• Ess

Testamente / Arv

Det allra bästa är att sätta sig ner med partnern och diskutera och skriva ner hur ni vill att det ska se ut om han eller du dör. Sedan tar ni det med er till en jurist som hjälper er att få det till att bli juridiskt bindande.
    Bla så kan han fundera över om han dör innan det tidigare barnet fyllt 18, vill han att mamman ska förvalta barnets arv, eller vill han utse en egen förmyndare?
    Vill han inte ta tag i de här frågorna, så tycker jag inte att du ska köpa hus med honom heller. 

• Ess
    Brumma skrev 2016-02-28 17:24:43 följande:
    Står det i din mans testamente att du skall ärva de 50% han får lov att testamentera bort så ja, om han går bort äger du direkt 75% (dina 50% plus 50%av din mans del).

Du ärver även era gemensamma barns del vilket, precis som du skriver är 50% av det som är kvar.

Om du går bort först däremot så får mannen allt. Han ärver ju era gemensamma barns del också och då du inte har barn sedan tidigare (om jag förstod saken rätt). När han sedan går bort så får alla hans barn dela på det som finns då.
    Det kan väl knappt stämma att alla barnen delar när han går bort. Han har fri förfoganderätt över min del, men när han går bort så tillfaller väl min del mina barn?
  • Ess
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-28 17:59:42 följande:
    Ja din del tillfaller dina barn. Se mina andra svar. 
    Tack, jag hade för mig att det var så.
  • Ess
    Anonym (bibo) skrev 2016-03-01 19:27:26 följande:

Är det någon som vet hur det funkar med arv från mina föräldrar när jag har bonusbarn. Måste dom tänka på något särskilt pga det?

Vet ju att barnbarn inte ärver direkt av dom, men om jag får ett arv av mina föräldrar och sen dör jag..

Jag är ju gift så går arvet till mig eller til mig OCH min man och på så sätt till bonusbarnen sen?

Tänker om jag ärver ett hus/gård eller liknande.

De kan skriva att arvet ska va din enskilda egendom.
Svar på tråden Testamente / Arv