• Anonym (Namn eller mamma?)

Bör hon kalla mig mamma?

Hej! Har en underbar liten bonustjej på två år som bor varannan vecka hos sin pappa och mig. Den andra veckan spenderas hos mormor, av det enkla skälet att mamman är inte intresserad av att ha henne men vill ändå inte att pappan och jag ska ha heltid(och då förlorar hon såklart underhållet och barnbidrag, något som säkert är ytterligare en av anledningarna) Mamman har totalt haft henne ungefär 12 dagar sedan augusti.

Jag och sambon delar ungefär lika på vardagsbestyren(han sköter hämtning/lämning på dagis) och jag är i princip hennes mamma i allt utom blodet. Jag älskar flickan så otroligt mycket, saknar henne då hon är borta och älskar att umgås med henne oavsett hennes påhitt och humör :D
    Så nu till saken, för ungefär 4 veckor sedan(våra veckor dårå, 8 veckor totalt) började hon kalla mig för mamma! Vi har aldrig använt det ordet här hemma, utan vi har alltid använt mitt namn. Fram till nu har jag försökt rätta henne, men sambon, våra familjer och våra vänner tycker att jag ska låta henne kalla mig mamma för att jag är i princip den enda mammafiguren hon känner till. Jag har absolut ingenting emot det, men jag är så himla orolig för hur hennes egocentriska biomor ska reagera... Jag vill inte att hon ska bråka på sambon, men jag vill inte heller göra bonus ledsen eller på något sätt göra så att vår relation blir sämre :(

Snälla ni, hur hade ni hanterat situationen? :(

/ledsen bonusmamma

• Svar på tråden Bör hon kalla mig mamma?
  • Anonym (NEJ!)

Ska tillägga att jag inte skriver utifrån min yrkesroll, utan jag talar om att detta inte är ovanligt. Sedan får ni tolka det hur ni vill, jag har egna åsikter som kvinna och mamma också Flört

• BioBonus
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-02-26 08:59:58 följande:

Ska tillägga att jag inte skriver utifrån min yrkesroll, utan jag talar om att detta inte är ovanligt. Sedan får ni tolka det hur ni vill, jag har egna åsikter som kvinna och mamma också 

Så du träffar alltså dessa bonusmammor som vill utmanövrera mamman dagligen i din roll som kvinna och mamma?
  • Anonym (NEJ!)
    BioBonus skrev 2016-02-26 09:51:15 följande:
    Så du träffar alltså dessa bonusmammor som vill utmanövrera mamman dagligen i din roll som kvinna och mamma?
    Jag träffar alla olika kvinnor, på båda sidor. Där "bonusmamman" svartmålar den biologiska helt utan grund och anser att barnet har det bättre hos henne och sambon, maken. Och jag träffar även mammor som känner sig hotade av den nya kvinnan i barnets liv, jag vill bara få fram att det faktiskt förekommer.
    Just nu är det ett ärende där pappans nya vill framställa biomamman som svårt psykiskt sjuk, och vill kapa alla band mellan sin sambo och hans fd kvinna på detta sättet. Och anser att hon är bättre för barnet än mamman, så ja det händer faktiskt.
  • Anonym (NEJ!)

Jag ser även "bonusmammor" som är jätterara och bara vill väl, Men många gånger tar sig lite väl stora friheter även om det inte ligger något illa bakom.
    Kom ihåg det, barnet väljer inte sin bonusmamma, det gör pappan. Eller tvärtom om det är mamman som träffar en ny.

• Anonym (NEJ!)
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-02-26 10:02:53 följande:
    Jag träffar alla olika kvinnor, på båda sidor. Där "bonusmamman" svartmålar den biologiska helt utan grund och anser att barnet har det bättre hos henne och sambon, maken. Och jag träffar även mammor som känner sig hotade av den nya kvinnan i barnets liv, jag vill bara få fram att det faktiskt förekommer.
    Just nu är det ett ärende där pappans nya vill framställa biomamman som svårt psykiskt sjuk, och vill kapa alla band mellan sin sambo och hans fd kvinna på detta sättet. Och anser att hon är bättre för barnet än mamman, så ja det händer faktiskt.
    Just i detta fallet så var föräldrarna till den lilla flickan väldigt bra vänner och hade ett bra samarbete angående dottern tills dess att den nya sambon kom in i bilden. HON har polisanmält mamman för diverse olika saker som bara gång på gång läggs ner, det har varit soc anmälningar där soc inte anser att bio mamman brister på något sätt, Märk väl att det är INTE pappan som gör dessa anmälningar utan det är hans sambo, vilket har lett till en enorm konflikt och flertal förhandlingar i TR mellan föräldrarna.
  • Anonym (.)
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-02-26 10:07:48 följande:
    Just i detta fallet så var föräldrarna till den lilla flickan väldigt bra vänner och hade ett bra samarbete angående dottern tills dess att den nya sambon kom in i bilden. HON har polisanmält mamman för diverse olika saker som bara gång på gång läggs ner, det har varit soc anmälningar där soc inte anser att bio mamman brister på något sätt, Märk väl att det är INTE pappan som gör dessa anmälningar utan det är hans sambo, vilket har lett till en enorm konflikt och flertal förhandlingar i TR mellan föräldrarna.
    Om man nu skall spekulera så kanske det är så att det finns grund för polisanmälningarna, och kontakten till soc, bara att pappan inte kan se detta för han är alltför van vid hur mamman är. Att de har ett gott samarbete innebär inte automatiskt att barnet inte far illa. Att polisanmälningar läggs ner innebär inte heller att brott inte begåtts, bara att bevisen inte håller. Fast, vi kanske bara skall lita blint på att den som är utsatt för anmälningarna inte gjort något och att den andra hittar på?
  • Brumma
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-02-26 10:02:53 följande:

Det är väl ingen dom påstått att det aldrig händer?

Det som ifrågasätts är att du möter sådana kvinnor varje dag och att det, enligt dig, ät vanligt..
  • Anonym (NEJ!)
    Brumma skrev 2016-02-26 10:50:32 följande:
    Det är väl ingen dom påstått att det aldrig händer?

Det som ifrågasätts är att du möter sådana kvinnor varje dag och att det, enligt dig, ät vanligt..
    Det ÄR vanligare än du tror!!
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (.) skrev 2016-02-26 10:48:43 följande:
    Om man nu skall spekulera så kanske det är så att det finns grund för polisanmälningarna, och kontakten till soc, bara att pappan inte kan se detta för han är alltför van vid hur mamman är. Att de har ett gott samarbete innebär inte automatiskt att barnet inte far illa. Att polisanmälningar läggs ner innebär inte heller att brott inte begåtts, bara att bevisen inte håller. Fast, vi kanske bara skall lita blint på att den som är utsatt för anmälningarna inte gjort något och att den andra hittar på?
    ja men självklart så brister både soc och polis i sitt arbete och bonusmamman har rätt, herregud människa!! 
  • BioBonus
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-02-26 10:53:43 följande:
    ja men självklart så brister både soc och polis i sitt arbete och bonusmamman har rätt, herregud människa!! 
    Det är vanligare än du tror.
Svar på tråden Bör hon kalla mig mamma?