• Anonym (Lis)

Testamente / Arv

mammalovis skrev 2016-02-25 21:29:57 följande:

Det du behöver se till är ju att du skulle ha råd att bo kvar/köpa ut sambons barn om din sambo går bort först då barnet har rätt till sin arvslott direkt. Era gemensamma barn ärver ju först när du går bort i det fallet.

Jag har för mig vi kunde teckna någon form av försäkring i samband med husköpet också.

Nu är vi separerade sedan länge så jag minns dåligt.

Nej det stämmer inte att gemensamma barn ärver först när båda är döda om man är sambos. För att det ska gälla måste man vara gift, annars ärver det gemensamma precis som särkullbarn, dvs direkt. Det man kan göra är att skriva inbördes testamente till varandra då ärver barnen bara laglotten ( som d delar på) och resten då den andre dör.
  • Anonym (Lis)
    nevermind skrev 2016-02-26 21:12:41 följande:

Gift er!! Sen är väl en tredjedel var rimligt..?

Alla skriker gift er men ingen tänker då på att om särkullbarn finns är det än viktigare att tänka på äktenskapsförord!! Kan bli bra mkt dyrare än att behöva lösa ut ett gemensamt barn om man själv har tillgångar. Ser man bara till och fixar det innan så gör ju äktenskapet att de gemensamma barnen får vänta tills båda dör innan de får ut arv. Men annars är det ingen skillnad i säkerhet för en själv än ett inbördes testamente till varandra. Jag hade inte kunnat gå å gifta mig med min sambo utan att skriva ordentligt äktenskapsförord om att mina dyrbara hästar värde ca 1,5 miljon idag, eller min stuga som gått i arv exempelvis är min enskilda egendom. Tänk å behövt köpa loss mina egna hästar i en bodelning om sambon dör för hans barn ska ha en del av vårt giftorättgods...enklare å vara sambo tillsvidare ????
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-26 21:29:50 följande:

Alla skriker gift er men ingen tänker då på att om särkullbarn finns är det än viktigare att tänka på äktenskapsförord!! Kan bli bra mkt dyrare än att behöva lösa ut ett gemensamt barn om man själv har tillgångar. Ser man bara till och fixar det innan så gör ju äktenskapet att de gemensamma barnen får vänta tills båda dör innan de får ut arv. Men annars är det ingen skillnad i säkerhet för en själv än ett inbördes testamente till varandra. Jag hade inte kunnat gå å gifta mig med min sambo utan att skriva ordentligt äktenskapsförord om att mina dyrbara hästar värde ca 1,5 miljon idag, eller min stuga som gått i arv exempelvis är min enskilda egendom. Tänk å behövt köpa loss mina egna hästar i en bodelning om sambon dör för hans barn ska ha en del av vårt giftorättgods...enklare å vara sambo tillsvidare ????

Skulle varit smiley inte frågetecken :)
  • Anonym (Lis)
    Brumma skrev 2016-02-26 22:05:57 följande:

Ja, har man en egen förmögenhet så är det i sådana fall extra viktigt att skriva äktenskapsförord.

Får man barn vill man förmodligen ordna så att de pengarna går till barnet om man går bort, och inte till särkullsbarnet.

Ja men precis, så att bara gå ån gifta sig å tro att det är det bästa när särkullbarn finns, är det inte, utan man måste förstå att då blir allt man själv äger även med i giftorättgodset som delas vid en bodelning om partnern dör och som hans tidigare barn har rätt till att ärvs ifrån. Hade inga särkullbarn funnits hade det problemet aldrig inträffat förutom vid en ev skilsmässa då så eftersom för min del faktiskt är levande varelser med hästar hade jag skrivit äktenskapsförord på dem oavsett :) men som sagt extra viktigt vid särkullbarn.
  • Anonym (Lis)
    Brumma skrev 2016-02-28 17:24:43 följande:
    Står det i din mans testamente att du skall ärva de 50% han får lov att testamentera bort så ja, om han går bort äger du direkt 75% (dina 50% plus 50%av din mans del).

Du ärver även era gemensamma barns del vilket, precis som du skriver är 50% av det som är kvar.

Om du går bort först däremot så får mannen allt. Han ärver ju era gemensamma barns del också och då du inte har barn sedan tidigare (om jag förstod saken rätt). När han sedan går bort så får alla hans barn dela på det som finns då.
    Nej alla barnen får inte dela på det som finns då, pappans barn ärver ju inte den nya hustrun så det gemensamma ärver ju "mer" än särkullbarnet, dom får en viss del av arvet, nu vet jag ite exakt hur den delen blir, det beror kanske på hur mycket som pappan får efter hustrun i relation till hans egna tillgångar?. 

