Inlägg från: Lilla Luna |Visa alla inlägg
  • Lilla Luna

BF november 2016

En tillbakablick visar att det på fredag är 20v sedan jag plussade. Det betyder, enligt bf jag fick på rul, att jag plussade i vecka 3. 2+1 mer exakt. Det känns som att mitt bf inte stämmer alls. För räknar man inte typ att bim är i slutet av v4. Typ vecka 5?

• Lilla Luna
    MammaEm skrev 2016-07-04 13:46:46 följande:

Lilla Luna

Jo.

Bim = 4+0

Alltså den dagen du egentligen skulle fått din mens. Två veckor sedan befruktning / ägglossning och fyra veckor sedan just det ägget började mogna.

Då är det helt omöjligt att plussa i vecka 2+1. Jag vet ju på ett ungefär när bebis blev till då vi hade sex den helgen och sen hade vi inget mer på typ en vecka. Plussade på kvällen bim -2. 

Känner att mitt BF-datum inte stämmer alls. Känns liksom olustigt på något sätt när jag fick datumet och blev flyttad 12 dagar från det jag fått om man går efter sista mensen och 5 dagar från det datum jag fick om jag räknade på när jag tror bebis blev till. Vilket som så kommer ju bebis när h*n vill och inget vi kan påverka men på något sätt känns det så fel. Kanske bara jag som tänker för mycket? :)
  • Lilla Luna
    MammaEm skrev 2016-07-04 14:14:37 följande:

Om du plussar på 2+1 betyder det ju att du plussade dagen efter befruktning vilket låter osannolikt, ja. Men de kan ju ha fel på RUL med Bf-datum. Störande men det viktigaste är ju att de ser att barnet mår bra.

Känns ju jättedumt då bm själv sa att hon inte kom åt att mäta ordentligt. Hur kan nan då sätta ett datum? Jag är i alla fall övertygad om att bebis kommer komma tidigt. Min äldre bror är född i vecka 34, jag i 36 och mina småsyskon i vecka 38. Mamma är född i vecka 32. Så jag vill gärna ha allt klart till vecka 32 in case of liksom. :) bara därför går jag över tiden. ;)
  • Lilla Luna

Morgonkulan. Hann ta en bild innan jag stack iväg till jobbet imorse. Börjar synas på morgonen nu. :)
  • Lilla Luna
    90pettersson skrev 2016-07-18 12:16:38 följande:

Hur tänker/kommer ni göra med ledighet innan bf?

Antar att man inte kommer vara så sugen på att jobba in i det sista :)

Jag har beslutat att jobba oktober ut. Bf 9 nov. Så om det blir för jobbigt så kommer jag sjukskriva mig. Chefen sa bara "säg till om du inte orkar. Känn efter noga så löser vi det så du får vara Hemma om det blir så."

Är för rastlös för att gå hemma. Första dagen på semestern idag och jag är så uttråkad!
  • Lilla Luna

Var till barnmorskan idag. Allt såg fint ut med blodsocker och blodtryck. Mätte livmodern till 23cm och vi fick lyssna på hjärtat som låg på ca 150. Så mysigt. Läntar så tills bebis är här!

• Lilla Luna
    FiaLottaPäronkvist skrev 2016-07-19 21:54:30 följande:

23 cm här också! Har dock en pytteliten mage, liksom min mor hade. Viktigaste är att lillen växer <3 Vecka 26 redan....

Har fått höra "vart gömmer du bebisen egentligen?!" Och "du har ju ingen mage alls!" .. det är en liten mage och kanske en liten bebis. Men så länge allt ser bra ut så. :) vecka 23+6 idag.
  • Lilla Luna
    idetenklabordetvackra skrev 2016-07-21 09:44:52 följande:

En fråga ang babyskydd.. ska man köpa till ett easyfix? Läste att de gör det hela smidigare såklart men inte säkrare? Att man slipper fundera på om man sätter det fel osv.inga av mina vänner har haft de till sina.. kmr inte använda den till vagnen så tänker att jag sällan kmr ta ur det ur bilen.. tänker ja fel ? Hur har ni gjort till era äldre barn lr tänker göra till detta ? Hjälp en nybörjare haha

Också nybörjare. Är det isofix du menar eller är inte det samma? Jag tänker att det kan vara smidigt om bebis somnat i bilen så kan man bära in bebisen i babyskyddet utan att väcka den. Smidigt om man är iväg och handlar också.
  • Lilla Luna

Beställt vagnen nu i veckan, och babyskydd. Får hämta ut det i mitten av oktober. Skönt att kunna stryka ett stort moment. Snart klar med de vi känner är måsten inför bebis.

• Lilla Luna
    MammaEm skrev 2016-09-11 17:08:44 följande:

Hur mår ni nu? Har nån planerat profylaxkurs?

Mår super. Hade en mindre bra dag i tisdag som resulterade i besök på förlossningen och sjukskrivning veckan ut. Nu ska vi se om jag kan jobba igen eller får sjukskriva mig fram till bf. 59 dagar kvar nu!

Jag väntar fortfarande på föräldragruppen.. min bm sa att de skulle dra igång kring vecka 31. Är i vecka 32 nu. Vet de som redan är klara med de kurserna nu och är i samma vecka. :( inga fler kurser planerade ännu.
  • Lilla Luna
    MammaEm skrev 2016-09-14 16:58:16 följande:

Mrs R

Så skönt att höra!

Jag börjar bli tyngre och tröttare men jobbar fortfarande heltid. Hoppas kunna göra det tom v 36 men man får se. Lite bäckensmärtor har jag fått också men det är lite olika från dag till dag.

Vi har fortfarande inte bokat profylaxkurs. Jag är lite förlossningsrädd så jag vill gärna men min sambo tycker inte det är kul att gå på kurs m andra par så vi får se hut vi gör.

Jag jobbar också heltid. Om inte bebis kommer tidigare eller jag får problem så kommer jag jobba fram till 9 dagar innan bf. Men vi får se. :) v.33 idag så är ju ett tag kvar.

Det finns ju onlineprofylaxkurser. Kanske ni kan testa. Bättre än inget. :)
  • Lilla Luna

Var hos barnmorskan idag och hon konstaterade att bebis har fixerat sig. H*n har legat med huvudet neråt i några veckor nu vad vi vet. Men nu är bebis helt fixerad. Därför jag känner ett så enormt tryck neråt då jag går.

SF-mått på 30cm. För två veckor sedan var det 29cm. Ni med erfarenhet, hur brukar ökningen se ut på två veckor? Vid tidigare besök hade det ökat med 2cm. V.33+5 idag.

• Lilla Luna

Enligt UL är det BF idag. Men för 17 dagar sedan, den 23 oktober, valde vår lilla kille att göra entré. 2h från att vi klev in på förlossningen tills jag fick upp han på bröstet. Sån fantastisk känsla!

Vi lever i bebisbubblan och bara myser hela dagarna. Det är underbart men tiden går så fort. Vill bromsa lite lite bara.

Lycka till ni som väntar på bebis och ni som fått redan!

Svar på tråden BF november 2016