• Anonym (Brydd)

Är sen i språket =autism?

Jag behöver lite uppmuntran och tips/råd.

Min son är precis 4 år. Han har enligt oss föräldrar varit lite sen i språket/uttalet. Vi fick det bekräftat av BVC i förra veckan då de tyckte att han vände på några fler konsonanter än vad man brukar göra som fyraåring.

Han är generellt en mycket social kille. Pratar som tusan med kända som okända personer. Men då han vänder på vissa konsonanter så förstår vi föräldrar honom bättre än människor som inte känner honom. Har googlat efter tips och stöter ofta på att sen språkutveckling ofta är förknippat med autism.

Han leker ok med sina kompisar. Han vill ofta bestämma, ibland kan han bli hårdhänt eller kan ibland leka lite vid sidan av. Han älskar bokstäver. Där ligger han långt före resten av dagisgruppen. Han tycker om att pyssla, tex lägga pärlplatta och att vara mycket aktiv, tex springa. Han kan ta instruktioner och har inga problem att anpassa sig till andra miljöer. Han springer ofta in i andras hem till leksakerna när vi är hembjudna någonstans.

Men, han är också sådan som ger upp lätt och gnäller gärna eller gråter. Ibland väldigt mycket. Han försöker ibland inte ens utan bara gnällgråter. Han är alltid sist på vid påklädning (han köär sig själv) och hittar ofta på annat eller något kommer i vägen som distraherar honom eller han vill hjälpa en kompis. Han har inte så mycket fantasilekar som jag tycker att många andra barn har. Har pratat med förskolan och de tycker inte att något är arlamerande.

Vi har fått en remiss till logoped men jag är orolig att det är något jag själv inte ser. Är detta något som leder oss in till autism? Behöver höra era solskenshistorier! När ordnar det upp sig med uttalet/språket?

• Svar på tråden Är sen i språket =autism?
  • elin1989

Jag tycket inte att något du nämner låter som autism. Att ge upp lätt eller gnäll och gråt har ingenting med autism att göra. Autism har framförallt att göra med det sociala samspelet.

Jag hade svårt att leka med jämnåriga som barn, ville bara vara med fröknarna och lekte hellre med dockor etc själv än med andra. Fick vänner sen på lågstadiet. Har inte autism, även om jag kanske är lite introvert, har dock mycket vänner, partner, barn etc. Min syster var jättetidig med språket, väldigt social på dagis etc. Hade det senare mycket svårt socialt hela sin uppväxt och har det egentligen fortfarande även om det har blivit bättre. Har ingen diagnos men en hel del autistiska drag, jag har alltid haft mina funderingar.

Hursomhelst så låter ingenting av det du säger som autism. Logopeden kommer att kolla efter varningstecken, och kan säkert lugna dig. Min son (2 år) är har en enligt logopeden mild språkförsening, men han uppvisar inga tecken på autism.

• Kerubmamman

Jag håller med Elin, det finns inget som tyder på autism i det du berättar. 
    Sen låter det inte som någon större språkförsening så med hjälp av logopeden är han säkert snart i fatt.  

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Brydd)

Tack snälla för era svar. Man blir lite brydd och ska väl sluta googla. Men ville lyfta frågan. Så fort man är ensam med honom så kan han prata rent. Men är han stressad, forcerad så blir det mer mumbo jumbo. Längtar efter när han kan prata. Rädd att han blir utesluten från det sociala spelet.

• mrskreiz

En av min sons bästa vänner var sen med talet. Min son har aldrig ens reflekterat över det, det är verkligen något som bara vi vuxna tänker på, Han och hans kompis har lekt sedan båda var 2-3 år, nu är de 6 år. Sista året har kompisens tal bara rusat iväg och idag pratar de båda nästan lika "bra".

Barn är olika, utvecklas olika, och det verkar ju som att din son mest får lite bråttom (du skriver att han talar bra när han är ensam med förälder). 

• Fru Ve

Låter som en normal 4-åring tycker jag också. Min äldsta son fick logopedhjälp efter 4-årskontrollen då han hade svårt med uttal. Det är vanligt och inget konstigt. Om något hade varit allvarligt fel i ert fall hade antagligen förskolepersonalen reagerat. Så försök släppa det. Jämför inte med allt alla jämnåriga kan. Barn är olika och en del barn är sena inom vissa områden också utan att något är fel. Min äldsta var sen med en del annat också än talet men har nu kommit ikapp och det är inga konstigheter (han är 8 år nu).

Svar på tråden Är sen i språket =autism?