Exempelvis mannen har ett barn sedan tidigare och ett gemensamt barn med hustrun som går bort. Mannen ärver allt efter kvinnan om inget äktenskapsförord och enskild egendom finns. När mannen sen går bort, ärver det gemensamma barnet den del efter sin mamma som pappan ärvde med fri förfoganderätt, och barnet sedan tidigare ärver bara sin pappa. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-28 17:52:28 följande:
    Nej alla barnen får inte dela på det som finns då, pappans barn ärver ju inte den nya hustrun så det gemensamma ärver ju "mer" än särkullbarnet, dom får en viss del av arvet, nu vet jag ite exakt hur den delen blir, det beror kanske på hur mycket som pappan får efter hustrun i relation till hans egna tillgångar?. 

Exempelvis mannen har ett barn sedan tidigare och ett gemensamt barn med hustrun som går bort. Mannen ärver allt efter kvinnan om inget äktenskapsförord och enskild egendom finns. När mannen sen går bort, ärver det gemensamma barnet den del efter sin mamma som pappan ärvde med fri förfoganderätt, och barnet sedan tidigare ärver bara sin pappa. 
    Jag tror jag har för mig att det är så att ärver pappan så att de totala tillgångarna han då har blir att 50% är arvet efter hans hustru, så skall det när pappan dör gå 50% av hans tillgångar till deras gemensamma barn, det övriga 50% delar Alla hans barn på. 
  • Anonym (Lis)
    Ess skrev 2016-02-28 17:32:09 följande:
    Det kan väl knappt stämma att alla barnen delar när han går bort. Han har fri förfoganderätt över min del, men när han går bort så tillfaller väl min del mina barn?
    Ja din del tillfaller dina barn. Se mina andra svar. 
  • Anonym (Lis)
    Simben skrev 2016-02-28 18:04:19 följande:

Anonym Lis har helt rätt. Jag har precis kollat upp det. Om jag går bort först så ärver min man mig med fri förfoganderätt. Sen när han går bort ärver våra gemensamma barn 50 procent som är efter mig. Plus att de och hans son delar på övriga 50 procenten som är efter pappan. Har man egendom som man inte vill att den man är gift med eller sena barn ska ärva måste äktenskapsförord skrivas.

Ja men precis dock så blir det inte automatiskt 50%. Exempelvis äger pappan 2 miljoner i tillgångar, och kvinnan 1 miljon i tillgångar när hon dör och pappan då ärver allt, så är arvet efter kvinnan 1/3. Då skall alltså det gemensamma barnet ha 1/3 av det totala arvet efter pappan, Sedan skall ALLA barn dela på de 2/3 som är kvar. 
  • Anonym (Lis)
    Simben skrev 2016-02-28 18:37:49 följande:

Är man gifta utan äktenskapsförord så äger inte pappan 2 miljoner och mamman 1 miljoner utan allt slås ihop och delas på hälften. Hälften är mammans och hälften pappans utan äktenskapsförord.

Brumma skrev 2016-02-28 18:44:22 följande:

Nej, inte allt. Det har du rätt i :)

Men de gemensamma får inte mer eftersom TS testamenterar hälften av sina tillgångar till mannen. De är därför inte längre vigda åt hennes barn utan de är då pappans varav alla barn kommer dela på den biten.

Stämmer inte. Arvet efter ts är med fri förfoganderätt, inte fri äganderätt, mannen kan alltså inte testamentets bort arvet. Så det gemensamma barnet kommer ärva mer eftersom det ärver både sin mamma och sin pappa, särkullbarnen ärver bara sin pappa. Så den del av mannens totala tillgångar som är från ts ärver bara deras gemensamma barn. Resterande del delar alla mannens barn på. Enda som skulle göra att gemensamma barnet inte ärver ngt är att det inte finns ngt alls att ärva dvs mannen har inga tillgångar alls. Men då ärver ju inte heller de andra barnen ngt...
  • Anonym (Lis)
    Brumma skrev 2016-02-28 18:41:13 följande:

Ja, så borde det iallafall vara.

Dock, eftersom de väljer att testamentera de 50% man får testamentera bort kommer de inte längre tillfalla enbart de gemensamma barnen. Den delen blir pappans och kommer delas lika mellan alla arvingarna.

De gemensamma kommer i det fallet få mindre när pappan går bort än de skulle fått om inte TS testamenterat 50% till mannen.

