Inlägg från: Hilda77 |Visa alla inlägg
  • Hilda77

Septemberbebisar 16'

Hej.

Hoppar gärna in här. Väntar min andra son i mitten på oktober. Men då detta har blivit en högriskgraviditet så kommer lilleman plockas ut mitten på september.

Är sjukskriven och sjukt uttråkad. :) räknar ner dagarna nu.

Storebror är nu 2,5 och längtar så tills lillebror ska komma. Har lite svårt att förklara för honom att han inte kommer kunna lära honom att cykla direkt när han kommer ut. :)

Bor i skåne.

• Hilda77

Jag har något som heter placenta previa och placenta accreta/ increta. Betyder att moderkakan har lagt sig för utgången och den har vuxit fast i mitt gamla kejsarsnitt. Ovanligt o farligt. Ju tyngre allt blir desto större risk är det att fl sätter igång då all tyngd ligger på moderkakan. De plockar ut honom innan för att inte riskera något då jag kan blöda ihjäl då moderkakan sitter fast.

Kpax skrev 2016-07-07 20:39:04 följande:

Hej :)

Vill du berätta vad det är som gör det till en högriskgraviditet? :)

• Hilda77

Jag fick reda på det innan rul. Var på gynakuten då jag vaknade i ett blodbad.

Har gjort ett antal ul efter det och på det senaste konstaterade dom att moderkakan vuxit fast. Så det finns ingen chans att den flyttar på sig längre.

Det vanliga är ju att den flyttar på sig. Tror att det är svårt att missa en sån här sak.

Men det är tråkigt och dagarna är långa. Får inte bära eller gå längre sträckor. Så sitter typ hemma varje dag.

Kpax skrev 2016-07-08 12:19:20 följande:

Åh! Jag var med i en grupp inför första förlossningen, och där var det en tjej som också hade det. Skönt att de lagt ditt snitt så tidigt!

Fick du reda på det här redan på RUL (och fick fler ul för att se om moderkakan flyttat sig?)?

Bara tänker hur troligt det är att de missar en sån här grej.

• Hilda77

Foglossning är nog så jobbigt. Hoppas det inte blir värre.

Ja oron är värst. Efter läkarbesök idag så pratas det om att ta ut honom redan i augusti. Skrämmande tanke, jag är ju beräknad i oktober egentligen.

Kpax skrev 2016-07-08 20:48:13 följande:

Fy vad jobbigt... Jag kan inte gå långt eller knappt öht i normal takt pga foglossning. Men jag vet ju att mitt är helt ofarligt, och det är förstår oron som är värst för dig.

Heja heja, snart är det över :)

• Hilda77

Jag börjar känna mig stressad bu med att hinna få allt iordning.

Var ju egentligen beräknad till mitten av oktober men fick igår reda på att lilleman plockas ut sista veckan i augusti!

Har inget färdigt. Och hur gör man med kläder? Har en del storlek 50 efter sonen men det kommer väl förmodlingen vara för stort. Men vill inte handla innan jag vet hur stor han kommer att vara.

Så mycket att hinna med plus alla läkarbesök som jag går på.

• Hilda77

Jag kommer att vara i vecka 33. Jag har fått en komplikation som heter placenta percreta. Väldigt ovanlig. Moderkakan växer igenom livmodern och ut i buken. Har kanske vuxit fast i urinblåsan. Ska göra en titthålsoperation snart och kolla hur det ser ut.

Tack för tipset. Ska göra listor. Känner mig alldeles snurrig i huvudet just nu.

Fröken W skrev 2016-07-27 15:11:56 följande:

Oj, vilken vecka kommer du vara i när bebis plockas ut? Vad är anledningen till att han plockas ut så mycket tidigare?

Förstår att du känner dig stressad! När jag är stressad så brukar jag skriva listor över det som måste göras. När jag skrivit upp alla måsten så försöker jag planera in vad som ska göras när sen är det bara att börja beta av saker på listan. Det är ju så skönt att få stryka saker som är klara och se hur uppgifterna minskar :) Så ett tips är att prova detta om du inte redan gjort det!

