• Myran76

2-åring bråkig vid middagsbordet - är vi för slappa?

Vår son har precis fyllt 2 år och det känns som om han redan varit inne i trotsåldern några månader.

När han var runt 1 år åt han jättebra, nästan all mat som vi lagat till oss själva och stora portioner. Sedan dess har han börjat äta sämre och sämre. Länge åt han bara bra frukost men sällan något till lunch/middag och nu ska det även krånglas med frukosten.

Det enda han äter är pasta, pannkakor, ris, bröd och pommes frites. Inget pålägg eller såser så det blir väldigt ovarierat. Frukt och bär äter han dock ibland. Allra helst vill han ha äppelsås, till varje måltid. Till frukost äter han ibland flingor med mjölk men helst vill han äta detta från min tallrik och inte sin egen. Jag byter ibland tallrik med honom för att han ska äta något alls. Ofta får man också mata honom för att han ska få i sig något, fast han kan ju äta med egen sked när han vill. 

Jag är inte så orolig för hans näring eftersom han går på dagis tre dagar i veckan och de säger att han alltid äter bra där. Antar att han härmar de andra barnen. 

Vi försöker ha rutin runt middagen, att vi vuxna sitter ner och äter av allt i lugn och ro. Vi serverar grönsaker i olika form, morotsstavar, gulliga körsbärstomater, ärtor. Kanske en gång varannan vecka äter han något av detta men oftast vägrar han. Och när han inte vill ha kasta han det vi erbjudit på golvet. 

Jag säger förstås att det inte är okej att kasta, men borde jag lyfta bort honom från bordet till han lär sig att sluta? Svårt när man vill att han ska äta och han egentligen inte vill. 

Sedan någon månad tillbaka vägrar han sitta i sin barnstol utan vill sitta på vanlig stol som oss vuxna. Okej för oss förstås fast han är lite kort så det blir kladdigare. Men han kan också ta sig ur mycket lättare så ibland sitter han exakt 5 sekunder och säger sedan "klar" och hasar ner. Sätter jag tillbaka honom, spänner han sig som en både eller kastar sig bakåt. 

När han reagerar så låter vi honom sitta och leka istället. Är det okej, eller ger det fel signaler att han slipper sitta vid bordet om han bråkar? 

Den senaste veckan har han flera kvällar vägrat komma till bordet alls. Visst kan vi lyfta honom dit men då blir det utbrott. Så vi låter honom leka lite till, sätter oss själva och äter och ibland kommer han efter 10 minuter. 

Min oro är att vi inte sätter tillräckligt med gränser och visar att han måste för att det är vi som bestämmer. Vill inte ha ett barn som blir odrägligt för att de alltid får bestämma. Samtidigt går det ju inte att tvinga ett barn att sitta vid bordet om det inte vill och bara hasar av stolen. 

Så hur gör man?

• Svar på tråden 2-åring bråkig vid middagsbordet - är vi för slappa?
  • Ellie

Jag tycker ni gör rätt i att inte sätta gränser och göra för stor sak av det. Det blir lätt en ond spiral, och det går inte att ha slagsmål om att barnen skall sitta stilla och äta (i den åldern). Sitt själva, ät varierat och ha trevligt vid bordet, så kommer han så småningom vilja göra som ni. Fortsätt med att erbjuda honom allt, men gör inget väsen av att han måste äta. Vill han inte sitta vid bordet så går det inte att tvinga honom. Det ni kan göra om ni inte redan gör så är att han får vara med och laga maten, lägga på tallrikar, duka fint osv. Kanske lägga upp maten som fina figurer/djur/ansikten. Lite mer lek :)

• Mellanmjölkens land

Jag delar ofta tallrik med vår 2åring. Allt smakar mycket bättre från Mammas tallrik Vet jag att yngsta är riktigt trött lägger jag bara upp mer på min tallrik, erbjuder mat till den egna tallriken men har inga större förväntningar om att den ska ätas.

• Myran76

Tack! Skönt att veta att vi inte gör hel-fel då. Det är så lätt att börja fundera på om man är för hård eller för slapp och vad det ska få för konsekvenser. Man vill inte att det ska bli bråk om allt men samtidigt vill man inte bli en förälder som låter barnen göra som de vill jämt. 

