Inlägg från: Jungfrumamman |Visa alla inlägg
  • Jungfrumamman

Septemberbebisar 16'

Hej allihop

Inväntar med spänning mitt 3:e barn (BF 10:e Sept). Jag får känslan av att det är bra mycket färre bebisar på G i Sept jämfört med Aug (om man skummar trådarna). Undrar om det stämmer? Det bådar ju gott för tillgänglighet på förlossning o BB om inte annat ????. Läste precis i nyaste Mama om en skådespelerska som sprang på löpband dagen innan BF, så jag sticker väl ut snart på en runda om jag får för tråkigt tänkte jag.. Hahaha absolut INTE, nej här får en vara glad om det är möjligt att gå mer än 100m utan vilopaus. Har tränat upp min förmåga att se sittmöjligheter till nivån av en högt flygande Falk som jagar knappnålsstora möss i åkermark... Och Nej, hela rumpan måste inte få plats för att det skall räknas som en sittplats. Då hade alldeles för många möjligheter varit förkastade ???? Vilka mer väntar och följer tråden? Kämpa på alla ????????

• Jungfrumamman

Ok, egna smileys funkade INTE i tråden, ty de blev en radda frågetecken.. Haha, ni kan bortse ifrån dem. Såå förvirrad är inte ens jag.

• Jungfrumamman
    Kpax skrev 2016-08-31 12:14:45 följande:

Jag har ingen uppfattning om hur många som ska föda i augusti resp. september, men har för mig att min bm sa vid inskrivningen att det var många inskrivningar just då.

När jag födde första gången (mars 15) var det tydligen babyboom i mitt landsting, det var ordentligt trångt både på förlossning och BB. Men här har vi bara ett sjukhus, så man blir aldrig nekad plats iaf. :)

Vi har också sjukhus här med gott rykte och framförallt väldigt förmånlig BB vistelse (alla får familjerum, syskonen är välkomna förutom i RS tider osv) men jag födde i feb 15 senast och hade väl lite otur att det var extremt många förlossningar samma dag. Jag har ganska snabba förlopp och en bit att åka, så jag åkte in i tid (allt stod i mina journaler) De hade inget rum till mig och jag var inte än i den aktiva fasen. De försökte skicka hem mig, men jag sa att jag kommer behöva vara i förlossningssalen om två timmar ungefär. Satt och andades i fiket på sjukhuset under den tiden sen var det bråttom när jag kom tillbaka. Jag hade gärna haft de timmarna i lite mer privacy ;)
  • Jungfrumamman
    Kimmelim skrev 2016-08-31 10:23:15 följande:

Hej! Jag har följt tråden ganska länge men aldrig kommit mig för att skriva.. Har också fått uppfattningen om att det varit betydligt fler Augustibebisar på gång än vad det är för September..

Jag har BF imorgon (1/9). Mina två andra barn (-07 och -10) kom precis på beräknad dag så jag hoppas att den här lille krabaten inte trivs allt för bra i magen..!

Häftigt att båda tidigare kommit så exakt :) Då är det säkert på G nu. Så skönt. Lycka till!! Själv har jag både fått på exakt datum med första, men även gått över med min nr 2, så jag har ingen aning om vad jag ska förvänta mig. Ifall jag får gissa o hoppas tror jag inte att jag går över denna gången iaf ;) men det ligger mkt önsketänkande bakom det.
  • Jungfrumamman
    jonsi skrev 2016-08-31 10:27:26 följande:

13 dagar här till BF. Tjejen är inte nervös men jag börjar bli. Skönt att kunna jobba hemma. Svårt att koncentrera sig på annat :)

Första barnet. 

Spännande Jonsi, förstår dig. Man blir väldigt uppslukad under denna väntan och som du märker i trådarna så är det nästan lika svårt att koncentrera sig på annat även om det är barn nr2, 3 eller fler.. Mot slutet vill man bara i mål helt enkelt ;) men självklart är det något extra när man går igenom allt för första gången.
  • Jungfrumamman
    Kpax skrev 2016-09-01 09:49:41 följande:

Åh nej, gick du över med tvåan...

