt vul? Kommer säkert att gå bra, kommer att hålla tummarna :)
  • pandoraDiem
    Vanilla ice queen skrev 2016-03-08 15:03:41 följande:
    Åh vad härligt, grattis! Ska på vul på fredag och är sjukt nervös. Hoppas också på att få se ett hjärta.
    Tack :) Var också jättenervös innan. Håller tummarna!
  • pandoraDiem
    RapidAngel skrev 2016-03-08 17:15:19 följande:

Åh va cooolt!!! Hur såg det ut?? Såg ni själva slagen?? 8mm! Wow! Vilken vecka och dag är du i exakt?? SUPERGRATTIS!!!<3

Tack! Ja, vi kunde se själva hjärtslagen som ett pulserande, så himla häftigt :) är i v6+1
  • pandoraDiem
    879214 skrev 2016-04-26 20:50:10 följande:

Hej alla,

Jag har senaste dagarna haft mycket mensvärk och även blödningar i tre dagar (mörkröd slemmig, ursäkta äcklig info). Har verkligen känt känslan att detta ser inte bra ut alltså, det kommer gå åt skogen. Bokade in ett ultraljud som jag var på idag och HJÄRTAT TICKADE!!! storleken stämde på dagen, 9+0 idag. Såklart jättechockad o glad över beskedet MEN min fråga till er, har ni någon gång haft ett pågående missfall fast fostret lever? Ultraljudsläkaren sa att det sker, men hon tyckte allt såg perfekt ut just nu och kunde heller inte se var blödningen kom ifrån (den var iaf inte från livmodern).

Hur går det för er?

Hej

Fick en rätt så kraftig blödning i början av v 12 och trodde också att det var kört. Åkte in till gynakuten där vi fick se ett friskt levande foster. Har nu varit tillbaka igår (v 13+1) på ultraljud för att kolla hur allt ser ut. Blöder fortfarande fast inte mycket, mer som flytningar med gammalt blod i. Fostret levde och verkade må bra och läkaren sa att min blödning antagligen beror på att min moderkaka ligger rätt nära livmoderhalsen. så blödningar i graviditeten verkar kunna bero på fler saker än missfall som också var min första tanke då det började blöda. Och om läkaren sa till dig att du inte blödde från livmodern så är det nog ingen fara, håller tummarna för det!
  • pandoraDiem
    Gideona skrev 2016-05-03 05:07:53 följande:

Jag får ingen novemberbebis, åtminstone inte detta år. Började få skumma blödningar/flytningar i torsdagskväll och frossade i lyckliga historier hela helgen och kände mig ändå rätt lugn. På söndagkväll ringde vi ändock till 1177 för att få lite trygga besked eftersom det börjat sticka och ila med jämna mellanrum ned mot blygdbenet. Sköterskan tyckte vi skulle kontakta kvinnokliniken igår (måndag) för säkerhetsskull. De ordnade akuttid för ultraljud och några timmar senare satt vi helt uppgivna i undersökningsrummet, då det bekräftats att lillknärten stannat av i utvecklingen i vecka 8 (jag var i v12). Nu fasar jag för processen att stöta ut allt. Vaknade tidigt nu på morgonen med riktiga smärtor, ökade blödningar och känner bara uppgivenhet för att fira min födelsedag på det här viset. Dock har vi framtidstro och är glada att det gick att bli gravida (det tog 1,5år att få plus på stickan). Nu önskar jag mig en liten i början på nästa år istället, och jag önskar innerligt att det kommer gå bra för er och era små! Kram till er allihopa!

Beklagar verkligen :( ta nu hand om varandra extra mycket och massa lycka till framöver ?
  • pandoraDiem
    Lilla Luna skrev 2016-07-18 12:30:48 följande:

Var till barnmorskan idag. Allt såg fint ut med blodsocker och blodtryck. Mätte livmodern till 23cm och vi fick lyssna på hjärtat som låg på ca 150. Så mysigt. Läntar så tills bebis är här!

Härligt! Känner så igen känslan, var hos Bm i fredags :) mätte också 23 cm. Fick höra ett litet hjärta som slog i 145 typ. Tänk när vi går träffa våra små :)
  • pandoraDiem
    FiaLottaPäronkvist skrev 2016-07-19 21:54:30 följande:

23 cm här också! Har dock en pytteliten mage, liksom min mor hade. Viktigaste är att lillen växer <3 Vecka 26 redan....

