• kara1979

Licensierad rådgivare på bank

Vad krävs det för utbildning för att bli en personlig bankman eller som det numera heter Licensierad rådgivare på bank? Jag träffar min personliga bankman 1 gång per år och diskuterar lån, sparande, placeringar osv. Vid varje tillfälle har jag haft en ny bankman. Jag uppfattar dessa (generellt, jag vill inte dra alla över en kant) som lite unga och ovetande, dåligt pålästa etc. Jag har inte fått ut ngt när jag pratat med dessa personer om aktier, fonder, pensionssparande osv. Min nuvarande bankman är en kille på 22 år och han verkar inte förstå något när jag vill diskutera min pension. Så, vad krävs det för utbildning?

• Svar på tråden Licensierad rådgivare på bank
  • kara1979

Han visste inte skillnaden mellan allmän pension och tjänstepension. Helt ärligt så blandade han ihop allt när han skulle rådgiva. Jag tyckte det gav ett oprofessionellt intryck och jag har tyvärr haft dålig erfarenhet av mina förra personliga bankmän också. Är man civilekonom borde man ha bättre koll, känns lite som vem som helst kan bli rådgivare på bank.

• Anonym (Anonym)

Det handlar mycket om vem du träffar. Jag har haft jättedåliga rådgivare (oftast har dom varit unga och nyutbildade, typ första jobbet). De vet inte hur man ska prata med människor utan refererar allt till skolboken, har ofta blivit strama samtal. Jag har haft bra rådgivare också (de har oftast varit äldre) då har samtalet blivit mer givande. Dom har kunnat skilja på teori och praktik. Jag skulle rekommendera att du byter rådgivare, man vill ha en påläst person när det kommer till ens penga förvaltare.

Svar på tråden Licensierad rådgivare på bank