Jag gick över 5 dagar med ettan och hoppas att tvåan ska vara lite snabbare. Tänker mig av någon anledning att det alltid är så! Önsketänkande... ;)

Ja, jag gjorde ju det :/ meen jag har några bortförklarande omständigheter som jag tänker kan ha påverkat, bl.a annan pappa än första men framförallt att hon låg "felvänd" i magen, så jag fick göra vändning av henne i slutet av grav. Den var lyckad och så, men tänker att hon behövde lite extra tid att känna sig redo i den pos. ;) haha man hittar på mycket förklaringar. Min 3:a ligger rätt sedan en ganska lång tid, så jag hoppas att min egensnickrade teori stämmer bra så jag slipper gå över igen ;)

Hoppas att du slipper också (håller tummarna)
  • Jungfrumamman
    matildanerdna skrev 2016-09-03 04:34:39 följande:

Igår kom våran prins till världen!

Efter start med vattenavgång kl.13 i torsdags och kontroll så kom värkarna igång snabbt. Vi blev inskrivna 19.15 och strax innan 02 var jag öppen 8 cm. Där tog det däremot stopp. Efter att ha kämpat med lustgas och kraftiga värkar tog jag tillslut emot eda kl. 5.30 då jag fortfarande inte öppnat mig mer. (Helt fantastiskt smärtlindring btw!!) Kroppen satte fart igen och vid 7 på fredag morgon var jag helt öppen men lilleman ville inte komma ner ordentligt. Efter 4 timmar bestämmer barnmorskan att jag ska försöka krysta för att se om det kan hjälpa honom ner sista biten. Två läkare kallades in och kontroll och ultraljud gjordes vilka visade att den luringen lagt sig med ansiktet uppåt! Dom sa att det går att föda så men att det tar längre tid och efter 17 timmars värkarbete var jag helt slut. Så kl. 12.23 den 2/9 kom han ut via akutsnitt (v.39+0)!

Stort Grattis i all tumult, härligt att ni har er pojke hos er nu :) lycka till framöver
  • Jungfrumamman

BF 10/9 för mig, jag vet inte heller hur man smartast gör en, bäst eg att trådskaparen gör tilläggskommentar så att den alltid finns med i första inlägget, annars försvinner den i flödet fort ändå :/ men trådskaparen "fotbollsmorsan" har inte varit aktiv på länge i tråden när man tittar tillbaka. Hoppas allt gått bra för henne ändå och att det är bra med er alla andra som vääntar.

• Jungfrumamman
    Kimmelim skrev 2016-09-05 15:42:55 följande:

Jag kommer definitivt att be om lustgas. Epidural ifall jag känner att jag inte står ut. Min man kommer så klart att vara med mig. I övrigt har jag inte planerat någonting utan tar det som det kommer. Det blir sällan så som man planerar ändå tänker jag. Något jag däremot INTE kommer att göra är att ta emot smärtlindring i form av akupunktur. Det tutade nämligen barnmorskan i mig att jag skulle ha under min första förlossning.

Jag låg alltså med nålar instuckna i blygdläpparna..... Det hjälpte inte.... :p

Haha, men VAH!!!??? (Förlåt) men usch vad obehagligt. Jkla akupunktur, blev också övertalad att ta det under min första, fast då i handen och nån uppe på huvudet om jag minns rätt. Där låg jag o hade ont av värkar och en värkande hand utöver det.. Jag sa till dom att ta ut dem ganska snabbt. :/ funkade inte för mig
  • Jungfrumamman
    Fröken W skrev 2016-09-05 21:03:53 följande:

Min sambo är den som kommer att vara med. Skulle inte vilja ha med nån annan. Hoppas bara att han kommer våga/veta vad han kan hjälpa till med. Han är världens bästa men har svårt att visa engagemang om jag t.ex. är ledsen. Inte så att han struntar i mig, han vill hjälpa men vet inte hur. Någon som har tips på hur jag kan få honom att bli mer aktiv i såna situationer?

Jag vet ju inte själv vad jag kommer att vilja vid förlossningen då detta är vårt första barn men jag vill ju att han ska vara aktiv och "våga" stötta mm. Något som jag dock känner mig väldigt säker på nu är att jag INTE vill ha en massa hejarop och beröm. Så det känns svårt att kunna ge honom konkreta tips på vad han kan göra. Vad har ni som fått barn tidigare velat ha för stöd av er partner?

Ang. smärtlindring känner jag mig öppen för förslag. Är lite "orolig" över lustgas...hört att man kan bli illamående av den och det är jag verkligen inte sugen på att bli. Gillar heller inte berusningskänslan/att tappa kontrollen när man dricker alkohol så dricker väldigt sällan, en-två gånger/år. Har hört att vissa jämför lustgasen vid just alkoholberusning.

Hur har ni upplevt lustgas?

