• Simben

Testamente / Arv

Anonym Lis har helt rätt. Jag har precis kollat upp det. Om jag går bort först så ärver min man mig med fri förfoganderätt. Sen när han går bort ärver våra gemensamma barn 50 procent som är efter mig. Plus att de och hans son delar på övriga 50 procenten som är efter pappan. Har man egendom som man inte vill att den man är gift med eller sena barn ska ärva måste äktenskapsförord skrivas.

• Simben

Är man gifta utan äktenskapsförord så äger inte pappan 2 miljoner och mamman 1 miljoner utan allt slås ihop och delas på hälften. Hälften är mammans och hälften pappans utan äktenskapsförord.

• Simben

Vi har valt att ta en livförsäkring på mannen så bonus kan få ut hela sitt arv direkt som han är berättigad till. Men vi hoppas ju att den inte ska behövas användas på väldigt länge eller alls helst. Sen har sambon även livförsäkring via jobbet TGL som vi har satt mig som förmånstagare på. Kolla upp det är ett tips.

• Simben

Om ni är gifta och dina föräldrar dör och inte skrivit att ditt arv är din egen egendom eller vad det heter så äger din man halva arvet och således kommer hans barn få del av det arvet om du dör. Fast först efter sin fars död såklart.

Svar på tråden Testamente / Arv