• Trooi

Sjunkande sf-mått v 36

Hej

Är gravid med första barnet v 36 (35+1). Hittills har mitt sf-mått följt normalkurvan. Mätning idag visade dock att det har sjunkit lite. Magen hade visserligen växt lite sen senaste mätningen för 2 v sen, men inte i samma takt som förr.

Ska därför göra ett tul nästa vecka för att kolla läget. Enligt BM är det inget att oroa sig över, men nojjig som jag är kan jag ändå inte låta bli att oroa mig att bebisen inte växer som den ska. Bebis var fixerad så visst kan vara så att den ligger med huvudet långt ner och därför blir måttet lite missvisande. Någon som har erfarenhet av detta och kan lugna en orolig själ? :) Kan tillägga att sf ligger på 32 nu.

• Svar på tråden Sjunkande sf-mått v 36
  • inte lätt att vara kund

Du kan nog vara lugn.

Med ett sfmått kan man ju bara egentligen mäta din mage inte bebisen.

Men vad skönt att du ska få gå och kolla. Då ser ni ju hur det verkligen är.

• Trooi

Ja kanske dumt att stirra sig blint på sfmått. Det är bara det att det har legat på normalkurvan hela tiden och helt plötsligt så dippar det neråt. Så då blir man ju lite fundersam.

• Jamas

Hej!

Verkar vara i exakt samma situation som du, även om jag faktiskt inte hade tänkt på det som ett problem. Är också i v 36 (35+0) och hade vid förra bm-besöket ett sf-mått på 32, vilket var en relativ minskning i magens tillväxt även om den hade växt sen besöket 2v dessförinnan. Min bebis har dock tyvärr inte fixerat sig ännu, utan ligger tvärtom i säte. Vi pratade därför om vändningsförsök etc, men själva magmåttet var enligt bm helt normalt. Om din mage dessutom sjunkit sen sist borde det verkligen inte vara någon fara! Hoppas TUL går bra!

• Trooi

Ja exakt som mig, bara det är att min är fixerad med huvudet långt ner. Så visst kan det påverka sfmåttet plus att bm hade lite svårt att avgöra hur den låg. Tack, hoppas det går bra för dig också och att bebis fixerar sig snart.

• Heineken8

Jag fick också göra ett TUL efter mvc-besöket i v.36. Mitt SF-mått hade dock stått stilla och en bit under både normal och lite mindre-kurvan. Tror det kanske var 28 eller nått. Dock fixerad bebis med huvudet långt ner trots att jag är omföderska. TUL var dock inga problem. Visade sig att bebisen kanske var lite mindre, 12%, men det var ingen fara. Och bra flöde i navelsträngen också. Tror de sa att om det är mer än 25% mindre än vad de ska va så funderar de på om de ska sätta igång. Oftast brukar det inte va några problem med lite mindre bebisar... Alla växer olika. :)

Nu är jag i v 38 och snart ska jag till mvc igen. Får se om det blir nytt TUL eller ej. Nu har jag även gått ner nått kilo i vikt. Jag känner mig dock inte orolig.

Hoppas allt går bra för dig.

• Jill 79

Mitt sf mått stupade mot slutet av graviditeten. Låg under lägsta kurvan tillslut och i vecka 38 var det 30.5 tror jag. Min bm lät orolig och frågade sjukhuset om tul flera gånger men de sa nej. Ingen trodde jag var så långt gången gravid för hade typ ingen mage alls. Men i v 39 kom en kille på 3.3 kg. Inte lika stor som mina tidigare barn men ingen mini heller.

Svar på tråden Sjunkande sf-mått v 36