• Masa08

Controlle eller Redovisning

Hej alla

Jag kommet att ansöka till Civilekonomprogrammet, senare (fördjupnings) delem. Men jag har nu tillräckligt poäng till både Cotroller och Redovisning. Vad ska jag välja? Båda två låter intressant, jobbar mest redovisning idag (ekonomiassistent bl a). 
    När jag kollar på löner så hamnar Redovisningsekonom i Kronoberg mellan 25-27.000 kr och Controller mellan 30-35.000 kr.

Vad säger ni som jobbar inom en av de inriktningar? 

Tack

• Svar på tråden Controlle eller Redovisning
  • Carambolan

Jag jobbar inte med någotdera utan är revisor på ett av de stora bolagen. Jag har sett många kollegor med varierande utbildningsinriktning komma och gå genom åren. Flera som läst redovisning har kunnat gå vidare till controlleryrken på mindre arbetsplatser efter ett par år som revisionsmedarbetare hos oss.

Jag tycker därför att du ska välja inriktning efter vad du är intresserad av, man kan alltid lära sig så mycket mer och gå vidare på andra vägar även när man väl är ute i arbetslivet :)

• Masa08

Tack Carambolan! Jag läser och jämför mycket mellan de två och båda två låter intressant. Kanske Controllerinriktning lite intressantare nu för att jag har jobbat med redovisning (på lägre nivå förstås) i 6 år nu så det känns att jag vill lära mig lite av annat också. Men det betyder inte att jag kanske skulle bli förvånad hur "lite" jag vet om jag väljer redovisningsinriktning.

Iaf så måste jag plugga Redovisningens Teoriområden nu (vilket är ett ämne i olika inriktningar - redovisning/controller/finans) så hinner jag tänka igenom och få lite råd av andra Cool

• Kjell2

Skillnaden är lite. Första jobbet och vidare yrkesinriktning kommer påverka mera.

• Carambolan

Att du redan har så mycket arbetslivserfarenhet inom redovisning kan absolut vara ett argument för att läsa controller istället :) Båda vägarna kommer vara öppna för dig i arbetslivet.

• Masa08

Jo men det var exakt vad jag tänkteSkrattande @Kjell2 och @Carambolan! Både studier och erfarenhet räcker, och jag har lust nu att se lite "outside the box" och inte fastna med bara redovisning. Jag är bara lte rädd att sluta jobba och plugga på heltid... Min man och jag är inte från Sverige så ett år på semester åker vi till hans föräldrar och annat år till mina föräldrar (bor p åolika kontinenter hehe). Då är det viktigt att ha tillräckligt med inkomst, regelbundet. Jag är lite rädd hur det kommer att fungera om jag pluggar och han jobbar... 
    Visst finns det CSN som jag skulle ta del av, men ska jag våga att satsa på heltid eller fortsätta plugga p distanas deltid?

• Kjell2
    Masa08 skrev 2016-02-26 08:54:11 följande:

Jo men det var exakt vad jag tänkteSkrattande @Kjell2 och @Carambolan! Både studier och erfarenhet räcker, och jag har lust nu att se lite "outside the box" och inte fastna med bara redovisning. Jag är bara lte rädd att sluta jobba och plugga på heltid... Min man och jag är inte från Sverige så ett år på semester åker vi till hans föräldrar och annat år till mina föräldrar (bor p åolika kontinenter hehe). Då är det viktigt att ha tillräckligt med inkomst, regelbundet. Jag är lite rädd hur det kommer att fungera om jag pluggar och han jobbar... 
    Visst finns det CSN som jag skulle ta del av, men ska jag våga att satsa på heltid eller fortsätta plugga p distanas deltid?

Även om du läser redovisning kan du få ett jobb som controler och tvärt om. Lönen hänger mer på dig och jobb än på inriktning.

Min rekommendation är att du läser heltid med CSN för att bli snabbt klar.

• Carambolan

Snabbt klar hade jag också satsat på.

Känner du att du orkar kan du säkert jobba extra ändå. Mycket av utbildningen kommer vara lätt för dig som arbetat så länge. Nu i högsäsong har vi flera studenter från handels inne på varje avdelning, på kvällar och helger och även dagtid för de som vill, så möjligheterna finns även för heltidsstudenter.

• Masa08

Tack snälla för era råd
    Jag satsar och pluggar heltid till hösten (bara jag får dispens, men tror den är redan "bekräftad").

Svar på tråden Controlle eller Redovisning