• Hilda77

Min första var en kräkare och bajsare. :) bajsade 10 ggr om dagen, många läckage. Kräktes konstant.

Ikeas små kräktrasor var super. Blev dock många klädbyten varje dag. Säkert 6-7 stycken.

Tack och liv för egen tvättmaskin.

• Hilda77

Har varit hos läkaren och resten av min graviditet är planerad in i minsta detalj. :)

Efter mkt diskussion kom vi fram till att lilleman tas ut den 12 september vecka 35+2. 2 veckor innan dess blir jag inlagd på sjukhuset. Känns jobbigt att vara borta så länge från min 2 åring.

Många läkarbesök innan dess. Kortisonsprutor, magnetröntgen, koll av urinblåsan och vanliga ultraljud. Kommer bli ett lodrätt snitt från naveln och ner. :( och livmodern försvinner.

Kommer ihåg att jag läste att andra graviditeten så är det inte så mycket kontroller. :) tyckte det skulle bli skönt.

• Hilda77

Jag har ju fått den allvarligaste av de tre stegen av mitt tillstånd. De måste ha stenkoll.

Han kan kanske behöva lite hjälp med andning och hålla värmen. Men de räknar att vi ska bli utskrivna efter 10 dagar ungefär. Tack o lov får 2 åringen hälsa på på sjukhuset innan bebisen kommit.

Tycker att det är jättejobbigt att bli av med livmodern. Stympad. Inga fler barn.

Men så länge vi båda överlever och min moderkaka inte gör mer skada i min kropp än den redan gjort så är jag tacksam.

Kpax skrev 2016-07-30 17:47:51 följande:

Är barnen i princip färdiga då, eller är det något speciellt han kommer behöva hjälp med/vård för i början? Hur länge räknar de att ni blir kvar på BB?

Förstår att det känns skittufft att vara borta från tvååringen så länge, det hade jag också tyckt.

Skönt ändå att de tar ditt tillstånd på allvar! Det lät helt annorlunda för tjejen i tråden jag var med i förra graviditeten.

Hur känner du inför att de tar bort livmodern?

• Hilda77

32 dagar kvar tills jag får träffa min son. Helt otroligt. Egentligen 67 kvar till bf.

Mina bröst har blivit gigantiska. Jippi. Är ganska platt i vanliga fall. Idag blrjade dom läcka. Mindre skoj. Jag hoppas verkligen att jag kommer kunna amma. Vet inte hur svårt det kommer bli med en prematur, stor op, ingen livmoder. Sen kommer vi inte att ligga på samma avdelning dom första dagarna.

• Hilda77

Min lille pojke kom förra måndagen. 7 veckor för tidigt. 2000 gr o 44 lång. Han mår super o har inte behövt någon hjäl mer än somd då han inte orkar äta sllt han ska. Är redo att bli utskriven. Men då jag mår lite sämre så behåller dom honom på neo. Kejsarsnittet görs måndag morgon och jag blir väckt på torsdagen och min respirator plockas bort. Har fått över 30 påsar blod och varit så nära att dö man kan bli. Mår fortfarande jättedåligt men blir lite bättre varje dag.

• Hilda77

Jag började störtblöda hemma. Forsade blod. Läkarna lyckades få stop på det o det beslutades att jag skulle snittas på morgonen. Skulle ligga still o få blod hela natten.

Snittet görs. Går ganska bra,förlorar mkt blod. Ligger på uppvak sen när mina värden försämras , läkarna rusar iväg med mig för en ny operation. Visar sig att ett blodkärl brustit i magen o står o pumpar ut blod. 2,5 liter ligger i magen.

Sövs o läggs i respitator för att hållas still. Min familj får veta att om jag klarar dom närmaste 48 timmarna så kommer jag bli bra.

Det som hände mig är såvextremt ovanligt så ingen behöver bli orolig att det ska ske med dem.

Läkarna har varit fantastiska.

Min lille påg. 12 dagar gammal nu och 2030 gram.

Svar på tråden Septemberbebisar 16'