Ang lustgasen så är det det enda jag haft under mina två tidigare förlossningar (förutom ettpar snabba akupunktur nålar i handen som kunde kvitta) Helt ärligt så tyckte jag nog att lustgasen var lite obehaglig första gången, den första tiden. Det började knäppa/spraka lite i händerna och känslan var lite skum, men jag vande mig snabbt och det tar den värsta toppen av varje värk och gör på något sätt att man står ut lite bättre. Jag skulle säga att det inte är någon fara att prova även om man är tveksam. Ta ettpar värkar med och sen ifall man vill utan. För mig har den ändå varit väldigt bra totalt sett. Blev inte illamående av den (men man blir ofta illamående under en del av förlossningen ändå, men det kommer snabbt och försvinner snabbt också, spinae passagen elr vad det heter)
  • Jungfrumamman
    Hilda77 skrev 2016-09-10 12:21:15 följande:

Jag började störtblöda hemma. Forsade blod. Läkarna lyckades få stop på det o det beslutades att jag skulle snittas på morgonen. Skulle ligga still o få blod hela natten.

Snittet görs. Går ganska bra,förlorar mkt blod. Ligger på uppvak sen när mina värden försämras , läkarna rusar iväg med mig för en ny operation. Visar sig att ett blodkärl brustit i magen o står o pumpar ut blod. 2,5 liter ligger i magen.

Sövs o läggs i respitator för att hållas still. Min familj får veta att om jag klarar dom närmaste 48 timmarna så kommer jag bli bra.

Det som hände mig är såvextremt ovanligt så ingen behöver bli orolig att det ska ske med dem.

Läkarna har varit fantastiska.

Min lille påg. 12 dagar gammal nu och 2030 gram.

Oh herregud vad läskigt, verkligen skönt att höra att allt tillslut gick bra. Tänker även på din man och familj.. Hemsk tid för dom där efter när du var sövd och i respiratorn huh.. Nu hoppas jag att ni har en fin tid tillsammans när allt är bra och att ni får tid att njuta. Han är jättefin er pojk :)
  • Jungfrumamman
    Kimmelim skrev 2016-09-11 02:56:41 följande:

Nu har vår pojke kommit! 2 timmar efter att vi checkade in på förlossningen så var han ute. Inga som helst komplikationer och han är så fantastiskt fin! Det var ändå värt de där 10 extra dagarnas vänta. ;)

Stort Grattis Kimmelim, härligt :)
  • Jungfrumamman

Hej alla, Jag har gått över 7 dagar idag, men jag har lunginflammation så jag bekymrar mig mer om mina förutsättningar och förmåga att föda nu när jag inte får luft ordentligt. Har fått Kåvepenin, men måste kolla om det verkligen hjälper nu, för jag hade hoppats må mycket bättre vid det här laget 5 av 7 dagen. Fick mitt första barn BF-1 Andra BF+8 och nu vet jag ju inte vad som händer riktigt.. Så jobbigt och utelämnande :(

• Jungfrumamman
    Kpax skrev 2016-09-17 15:31:51 följande:

Åh fy din stackare!

Nej man vill ju gärna få luft ordentligt, det är tillräckligt jobbigt ändå.

Dag 5 på en kurs brukar man må ganska bra tycker jag (inte för att jag äter antibiotika speciellt ofta men...), så du kanske ska ringa 1177 och rådfråga?

Har varit inne nu, Kåvepenin hade inte hjälpt skyhög sänka nu :( Ska få ny sorts antibiotika första dos ikväll BF+7 undra hur länge man hinner ta den innan bebis vägrar o kommer ändå? Som sagt, gå över tiden är precis vad jag behöver nu.. Ironiskt nog
  • Jungfrumamman

Den 19/9 föddes vår pojke, BF +9. Tyvärr hade jag inte blivit i närheten av frisk från min lunginflammation och fick även preklamsi så jag fick stanna på sjukhuset en vecka efter förlossningen. Nu är vi äntligen hemma och lillebror har iallafall mått bra hela tiden. Förlossningen som sådan gick bra, men såhär i efterhand fattar jag inte hur det var möjligt. Jag hade ett CRP på 290 under den (!!??) Ja, nu ser jag verkligen fram emot den mysiga tiden som vi har framför oss och man är på benen igen. Lycka till allihop :)

• Jungfrumamman

BF-lista:

1/9 Kimmelim

10/9 Jungfrumamman (pojke bf +9)

10/9 Kary

10/9 Calandivaa

15/9 varmlanning

16/9 albedo (snitt 15/9)

16/9 tillyra

19/9 Fröken W

19/9 Jevana (födde en flicka bf+7)

20/9 Kpax (födde pojke bf-1)