De allra allra vanligaste är att testamentera med fri förfoganderätt och jag kan inte tänka mig att ts gjort annat. Med fri förfoganderätt innebär att mannen då får förvalta ts arv tills han dör. När han dör går då ts arv till hennes bröstarvingar. Han får aldrig testamentera bort det. Dock kan han ju göra sig av med alla tillgångar.(då blir ju alla barn utan arv) Dock så räknas ju ts del ut vid hennes bortgång, så är hennes del 1/3 av mannens totala tillgångar så skall hennes barn ha 1/3 vid mannens bortgång. De 2/3 som sedan är kvar delar alla barnen på. Dvs om två barn, en är gemensam å en är särkullbarn så ärver det gemensamma 1/3 samt 2/3 delat på 2. Och särkullbarnet 2/3 delat på två. Dvs gemensamma 2/3 och särkullbarnet 1/3 i detta fallet.
  • Anonym (Lis)
    Simben skrev 2016-02-28 18:37:49 följande:

Är man gifta utan äktenskapsförord så äger inte pappan 2 miljoner och mamman 1 miljoner utan allt slås ihop och delas på hälften. Hälften är mammans och hälften pappans utan äktenskapsförord.

Ja just d jag tänkte på ts som är sambo precis som jag själv med särkullbarn. Har man då mkt tillgångar bör man då skriva äktenskapsförord om man vill att ens biologiska barn enbart skall ta del av det och inte att allt delas på hälften om man har egna tillgångar på mer.
  • Anonym (Lis)
    Brumma skrev 2016-02-28 20:08:19 följande:
    Förlåt, det var ju inte TS som skrivit att hon testamenterat 50% till sin man. Utan Anonym (bibo).

Nej. Har man testamenterat är det ju inte med fri förfoganderätt? Däremot det arv som är gemensamma barns del är med förfoganderätt, men annars är det ju som ett vanligt arv?

Man kan välja att testamentera den delen till sin partner, sin vän, kyrkan, rädda barnen osv. Inte samma sak som att ha förfoganderätt över barnens arv.

Men ja, gällande TS är det ju med fri förfoganderätt slänger de inye skriver ngt annat.
    Nej skriver man inbördes testamentet är det det absolut vanligaste att skriva det med fri förfoganderätt. Jag å min sambo har skrivit inbördes testamente och det är givetvis med fri förfoganderätt. Laglotten får ju mitt/ vårt barn direkt då vi inte är gifta, medan resten får hon när hennes pappa / min sambo också gått bort. Dvs om min del av arvet förutom laglotten skulle vara 1/4 av pappans totala tillgångar vid min bortgång, skall min dotter vid hennes pappas bortgång ha 1/4 del av hans tillgångar PLUS (i vårt fall har han 3 barn sedan tidigare) en fjärdedel av 3/4 delar. dvs 43,75 % av pappans tillgångar skall tillfalla min/ vår dotter medan min sambos andra barn får 18,75% var. 
  • Anonym (Lis)
    Brumma skrev 2016-02-28 21:38:59 följande:

Isåfall är det ju mkt möjligt att personen gjort så.

Men det är ju inget måste eller en självklarhet att man testamenterar bort den del man fritt får testamentera med fri förfoganderätt istället för att pengarna/värdesakeena/fastigheten blir personens privata tillgång. :)

Har man nu INTE gjort det är det ju en bra sak att ha i åtanke. Eller om man ska göra det.

Vi har valt att bonus får ut sin del av arvet direkt. Vill inte ha med hennes mamma att göra om jag inte måste och det kommer jag få annars..

Nej inget måste men det absolut vanligast vid ett inbördes testamente till en sambo/ partner. Vi har valt att jag kan lösa ut särkullbarn när jag vill. Då har jag möjlighet att göra det när jag blir äldre (å om jag är i livet givetvis ;)) så slipper det bli ngr frågetecken mellan barnen. Dock skulle det bli alldeles för mkt å lösa ut direkt om ngt skulle hända min sambo i nära framtid så därför blev detta smartast lösning, att jag när som helst kan välja när jag vill lösa ut dem.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (bibo) skrev 2016-03-01 19:27:26 följande:

Är det någon som vet hur det funkar med arv från mina föräldrar när jag har bonusbarn. Måste dom tänka på något särskilt pga det?

Vet ju att barnbarn inte ärver direkt av dom, men om jag får ett arv av mina föräldrar och sen dör jag..

Jag är ju gift så går arvet till mig eller til mig OCH min man och på så sätt till bonusbarnen sen?

Tänker om jag ärver ett hus/gård eller liknande.

Be dina föräldrar skriva testamente att allt ditt framtida arv skall vara din enskilda egendom. Vårt arvsystem är föråldrat och inte anpassad för nyfamiljer tyvärr och tyvärr till väldig nackdel för den som träffar ngn med barn sen tidigare.
Svar på tråden Testamente / Arv