• Anonym (Ts)

SSRI och biverkningar

Har fått citalopram utskrivet då jag mått dåligt i många år. Efter att ha läst alla biverkningarna är jag rädd för att börja eftersom jag har fobi mot att kräkas och må illa.

Har några frågor till er som ätit SSRI:

Vilka biverkningar upplevde ni?

När kom biverkningarna. Kom de på en gång efter första tabletten eller efter några dagar, veckor? Var det lika illa med biverkningarna hela tiden eller värst timmarna efter tabletten svalts för att sedan bli bättre?

Hur lång tid tog det innan biverkningarna började avta?

Funkade första medlet som skrevs ut eller har ni fått testa flera?

Hur lång tid tog det innan det märktes en förbättring i måendet?

• Svar på tråden SSRI och biverkningar
  • Anonym (hmm)

Jag har ätit SSRI tidigare. Men har aldrig haft problem med kräkningar då.
    Men däremot ska du räkna med att du inte kommer må bättre psykiskt i början.
    Vissa mår till och med sämre i några veckor först innan medicinen verkar ordentligt. Men efter några veckor/ en månad ska du känna att det blir bättre.

Se till att du även får gå och prata med en kurator eller psykolog samtidigt
    som du  tar tabletter. Eftersom enbart medicinen gör inte att problemen försvinner, därför är det bättre att kombinera medicin med samtalskontakt.

Jag tycker du ska ta medicinen om du nu fått den utskriven. Då tycker ju din läkare att du behöver den, och du ska se att den fungerar,  du måste bara ha tålamod och låta det ta sin tid.

Det är lätt att bli uppskrämd om man sitter och läser om alla biverkningar som en medicin MÖJLIGEN KAN ge. Men det är inte säkert att du kommer få någon biverkning alls. Det mest viktiga du måste tänka på är dels att ta tabletterna och vänta några veckor på att kroppen ställt in sig och dels att OM du ska sluta med medicinen så får du INTE SLUTA TVÄRT med den utan den måste TRAPPAS NER. Din läkare kommer hjälpa dig med det om det blir aktuellt.

Lycka till !

• Anonym (Ts)

Tack. Går redan hos kurator men har svårt att orka ta tag i terapin.

Vilka biverkningar fick du? Hur snabbt kom de? Jag vill helst inte vara på jobbet när biverkningarna kommer. Funderar på att ta en tablett på fredag kväll för att ha helgen att känna efter hur det går. Men om biverkningarna kommer efter några dagar hjälper ju inte det. Får kanske ordna så jag kan jobba hemma på måndag, eller sjuka mig om det är illa.

• Anonym (ssri)

Det är skillnad mellan insättningssymptom och biverkningar. Insättningssymptom får du i början av insättningen och brukar avta. Biverkningar kan du få när som helst, i början, efter en månad eller efter ett år.

SSRIs biverkningsprofil är katastrofal i jämförelse med andra mediciner. Att medicinen har en blygsam effekt jämfört med placebo gör inte saken bättre heller.
    med andra ord: Jag avråder starkt från att falla offer för dessa mediciner. Med det är ditt val

Finns en bra dokumentär om SSRI: www.whocaresinsweden.com och massor av andra dokumentärer i youtube.

Skriv gärna varför du mår dåligt så kanske vi kan vägleda dig till en annan bra hjälp.

Ta hand om dig!

• Anonym (ta det lugnt)

Ätit sertralin. Hade inga speciella biverkningar vad jag minns. Efter två veckor hade mitt liv vänt totalt och jag blev av med min sociala fobi! Åt dem ca ett år och trappade ut sedan. Om du inte mår bra tycker jag du ska ge ssri ett seriöst försök, många blir faktiskt hjälpta. Det enda som är lite lurigt är att effekten inte brukar komma förrän efter ett par veckor, man kan tom må sämre i början, så ge inte upp! Lycka till!

• annieh897

Insättningssymptom för mig var lätt yrsel och att jag gäspade och gäspade och gäspade... Biverkningar som höll i sig under tiden jag tog Citalopram var livliga drömmar (vaknade flera gånger av att jag låg och fäktade eller sparkade omkring mig).

• Anonym (Ts)

Jag vet att man kan må sämre i början. Har fått atarax utskrivet att ta vid behov samt primperan ifall jag mår illa. Men biverkningarna på atarax och primperan var ju inte direkt roliga heller så blir inte lugnare av det.

• Anonym (ta det lugnt)
    Anonym (Ts) skrev 2016-02-25 19:57:59 följande:

Jag vet att man kan må sämre i början. Har fått atarax utskrivet att ta vid behov samt primperan ifall jag mår illa. Men biverkningarna på atarax och primperan var ju inte direkt roliga heller så blir inte lugnare av det.

De flesta får faktiskt inte en massa biverkningar. Och du har väl fått medicinen av en anledning? Depression är väl inte heller så kul?
  • Anonym (Ts)

Är så rädd att tappa det sista lilla liv jag har kvar om jag mår dåligt under insättningen. Mitt liv nu består av att jobba, sen hem och vila. Men det händer att jag lunchar med en vän och senaste veckorna har jag lyckats ta mig till gymmet någon gång i veckan i alla fall. Är livrädd att inte klara ens det om jag drabbas av insättningssymptom. Har en jobbresa i slutet av april också och det är viktigt att jag åker. Tänk om jag mår dåligt (fysiskt alltså) och inte kan åka?

• Anonym (Ts)
    Anonym (ta det lugnt) skrev 2016-02-25 20:05:28 följande:

De flesta får faktiskt inte en massa biverkningar. Och du har väl fått medicinen av en anledning? Depression är väl inte heller så kul?

Det står på fass att fler en en av tio får diverse problem, så det är ju ganska vanligt. Jag var livrädd innan jag vågade ta cocillana, där är det upp till en av 100 som mår illa. Nu är det alltså mer än tio gånger så hög risk.

Jag har problem med håglöshet, oro och ångest. Säkert oron och ångesten som gör att jag är rädd nu. Så det finns ju en anledning att jag behöver medicinen. Klart det inte är kul med depression, men jag är ju vän på nått sätt. Är rädd för det okända, att inte veta vad som kommer.
  • Anonym (Ts)

Ingen som kan svåra på hur snabbt ni kände av insättningssymptomen? På en gång eller kan det dröja några dagar?

Svar på tråden SSRI och biverkningar