• JulHoj

CSN och föräldrapenning

Jag ska ansöka om reducerad återbetalning på CSN för jag ska få föräldrapenning snart. I blanketten ska man ange beräknad årsbelopp för 2016. Hur ska jag räkna ut det? Ska jag skriva det högsta möjliga summan jag kan få (dvs om jag tar ut 7 dagar) eller ska jag skriva en summa som jag planerar att ta ut (t.ex. 4 dagar)???

• Svar på tråden CSN och föräldrapenning
  • Malin 845

Har tyvärr inte svar på din fråga. Men har en fråga till dig, vet du hur föräldrapenningen ser ut när man har CSN? Är det lägsta?

• JulHoj

På försäkringskassans hemsida står det så här: OM DU ÄR STUDERANDE

Om du arbetade innan du började studera kan du få föräldrapenning som är baserad på din senaste lön. Ring kundcenter för att få veta vad som gäller för dig.

Om du inte har en inkomst från arbete får du 225 kronor per dag. Det motsvarar cirka 6 750 kronor i månaden.

Alltså tolkar jag det som att allt beror på vad du gjorde innan studier. Var du arbetslös får du det lägsta beloppet. Hade du jobb så kommer fk räkna utifrån din dåvarande lön.

• Mascaraklumpar

Det är din faktiska inkomst de bryr sig om, inte vad du skulle kunna ha.

• Malin 845
    JulHoj skrev 2016-02-24 18:35:24 följande:

På försäkringskassans hemsida står det så här: OM DU ÄR STUDERANDE

Om du arbetade innan du började studera kan du få föräldrapenning som är baserad på din senaste lön. Ring kundcenter för att få veta vad som gäller för dig.

Om du inte har en inkomst från arbete får du 225 kronor per dag. Det motsvarar cirka 6 750 kronor i månaden.

Alltså tolkar jag det som att allt beror på vad du gjorde innan studier. Var du arbetslös får du det lägsta beloppet. Hade du jobb så kommer fk räkna utifrån din dåvarande lön.

Men om jag arbetade hela förra året så kan jag väl inte få föräldrapenning utifrån det ifall jag får barn i t ex november i år? Var bara nyfiken och vill slippa stå i kö till FK i hundra år :).
  • JulHoj
    Mascaraklumpar skrev 2016-02-24 18:51:25 följande:

Det är din faktiska inkomst de bryr sig om, inte vad du skulle kunna ha.

Det är ju det som är lite lurigt tycker jag. Inkomsten kan ju variera. Om jag planerar att ta ut 3 dagar och lämnar uppgiften utifrån det till CSN. Men inser om en månad att det inte fungerar och börjar ta ut 7 dagar istället. Då är min faktiska inkomsten förändrad...
  • JulHoj
    Malin 845 skrev 2016-02-24 19:11:25 följande:
    Men om jag arbetade hela förra året så kan jag väl inte få föräldrapenning utifrån det ifall jag får barn i t ex november i år? Var bara nyfiken och vill slippa stå i kö till FK i hundra år :).
    Jag kommer få föräldrapenning i april och föräldrapenningen är baserad på förra årets inkomst. Är sjukskriven från januari 2016 + graviditetspenning. Jag anmälde föräldrapenning i november 2015 (dvs så fort jag fick moderskapsintyg, 5 månader innan beräknad förlossning) och fick lämna en lapp från min arbetsgivare om min årsinkomst 2015, trots att 2015 inte var slut.

Om du jobbade 2015 och började studera januari 2016 och ska ha barn i november så bör ju fk beräkna utifrån din lön 2015 och inte studiemedel 2016. Tror de beräknar föräldrapenning utifrån din lön INNAN studier oavsett hur länge du har studerat. Så tolkar jag informationen på fk hemsida i alla fall.

Be din arbetsgivare om intyg om årsinkomst 2015 för försäkringskassan. Det brukar vara speciella intyg, de vet vilka. Det ska också stå i vilken omfattning du har jobbat (timmar eller dagar/år). Sedan vänta på moderskapsintyg (grav. v. 18-20) Skicka dessa och se vad som händer. Jag tror inte det blir problem. Det kommer nog gå bra.
  • JulHoj

Jag har räknat på det själv och kom fram att det kommer vara en skillnad på mindre än 100 kr/månad hos CSN (4 dagar/vecka föräldraledighet). Det är alltså inte lönt att ansöka om reducering av CSN skuld i mitt fall, så länge jag inte tar ut mindre än 4 dagar/vecka, som jag inte kommer göra.

Svar på tråden CSN och föräldrapenning