Samma här, har varit orolig att min mage varit för liten så var så skönt att sf måttet såg bra ut och att hjärtat slog normalt. Gick in i v26 idag :)
  • pandoraDiem
    Lilla Luna skrev 2016-07-20 01:23:46 följande:

Har fått höra "vart gömmer du bebisen egentligen?!" Och "du har ju ingen mage alls!" .. det är en liten mage och kanske en liten bebis. Men så länge allt ser bra ut så. :) vecka 23+6 idag.

Känner så igen de kommentarerna. I början brydde jag mig inte så mkt, men sen smög sig oron på. Men nu när jag fått träffa Bm och magen faktiskt blir större och större (tycker jag iaf) så har jag bestämt mig för att släppa det. Bm sa att den antagligen ser liten ut för jag har rätt lång rygg.
  • pandoraDiem
    Mrs R skrev 2016-09-11 20:08:43 följande:

Jag går på "magbubbel", det är en vattengympa för gravida där det ingår avslappningsövningar och förberedelser inför förlossningen.

Vi är dock lite nere och oroliga här hemma. Vi var på ett extra ul nu i vecka 32 pga av att ena njurbäckenet var lite förstorat i vecka 19. Tyvärr så hade det inte rättar till sig utan det är fortfarande för stort. Det tros bero på att urinen inte kan passera ut i urinledarna tillräckligt bra av någon anledning. Vi har inte fått alls mycket information men det verkar som att det kan leda till att barnet får lättare urinvägsinfektioner när det är fött och kommer få äta förebyggande antibiotika. Men det kan också bero på någon form av missbildning som eventuellt får opereras...Ska träffa en ul-läkare på tisdag och då hoppas vi få mer klarhet i det hela. Vi håller på att gå sönder av oro här hemma.

Kan bara föreställa mig den oron. Vet i stort sätt inget om sånt så har egentligen ingen input att komma med, ville bara säga att jag håller tummarna för er och tänker på er. Skönt att ni iaf ska få träffa läkare snart igen, förhoppningsvis får ni lite mer klarhet i den hela då. Kram!
  • pandoraDiem

Jag hat varit på profylaxkurs med mannen och gravidyoga själv. Profylaxkursen var helt klart bäst då vi lärde oss mkt om hur en förlossning kan gå till och fick en hel del verktyg att jobba tillsammans med :)

• pandoraDiem
    Mrs R skrev 2016-09-13 13:52:44 följande:

Nu har vi varit på ultraljud med en expert pga avvikelsen i njuren. Fatta vilken förvåning och glädje det blev när det idag såg helt normalt ut! Läkaren tittade jättenoga och kunde inte svara på varför man sett en avvikelsr i fredags men nu var han helt säker på att allt är bra med bebisen. Vi är så glada och tacksamma! Ett riktigt bönesvar.

Åh vad skönt att höra!
  • pandoraDiem
    MammaEm skrev 2016-09-14 16:58:16 följande:

Mrs R

Så skönt att höra!

Jag börjar bli tyngre och tröttare men jobbar fortfarande heltid. Hoppas kunna göra det tom v 36 men man får se. Lite bäckensmärtor har jag fått också men det är lite olika från dag till dag.

Vi har fortfarande inte bokat profylaxkurs. Jag är lite förlossningsrädd så jag vill gärna men min sambo tycker inte det är kul att gå på kurs m andra par så vi får se hut vi gör.

Min man var inte heller jätteförtjust innan att gå på kurs i grupp men så här i efterhand så var det inte så mycket interaktion mellan paren så han tyckte inte det var nån fara. Känns bra att vi båda har mer koll på förlossningen. Men som lilla Luna skriver så finns det ju också andra sätt att få den informationen. Huvudsaken är ju att ni känner er lite tryggare inför förlossningen :)
  • pandoraDiem

Vår son kom några dagar tidigt den 27e oktober :) vi njuter för fullt. Dagarna fylls av amning, blöjbyten och mys. Det är väldigt lätt att känna sig otillräcklig, speciellt när han är ledsen och vi inte vet varför men detta är verkligen det livet jag drömt om länge nu. Han är så söt! Hoppas det går bra för er andra, håll ut, snart är de här!

Svar på tråden BF november 2016