Ellie, vi har inte låtit honom vara med och laga mat särskilt ofta men vi ska nog börja mer med det. Eller försöka igen kanske jag ska säga. Jag har hört andra föräldrar tipsa om samma grej. Hittills när jag provat så har han känts för liten. Det finns säkert 2-åringar som klarar av det men han är inte jättesnabb i utvecklingen. Alltså fullt normal men i det långsamma ledet (vad gäller både krypa, gå och prata).

Jag tror ioförsig att han gillar att vara delaktig men när han har fått stå med vid bänken och jag har försökt visa honom enklare saker blir det mest att han står och pillar och undersöker, och sen kastar på golvet. Det gör han med det mesta. Har även försökt visa honom hur man dukar och ger honom sedan en gaffel i taget eller hans egna plasttallrik att lägga på bordet, men han har mest stått och undrat vad det är jag försöker få honom att göra. Men det är väl något som kommer så småningom. Bara att fortsätta försöka. 

• Alexi

Ni har flera år av trotsålder framför er, gör det smidigt och enkelt och välj era strider. Det är inte viktigt att äta middag varje dag. Vår son åt väldigt lite middag i någon ålder, han hade ätit bra till frukost, lunch och mellanmål och var inte särskilt hungrig på kvällen. Plus väl lite trött.

Föregå med gott exempel att middag är en trevlig stund när man sitter tillsammans hela familjen. Men ha alltid något på bordet han tycker om, den åldern är väldigt många barn oerhört kinkiga.

• Myran76
    Alexi skrev 2016-02-26 21:08:07 följande:

Föregå med gott exempel att middag är en trevlig stund när man sitter tillsammans hela familjen. Men ha alltid något på bordet han tycker om, den åldern är väldigt många barn oerhört kinkiga.

Skulle du (och ni andra) säga att det är okej att ge honom äppelsås varje middag som han ber om det när han inte ätit något av maten vi erbjudit? Det är ganska vanligt att han ber om det. Vi gör lite olika med om vi går med på det eller inte.

Och det här med att kasta mat på golvet? Fortsätta bara säga ifrån. Ignorera det så han inte får uppmärksamhet av att kasta? Eller lyfta honom från bordet om han inte slutar? 
  • Alexi

Vad är äppelsås?

Kastar man mat på golvet har man ätit färdigt och då tar man bort tallriken. (Kanske bara för fem min i början). Dvs minimera tjatet men tydlig handling.

• frökenelisabeth

Oj! Igenkänning här, fast vår son har alltid varit rätt ointresserad av mat, och dessutom underviktig, så vi valde definitivt våra strider här. 

Han höll också på med matkastandet, slutade runt 2,5 tror jag. Just matkastandet blev vi så oerhört trötta på, så den striden valde vi att ta (dvs vi plockade bort tallriken). Kastar man mat är man förmodligen inte hungrig, resonerade vi. 

En grej som vi införde som jag faktiskt tyckte hjälpte lite grann var att ha regler för hur vi vuxna uppförde oss vid bordet. Ingen överdriven uppmärksamhet på sonens ätande (för att inte stressa honom). Inga kommentarer kring hur mycket eller lite han äter. Inga värderande kommentarer kring maten (i stil med åååå så gott det ser ut, mmm, mums, titta här!! osv). Det ska vara trevligt och avslappnat att äta, han ska inte känna att nån hela tiden sitter och bedömer hur mycket eller vad han äter!

Idag är sonen 3,5 och vi har fortfarande rätt "slappa" regler kring maten. Vi informerar om när maten är klar, vill han inte komma då så behöver han inte (ofta kommer han då självmant inom 5 min). Han behöver inte sitta kvar vid bordet, men vi pratar om att vi tycker det är trevligt att sitta tillsammans och försöker påminna honom om att fråga "får jag gå från bordet?". Han behöver inte äta upp och han behöver inte smaka på allt, men vi pratar mycket om maten, vad det är, vad kroppen behöver, att det är bra att smaka många gånger på ny mat innan man vet om man tycker om det eller ej, osv. Han är fortfarande ingen storätare, men vi har ofta trevligt vid matbordet  

• Myran76
    Alexi skrev 2016-02-26 21:32:40 följande:

Vad är äppelsås?

