Malin 845 skrev 2016-02-24 19:11:25 följande:
Men om jag arbetade hela förra året så kan jag väl inte få föräldrapenning utifrån det ifall jag får barn i t ex november i år? Var bara nyfiken och vill slippa stå i kö till FK i hundra år :).
Jag kommer få föräldrapenning i april och föräldrapenningen är baserad på förra årets inkomst. Är sjukskriven från januari 2016 + graviditetspenning. Jag anmälde föräldrapenning i november 2015 (dvs så fort jag fick moderskapsintyg, 5 månader innan beräknad förlossning) och fick lämna en lapp från min arbetsgivare om min årsinkomst 2015, trots att 2015 inte var slut.
Om du jobbade 2015 och började studera januari 2016 och ska ha barn i november så bör ju fk beräkna utifrån din lön 2015 och inte studiemedel 2016. Tror de beräknar föräldrapenning utifrån din lön INNAN studier oavsett hur länge du har studerat. Så tolkar jag informationen på fk hemsida i alla fall.
Be din arbetsgivare om intyg om årsinkomst 2015 för försäkringskassan. Det brukar vara speciella intyg, de vet vilka. Det ska också stå i vilken omfattning du har jobbat (timmar eller dagar/år). Sedan vänta på moderskapsintyg (grav. v. 18-20) Skicka dessa och se vad som händer. Jag tror inte det blir problem. Det kommer nog gå bra.