• EmmNilsson

Har mitt barn Adhd?

Hej! Jag har en son som är 1 år och 9 månader och jag har funderat under en längre perioden han har adhd. Sedan han kunde börja krypa har han alltid varit mer aktiv än andra barn i hans ålder. Haft svårt att sitta still, utan ska jämt vara i rörelse. Han kan sitta långa stunder om vi sitter vid teven. Om vi sitter och äter kan han sitta max 15 min. Han klättrar överallt, både hemma, på förskolan och om vi är iväg och hälsar på någon. Och är vi och hälsar på till exempel mina föräldrar, eller någon annan som inte ha ett "barnsäkert" hem, så pillar han på ALLT , fast man har sagt till honom hundra gånger och han vet att han inte får. Han kan inte sitta någon längre stund i knäet, 10 minuter är hans smärtgräns ;) Och han sitter inte någon längre stund och leka med samma sak, utan blir uttråkad snabbt. MEN han får inga raseriutbrott, han slåss inte eller bits och han är nästan alltid glad. Han älskar människor och kan prata med vem som helst som han ser, är väldigt kontaktsökande. Och sig ord väldigt snabbt. Varje vecka lär han sig 2-3 nya ord, så här går det undan! En otroligt söt o go kille alltså, men med lite väl mycket energi! Är det någon mer som har/har haft en virvelvind i samma ålder? Hur gick det för er?

• Svar på tråden Har mitt barn Adhd?
  • Birgitta02

Låter som min son när han var liten. Han hade inte heller utbrott, men i övrigt kunde det vara min son du beskriver. Han blev diagnostiserad vid 12 års ålder, medicinerade och blev fullständigt "normal". Då fanns inte conserta, utan han fick rent amfetamin i mkt låga doser.

Han är idag en fullt fungerande man på 30 år. Med hus, jobb, sambo, bil och mkt god ekonomi. Så hav förtröstan! Dock tror jag inte man kan diagnostisera en så liten kille, utan du får nog vänta några år :)

Man behöver dock inte ha adhd för att man är hyperaktiv. Han kanske bara har väldigt mycket energi? Vi är lite snabba numera att gärna sätta en diagnos på våra barn. Mest för att få en förklaring.

• FrökenCarlsson

Tycker d låter helt normalt, min unge (nån månad yngre) sitter inte still någon gång, 10 min i knäet på någon hade varit ett mirakel! :)

Du behöver inte oroa dig, barn är såna! :)

• mammatilltretrollsnart

Det låter väldigt normalt i mina öron. Sitta stilla och äta såpass länge och även sitta still i knät som du beskriver är ju väldigt tålmodigt för en 2 -åring. Aktiva och högt och lågt är ju de flesta tvååringar :).

• Minza83

Svar nej! Han är i full färd med att upptäcka världen! Vissa barn är mer nyfikna än andra! :)

• fantasy06

Jag har en son med adhd men han fick inte sin disgnos förrän när han gick i tvåan. Utredning påbörjades redan i ettan då man märkte sv problemen som mest.

Du ska inte fundera på om ditt barn har adhd eller inte. Se till ditt barns förutsättningar och hjälp barnet där. Du lär märka när barnet är äldre, börjar skolan om det har adhd eller inte. Ingen dans på rosor alls så för din skull håller jag tummarna att ditt barn bara är ett "vanligt" barn :)

• Paradiselöver

Hej! Jag tycker det låter som ett normalt barn i den åldern. Det vi inte får glömma här är att adhd är en diagnos som handlar om altivitetsförmåganoch det sociala om det blir ett problem. Alla människor har lite olika personlighetsdrag som kan likna adhd utan att det behöver vara en diagnos. Så att bara var extra aktiv är inget konstigt. Jag har jobbat en hel del med autistiska och barn med adhd. De flesta med adhd brukar vara svåra att ge en diagnos före förskoleålder.

Det man ska vara uppmärksam på är mer hans beteende när han blir äldre om han slåss bits, får vredesutbrott som ballar ur, svårt att integrera med andra barn osv. Som skiljer sig mycket från jämnåriga. Talet och finmotoriken brukar i de flesta fall vara problematiska och försenade för barn med adhd.

Så oroa dig inte för diagnos, om det mot förmodan skulle vara det så finns det bra hjälp att få senare.

Lycka till och njut av din energifulla son??

Svar på tråden Har mitt barn Adhd?