Det är nog samma som äppelmos. Vi bor i USA och här heter det "apple sauce". Men det innehåller bara puréade eller mosade äpplen, inga tillsatser eller socker eller nåt. 
  • Myran76
    frökenelisabeth skrev 2016-02-26 21:46:04 följande:

Oj! Igenkänning här, fast vår son har alltid varit rätt ointresserad av mat, och dessutom underviktig, så vi valde definitivt våra strider här. 

Han höll också på med matkastandet, slutade runt 2,5 tror jag. Just matkastandet blev vi så oerhört trötta på, så den striden valde vi att ta (dvs vi plockade bort tallriken). Kastar man mat är man förmodligen inte hungrig, resonerade vi. 

En grej som vi införde som jag faktiskt tyckte hjälpte lite grann var att ha regler för hur vi vuxna uppförde oss vid bordet. Ingen överdriven uppmärksamhet på sonens ätande (för att inte stressa honom). Inga kommentarer kring hur mycket eller lite han äter. Inga värderande kommentarer kring maten (i stil med åååå så gott det ser ut, mmm, mums, titta här!! osv). Det ska vara trevligt och avslappnat att äta, han ska inte känna att nån hela tiden sitter och bedömer hur mycket eller vad han äter!

Idag är sonen 3,5 och vi har fortfarande rätt "slappa" regler kring maten. Vi informerar om när maten är klar, vill han inte komma då så behöver han inte (ofta kommer han då självmant inom 5 min). Han behöver inte sitta kvar vid bordet, men vi pratar om att vi tycker det är trevligt att sitta tillsammans och försöker påminna honom om att fråga "får jag gå från bordet?". Han behöver inte äta upp och han behöver inte smaka på allt, men vi pratar mycket om maten, vad det är, vad kroppen behöver, att det är bra att smaka många gånger på ny mat innan man vet om man tycker om det eller ej, osv. Han är fortfarande ingen storätare, men vi har ofta trevligt vid matbordet  

Ja, man är sällan ensam när man beskriver besvärliga beteenden på barn :)

Håller med om att matkastande borde betyda att man inte är hungrig. Men vår son kastar ibland köttbitarna för att sedan äta upp pastan tex. Eller så kastar han sin gaffel för att han vill äta med sked eller händerna. En av hans favoritaktiviteter är att kasta diverse leksaker nedför trappan så det är något han verkar tycka är kul och har nog inte så mycket med maten att göra.

Jag tycker att det är ett väldigt otrevligt beteende som måste bort så fort det bara är möjligt. Kanske kan det fungera att ta bort tallriken en stund. Ofta drar jag undan den direkt, men vi brukar nog bara rensa den från det han inte gillar och låter honom få tillbaka resten. Så det är mer för att direkt stoppa kastandet än att "lära honom en läxa" genom att maten försvinner om man inte uppför sig. 

Jag tror också vi kan prova vad som händer om vi slutar truga och pratar mindre om maten. Vi tjatar absolut inte, men vi försöker en hel del med olika medel. Kanske får det omvänd effekt. 

Härligt att höra att ni har lyckats få det trevligt vid bordet! Det är ju målet. 

• Ellie
    Myran76 skrev 2016-02-26 21:29:01 följande:
    Skulle du (och ni andra) säga att det är okej att ge honom äppelsås varje middag som han ber om det när han inte ätit något av maten vi erbjudit? Det är ganska vanligt att han ber om det. Vi gör lite olika med om vi går med på det eller inte.

Och det här med att kasta mat på golvet? Fortsätta bara säga ifrån. Ignorera det så han inte får uppmärksamhet av att kasta? Eller lyfta honom från bordet om han inte slutar? 
    Jag skulle nog snarare erbjuda äppelsås från början, så att han inte ber om det som något "i stället för" maten. Lite äppelsås tillsammans med det andra utan att göra stor sak av det, så kanske han äter lite av varje tillslut. Någon gång tröttnar han väl på såsen :)
    När ni gör olika om ni går med på det... har ni då en förklaring till varför det går bra idag men inte igår, eller varför inte till denna måltiden men förra gick bra? Tänk över anledningarna till att ni ger/inte ger så att ni kan motivera det.
Svar på tråden 2-åring bråkig vid middagsbordet - är vi för slappa?