• Danne90

Skrotas

Hej!

Jo det är så att jag ska skrota en bil. Jag har fixat registreringsbevis och lappen "anmälan om ägarbeviset och avregistrering". Det är så att bilen tillhör inte mig, utan mamma som gick bort för ett tag sedan.

Ska jag fylla i den gula lappen? Exempelvis så finns det en ruta där det står "avregistrering" och så finns det rutor man kan kryssa för. Ovanför rutorna står det alternativ, som exempelvis skrotning. Måste jag kanske rent av fylla i hela lappen?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Skrotas
  • sportpappa

Som jag förstått det så tar skroten över ägandet av bilen. Kanske är olika rutiner på olika bilskrotar. Kolla på deras rutiner innan du gör något. Se till att ha dokument på att du är ansvarig för dödsboet så att du får bestämma att bilen får skrotas.

• Rabarbapuppa

Eller bara ringa Transportstyrelsen och beskriva fallet, så kan de tala om hur man gör i en sådan situation.

/Puppa

• Nyfikna72

Du kan inte skrota själv.....du måste lämna in den hos en auktoriserad skrotare som stämplar och intygar att bilen är skrotad. De skickar in papperet eller mer rätt är kanske att de slänger det och gör det online. Regbeviset behöver de för att se att det är din bil. Ska man åka med en bil som står på någon annan så tror jag man lär ha nån fullmakt med sig.

Svar på tråden Skrotas