• Kpax

Septemberbebisar 16'

Jag vet inte om jag presenterat mig i den här tråden, eller om det var en annan... Hur som helst är jag 31 år gammal och har en dotter på drygt ett år. Var på RUL i måndags och allt såg bra ut! Bf 20/9.

Jag känner rörelser ofta nu, och kände första gångerna redan i v 14-15 eller liknande, trodde inte ens man kunde känna så tidigt, men jag är ganska säker. Förra graviditeten hade jag moderkakan i framvägg, kanske både det och det faktum att jag så nyligen var gravid som gör att jag tycker att det känns så tydligt nu!

Jag håller tummarna för dig, Melisande, vi valde att inte göra KUB just för att jag inte vet hur jag skulle hantera ettt sämre resultat. Kram!

• Kpax

Sussaa och Hellan82, det är väl tiden från det att illamåendet ger sig tills man börjar känna rörelser som kallas spökveckor? Man mår för bra för att allt ska kännas tryggt, typ. :)

• Kpax

Jag får både stor mage och går upp mycket i vikt. Nu födde jag ju barn i mars förra året, så magen hade väl inte repat sig riktigt... Sist gick jag upp 25 kilo, väger normalt 58-60 typ. Hehe.

• Kpax
    Kary skrev 2016-04-17 22:09:59 följande:

Det var ganska tätt. :) jag har funderat på hur kroppen mår med graviditeter så tätt, du kanske kan berätta lite? Har nämligen fått råd att börja försöka med syskon i princip omedelbart efter första så undrar en del hur det blir... :O

Jag har hört att om man har foglossning så bör man vara bra från den minst ett halvår innan man blir gravid igen (och för mig gick foglossningen över direkt efter förlossningen). Min mage är större nu, magmusklerna orkar väl inte med kanske? Men annars känner jag mig inte svagare på något sätt! Jag är lite orolig för att kroppen ska vara i ett mycket sämre skick efter nästa förlossning, men det är väl bara att vara duktig och knipa och träna djupa magmusklerna antar jag! :)

Jag kände mig så gott som återställd typ åtta månader efter förlossningen (men SER inte ut som förut!). Då är jag otränad sen 30 år, men råkade inte heller ut för några komplikationer.
  • Kpax
    Kary skrev 2016-04-17 22:09:59 följande:

Det var ganska tätt. :) jag har funderat på hur kroppen mår med graviditeter så tätt, du kanske kan berätta lite? Har nämligen fått råd att börja försöka med syskon i princip omedelbart efter första så undrar en del hur det blir... :O

Varför har du fått den rekommendationen förresten? Har ni haft svårt att få till första?
  • Kpax
    Kary skrev 2016-04-19 21:55:43 följande:

Tack för svar! Jag hade väldigt dåliga värden på äggreserven, så trots att jag "bara" är 35 så har jag inte många ägg kvar. Vi blev dock spontant gravida i samband med att vi påbörjade en utredning på Sophiahemmets ivf-klinik (hann aldrig mer än att ta några blodprover) och läkaren där sa att vi inte borde vänta för länge med syskon om vi vill ha sådana... :O så om det alls ska ha en chans att bli något syskon låter det som att vi måste ligga i...

Okej, jag förstår :)

Jag har flera kompisar som är eller har varit inne i IVF-karusellen, det är så himla vanligt!

Men ja, då är det väl bara att köra på om ni vill ha fler, tror inte att skillnaden för kroppen blir så stor att man får permanenta problem (men ska inte svära på det, jag har ju ingen utbildning på området). Mina kompisar som har 12-18 månader mellan sina barn har bara pratat om för och nackdelar med just barnen, inte kroppen.
  • Kpax
    Hellan82 skrev 2016-04-19 23:38:41 följande:

Har funderingar kring föräldragrupper. Min sambo jobbar och reser en del så han kanske inte kan vara med. Lät heller inte så intresserad av att delta...

Det är första barnet för oss. Hur har era sambos/män gjort?

Våran grupp började under graviditeten och fortsatte efter att barnen fötts. Min sambo var inte varit med efter födseln eftersom träffarna legat under dagtid. Men när jag börjat jobba har han gått och jag har missat. Flera mammor gick ensamma även under graviditeten eftersom deras män jobbade borta. Jag hade lätt gått själv! :)
  • Kpax
    8295 skrev 2016-06-02 06:57:24 följande:

Hur går det för er?

Är själv i v 22+6, fick en kraftig (färsk) blöding igårkväll. Fick köra räser in till förlossningen. Ul och vul konstaterade en moderkaka som lossnat i sidan, samt ligger för långt ner. Men det var svårt att se pga allt blod, prover visade att det som tur är mitt blod och inte den lillas iallafall. Jag har fått 2 doser av nån medicin som ska koaugulera blodet, samt kortison för att hans lungor ska utvecklas fortare. Är uppkopplad på dropp då jag varken får äta/dricka pga risken att han måste förlösas kommande dygn. Ska göra mer undersökningar idag men jag blöder fortfarande, och mår så dåligt ensam här på fl :(

Hoppas ni andra har det bättre just nu, och att allt går som det ska!

Usch vad läskigt! Håller tummarna för er.

Här verkar det gå enligt plan. V 24+1 idag, och jag har slutat jobba :)
  • Kpax

Jag är kvar, men tråden känns onekligen lite avstannad :)

• Kpax

Oj, råkade skicka.

Maten ja, jag vet inte riktigt vad som är normalt längre, men är väl inte sådär galet sugen nu. Säkert mycket pga att jag svettas så jävligt jämt.

Jag har gått upp typ 13kg, och förra graviditeten stannade jag på +23kg om inte mer. Men den här gången ser jag fram emot att börja träna och få tillbaka kroppen (främst funktion och styrka)! Lätt att säga nu förstås, men jag hoppas jag känner likadant efter förlossningen. Tänker att jag behöver träna och äta bra för att orka livet som småbarnsförälder. :)

Svar på tråden Septemberbebisar 16'